توجه ویژه دولت به کاهش نرخ بی سوادی/ شناسایی استعدادهای برتر در اولویت آموزش و پرورش

رییس سازمان نهضت سواد آموزی از توجه ویژه دولت و حمایت آن نسبت به کاهش نرخ بی سوادی در کشور خبر داد.

به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در سومین روز از سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش  اظهار داشت: آموزش و سوادآموزی از قدیمی ترین فعالیت های توانمند ساز و ظرفیت ساز بشری در تمام ادیان الهی است و سوادآموزی به عنوان هسته‌ی اصلی فعالیت های یونسکو از بدو تحصیل تاکنون وجود داشته که سند جهانی آموزش برای همه در راستای تحقق اهداف آن است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید با اعتقاد و اهمیت تاثیر سوادآموزی در توسعه همه جانبه و پایدار جامعه راهبردهای مختلفی را در راستای حمایت و هدایت سوادآموزان انجام داد که در سال 92 چهار درصد، سال 93 هشت درصد و سال 94 بیش از 32 درصد رشد سوادآموزی در حیطه عملکرد کمی داشتیم.

وی با بیان اینکه 160 هزار نفر در شهرستانهای مختلف تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار دارند، گفت: با ایجاد پایگاه اطلاعات مبتنی بر تشکیل شناسنامه‌های آموزشی برای 53 میلیون نفر در بازه سنی 10 تا 49 سال روند برنامه و پرونده تعیین سواد آنها اصلاح شده و کمتر از یک میلیون و دویست نفر در جامعه هدف سوادآموزی قرار دارند که امیدواریم با توجه به برنامه‌های سال جدید این میزان نیز به حداقل نفرات ممکن برسد.

باقرزاده ادامه داد: نرخ باسوادی در کشور در طول سالهای 2013 تا 2015 رو به بهبود بوده و رشد نیم درصدی را به دنبال داشته که این موضوع دنباله رو برنامه های راهبردی برنامه ششم توسعه و بسیج ظرفیت مدیریت منابع برای تقویت سوادآموزی انجام شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: مرکز یادگیری به عنوان نقطه عطف تغییر رویکرد سوادآموزی و بهترین فرصت عرصه سوادآموزی مدرن در نظر گرفته شده که با مشارکت نهادهای مختلف یک سوم باقی مانده‌ی جامعه هدف در سال تحصیلی جدید به میزان حداقل نفرات می‌رسند.

باقر زاده در خصوص وضعیت استخدامی آموزش دهنده‌ها که به عنوان کنترل کننده‌ی کیفیت آموزشی سازمان هستند ولی وضعیت استخدامی آنها قطعی و حتمی نیست گفت: اخذ هر گونه وجه اضافی و خارج از عرف از آنها و کودکان لازم التعلیم برخورد قانونی را در پی دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر 25 هزار نفر کودکان لازم التعلیم در سازمان نهضت تحت پوشش قرار داشتند و ارزیابی آنها نتایج مطلوبی را به دنبال داشت چرا که آزمونهای آنها نشانی از کیفیت بالای وضعیت آموزشی سازمان و توانمندسازی آنها بود.

در ادامه شجاعی رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اظهار داشت: بروز استعدادهای برتر و هدایت آنها باید نظام‌مند، همگانی و عادلانه باشد که برنامه‌های ملی شناسایی استعدادهای برتر و جذب آنها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ی ملی شناسایی استعدادهای برتر که با طرح شهاب شناخته می شود، برنامه‌ریزی و هدایت مدارس استعدادهای درخشان و برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و المپیادها در رأس فعالیتهای مرکز پرورش استعدادهای درخشان قرار دارد همچنین جذب، حمایت و هدایت افراد توسط گروههای علمی و پژوهشی انجام می شود.

شجاعی اذعان کرد: سال 89 دو سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان به منظور حمایت مرکز پرورش استعدادهای درخشان ادغام شدند که این موضوع رشد قابل توجهی در حیطه‌ی تولید و بهسازی ابزارهای شناسایی استعدادهای برتر و افزایش کیفیت برگزاری دوره‌های آموزشی مجریان طرح شهاب را به دنبال داشت.

