اهواز؛

درخواست ساکنان شهیون دزفول برای احداث جاده مناسب

معاون برنامه ریزی امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات ساکنان بخش شهیون دزفول قرار گرفت.

درخواست ساکنان  شهیون دزفول برای احداث جاده مناسب واستانداردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهوازاهالی روستاهای محدوده دریاچه سد دز در بخش شهیون دزفول در دیدار معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی کشور احداث جاده مناسب و استاندارد را برای روستاهای این بخش خواستار شدند.

مرتضی زارع زادگان نماینده بخش شهیون در شورای شهرستان و عضو شورای بخش شهیون دزفول در این بازدید به نمایندگی از دیگر اهالی منطقه گفت:120 کیلومتر جاده خاکی روستایی در بخش شهیون دزفول وجود دارد که به دلیل سخت گذر بودن تنها با تراکتور و وانت بار امکان تردد در این جاده ها وجود دارد.

وی افزود:با وجود ظرفیت های فراوان این بخش و شناسایی 70 حلقه چاه نفت در منطقه ، شهیون یکی از محروم ترین بخش های کشور است و با وجود مجاورت با دریاچه سد دز زمین های کشاورزی منطقه به صورت دیم کشت می شود.

نماینده اهالی روستاهای محدوده دریاچه سد دز نبود آب آشامیدنی را دغدغه دهستان شهیون که نزدیکترین دهستان به دریاچه سد دز می باشد عنوان کرد و گفت:دریاچه سد دز نه تنها سودی برای اهالی منطقه ندارد بلکه هر کدام از اهالی منطقه مجبورهستند برای قبض مصرفی آب دو ماهه خود سه میلیون و 500 هزار ریال پرداخت کنند.

زارع زادگان اظهارداشت :از منابع نفت و گاز منطقه نیز هیچ خدماتی به بخش شهیون دزفول داده نشده است و با وجود ظرفیت های موجود اهالی دهستان احمدفداله و دره کاید از کمترین امکانات زندگی بهره مند هستند.

وی بیکاری،نبود آمبولانس و جاده دسترسی را از جمله مشکلات اهالی این منطقه عنوان کرد و از مسئولان مربوطه خواست در این خصوص به یاری اهالی منطقه بشتابند.

نماینده اهالی روستاهای بخش شهیون دزفول نبود اعتبار برای دهیاری های منطقه را از دیگر مشکلات این بخش دانست و بیان داشت :اعتبارات ناچیزی به دهیاری های منطقه واریز می شود به طوری که اعتبار یکی از دهیاری های منطقه در سال گذشته یک میلیون و700 هزار ریال بوده است.

وی گفت:نبود ماشین آلات سنگین در منطقه باعث شده با بارش برف جاده مسدود و امدادرسانی به مناطق با مشکل مواجه شود ضمن اینکه اهالی منطقه نسبت به عدم صدور مجوز پرورش ماهیان 'دروه' قفسه ای در دریاچه سد دز اعتراض دارند و خواستار ایجاد اشتغال از این طریق هستند.

 عضو شورای اسلامی روستای آبید سره 1 نیز با بیان مشکلات اهالی این روستا افزود:عدم اجرای طرح هادی،آسفالت ورودی روستا ،بیکاری اهالی منطقه،عدم استفاده از 22 حلقه چاه شناسایی شده ،عدم مقاوم سازی روستا و استفاده نکردن از نیروهای بومی در بخش خدمات شرکت نفت و گاز لب سفید از جمله مشکلات اهالی این روستا می باشد ضمن اینکه به دلیل تردد فراوان خودروهای این شرکت نفتی جهت بازدید از جاده خاکی به بیماری آسم تعدادی از اهالی منطقه منجر شده است.

وی همچنین به تلفات بیماری تب برفکی در دام های این روستا نیز پرداخت و گفت:یکی از دامداران این روستا به دلیل بیماری تب برفکی 120 راس گوسفند خود را از دست داد که تاکنون هیچ گونه کمکی در این خصوص صورت نگرفته است.

احمد نادری تصریح کرد:ساخت مسجد روستا نیز به دلیل نبود اعتبار در مرحله فنداسیون متوقف شده است که در این خصوص قول مساعدت برای تکمیل این مسجد از سوی معاون برنامه ریزی امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور داده شد.

وی گفت:به دلیل نداشتن مدرسه متوسطه دوره اول دانش اموزان این روستا بویژه دانش آموزان دختر تا کلاس ششم تحصیل می کنند که باید در این خصوص اقدام شود.

معاون برنامه ریزی امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز ضمن شنیدن مطالبات اهالی منطقه بیان داشت:با توجه به اینکه تعداد کل دانش آموزان این روستا 30 دانش آموز می باشد امکان احداث مدرسه برای این روستا امکان پذیر نیست ولی اگر اهالی منطقه حاضر باشند فرزندان خود را از طریق سرویس به مدارس اطراف بفرستند برای تردد آنها سرویس مدارس در نظر گرفته خواهد شد.

نعمت الله رضایی در خصوص مشکل آب روستاهای محدوده دریاچه سد دزفول نیز گفت:با توجه به ظرفیت های موجود در این بخش اگر مردم به صورت دسته جمعی و به صورت