وی بیان کرد: در ابتدای کار در سال 91 ، سی و هفت هزار دانش آموزش تحت پوشش مرکز پرورش استعدادهای درخشان بودند که در سالهای بعد این میزان رشد قابل توجهی را به دنبال داشت، در سال تحصیلی 94-93 در پایه چهارم هر استان 128 هزار دانش آموز، در سال تحصیلی 95-94 با 364 دانش آموز و 64 منطقه درگیر طرح شهاب، در سال تحصیلی 96-95 با 93 منطقه درگیر طرح شهاب مرکز فعالیتهای خود را به نقطه هدف نزدیک کرد و امسال نیز با همکاری اداره کل چند استان پانصد و 30 هزار نفر از افراد آموزش دیده در طرح شهاب حضور دارند.

در ادامه کفراشی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش  گفت: از جمله وظایف و مأموریت‌هایی که ما داریم گسترش فعالیت‌های آموزش و پرورش، ترویج فرهنگ شهادت و حمایت از ایثارگران شاهد است.

وی افزود: تعداد مدارس شاهد هزار و 347 مدرسه است که در سال‌های گذشته بیش از 400 مدرسه اضافه شده‌اند، این امر باعث کاهش کیفیت شد بنابراین ما تلاش کردیم که در بخش کیفیت خودمان را به درجه بالایی برسانیم.

کفراشی اظهار کرد: از جمله چالش‌های پیش‌روی مدارس عدم جذب جامعه‌ی حداکثری هدف و نارضایتی خانواده‌ها از افزایش جامعه ایثارگری بود که در دو سال گذشته از 43 درصد به 70 درصد جذب رسید همچنین در این مدارس رتبه‌بندی را بر اساس طرح تعالیف به مرحله اجرایی رساندیم که 80 درصد مدارس به عنوان مدارس ممتاز متعالی شناخته شده‌اند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در حال حاضر 144 هزار و 350 همکار شاهد و ایثارگر در آموزش و پرورش هستند که وظیفه ما این است با اجرای قانون جامعه ایثارگران و اجرای ماده 51 این قانون از آن‌ها حمایت کنیم.

برابری مدارس استثنایی با مدارس عادی از نظر امکانات
در ادامه قدمی معاون وزیر و رئیس مدارس استثنایی کشور گفت: 7 گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده‌ایم که می‌توانیم به آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، دانش‌آموزان با مشکلات ذهنی، اختلالات رفتاری، اوتیسم‌، مشکلات عاطفی و یادگیری و چند معلولیتی‌ اشاره کرد. 

 رییس مدارس استثنایی کشور ادامه داد: سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی برای کودکان عشایری رایگان شد که رقمی بین 600 تا 700 میلیون تومان را شامل می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر 2 الی 3 طرح را در نظر داریم که با این روش می‌توانیم با مدارس عادی برابری داشته باشیم برای مثال برای اجرای طرح سنجش بحث آموزش تلفیقی را خواهیم داشت و سیاست ما نیز توسعه طرح فراگیر خواهد بود و در نظر داریم که مجموعه خدماتی در طرح سنجش را به قبل از دبستان مداخله دهیم به همین خاطر کار پایگاه‌های ما در شهریور ماه به اتمام نمی‌رسد.

توجه ویژه‌ی آموزش و پرورش به فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی
در ادامه مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درخصوص ساحت‌های شش گانه‌ی تربیتی گفت: تربیت اعتقادی ، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی، بدنی و شناختی به عنوان الگو در حوزه‌ی تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شناخته شده‌اند که این ساحت‌ها دنباله‌رو تدوین و اجرای سیاست‌های آینده‌نگری، تمرکز‌زدایی، همگان‌سازی و هویت‌سازی ایرانی – اسلامی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به تحقیقات اخیر و بررسی کارشناسان سلامت وزارت آموزش و پرورش 20 درصد دانش آموزان در معرض افزایش وزن هستند که این موضوع وضعیت سلامت آنها را در سنین میانسالی به خطر می اندازد.

حمیدی ادامه داد: افزایش تحرک و بهداشت همگانی از برنامه‌های آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان در نظر گرفته شده همچنین افزایش ساعات ورزش و توانمند سازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات اخیر است.

وی در خصوص کانون های ورزشی و حیات پویا عنوان کرد: حیات پویا و کانونهای ورزشی درون مدرسه‌ای با کمترین امکانات و بیشترین فعالیتها به منظور بهره وری بیشتری از ظرفیت‌ها انجام می شود در سال آینده مدارس هر منطقه در رشته ورزشی خاصی دانش آموزان را تربیت و تقویت می‌کنند.

در ادامه حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه ویژه‌ی آموزش و پرورش به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: تالارهای گفتمان سازی دانش آموزان به منظور فرهنگ‌ سازی اقتصاد مقاومتی برگزار شده و نظرات و نتایج تا پایان شهریور ماه در اختیار معاونان پرورشی استانها قرار می‌گیرد تا وضعیت و نیاز دانش آموزان توسط مسئولان بررسی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: همه‌ی افراد ملزم به اجرای قانون هدایت تحصیلی هستند و در سال تحصیلی جدید با دقت و تدبیر بیشتری انجام می شود که افزایش انعطاف استانها و تغییر تهدید به فرصت از برنامه‌های سال آتی است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانش آموزی در شورای هماهنگی برخی استانها و مدارس برگزار نمی شود؛ اذعان کرد: باید دقت و نظارت بیشتری به این موضوع شود همچنین فرهنگ اقامه نماز در مدارس باید ترویج پیدا کند چرا که این مسائل حوزه های اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کفاش ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی به منظور بروز رسانی افراد در حوزه‌های اطلاعاتی مختلف از برنامه‌های معاونت پرورشی – فرهنگی به شمار می رود که به دنباله آن هزار و 650 دارالقرآن ایجاد شده همچنین کتابخانه‌های مدارس توسعه پیدا کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: مشکلات نیروی انسانی دارالقرآن‌ها حل شده و کافی است روسای هر شهرستان برای پیگیری بهره‌وری از آن اقدامات لازم را انجام دهند همچنین توسعه کمی اردوگاه‌ها متوقف و توسعه کیفی آنها در دستور کار مسئولان قرار دارد، توسعه کتابخانه‌ی عشایر هم انجام شده که در این زمینه 50 هزار کتاب در 50 هزار مدرسه در نظر گرفته شده است.


وی عنوان کرد: بالغ بر سه میلیون و 200 هزار نفر از فرهنگیان در سال گذشته به پرسش مهر 16، فرصت‌های مختلف را به نمایش گذاشتند که دنباله‌رو آن در سال تحصیلی جدید با همت مسئولان آموزش و پرورش و حمایت بیشتر دولت تهدیدها به فرصت تبدیل شده و اقدامات قابل توجهی برای وضعیت تحصیلی و فرهنگی کشور انجام می شود.

در ادامه عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: در این مدت اخیر نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان بررسی شده همچنین سامانه‌ای برای فارغ التحصیلی سالیانه‌ی آنها در هر پایه تبیین شده تا فرآیند و سوابق تحصیلی تمام دانش آموزان به صورت منسجم قابل دسترسی باشد.

ریس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص نتایج امتحانات خرداد ماه عنوان کرد: در روزهای اخیر نتایج امتحانات نهایی پایه سوم و پیش دانشگاهی مقطع متوسطه دوم به تفکیک دروس، انواع مدارس و مناطق؛ جمع آوری، بررسی و طبق آن عملکرد مدیران هر استان با جزئیات کامل استخراج شد.

وی در خصوص رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان در امتحانات نهایی افزود: 80 درصد اعتراضات وارد شد و نمرات دانش آموزان افزایش پیدا کرد که در این رابطه باید همکاران در حوزه‌ی تصحیح اوراق دقت بیشتری داشته باشند چرا که آینده و سابقه تحصیلی دانش آموزان را دچار مشکل می کند.

عمادی تصریح کرد: همچنین امسال به دنبال نامه‌ای که در مورد اوراق امتحانی به مناطق ابلاغ شد نظارت بیشتری بر تصحیح اوراق می شود که مراحل آن به صورت تصحیح مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم و رسیدگی به اعتراضات است؛ پس از آن فقط به درخواست مدیر کل استان تغییرات در نمرات دانش آموزان انجام می شود.

عمادی عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بهبود نمرات دانش آموزان پیش بینی می شود.

ایجاد 215 پژوهشسرا تا مهر 95
در ادامه علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به سه ساله شدن متوسطه دوم تامین تجهیزات از جمله مسائل قابل اهمیت است.
 
وی بیان کرد: پوشش تحصیلی 12 تا 14 ساله‌ها 97 درصد است که 150 هزار دانش‌آموز بر این اساس در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص پژوهشسرا های دانش آموزی گفت: در ابتدای دولت یازدهم 298 پژوهش‌سرا وجود داشت که در 2 سال اخیر این تعداد به 500 پژوهش‌سرا افزایش یافت و در مهر 95 با 115 پژوهش‌سرایی که به مدارس اضافه می‌شود مجموع آنها به 615 عدد خواهد رسید؛ در مهر 96 نیز 100 پژوهش‌سرای دیگر را تاسیس می‌کنیم. 

زرافشان در پایان گفت: در سال 91 میانگین معدل در دوره متوسطه 11.23 بود و درصد قبولی 76.3 درصد که در سال 95 میانگین معدل 12.46 و درصد قبولی به  84.51 رسید.

 47 هزار نفر دانش‌آموز دبستانی در دو سال گذشته مردود شدند

در ادامه محمد دینه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: هدف ما این است که به دانش‌آموزان اول دبستانی توجه بیشتری کنیم زیرا در دو سال گذشته تعداد 47 هزار دانش‌آموزان پایه اول مردودی داشتیم به صورتی که ارزشیابی‌های کیفی و تولیدی در دوره ابتدایی اجرا می‌شود و بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان مشکلات یادگیری دارند و عدم توجه ویژه به آنها منجر به ترک تحصیل این دانش آموزان می شود.

وی ادامه داد: با ردیف بودجه ای که امسال به بخش پیش‌دبستانی تعلق گرفت 150 هزار کودک در مناطق محروم مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: به مدیر برتری که در آن مقطع تلاش زیادی برای دانش‌آموزان انجام دهد یک جایزه ملی اختصاص می‌دهیم.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین‌ محمدیان‌ رئیس سازمان پژوهشی سازمان آموزش و پرورش  گفت: بسته هایی با عناوین فرهنگی ـ تربیتی، هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی، سبک زندگی، تفکر و خلاقیت، دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، سیاست‌های جمعیتی، سیاست‌های زیست‌محیطی و توجه به ادبیات و رسم‌الخط فارسی از مواردی هستند که در تهیه و تولید کتب درسی مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هر ساله 130 میلیون تیراژ کتاب درسی با هزار و 150 عنوان تولید می‌شود که امسال 140 عنوان کتاب درسی برای پایه دهم تألیف شده همچنین مجلات رشد با 40 میلیون تیراژ و 46 عنوان در منطقه خاورمیانه رقیبی ندارد و ما باید از فناوری مدد بجوییم‌ تنها شبکه آموزشی فارسی‌زبان کشور، شبکه ملی مدارس ایران است که روزانه حدود 100 هزار بازدیدکننده دارد؛ لوح‌های فشرده بر فراز آسمان، مکمل کتاب‌های درسی است که حدود 13 هزار نفر در خصوص این لوح‌ها آموزش‌های لازم را سپری کرده‌اند.

وی ادامه داد: بازار آموزش و پرورش بازاری جاذبه‌دار است و براساس دستورالعمل 826 شورای عالی آموزش و پرورش این محتوای آموزشی است که با هماهنگی برخی دوستان وارد مدرسه می‌شود اما در صورت داشتن مجوز در غیر این صورت اجازه ورود به مدرسه ندارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار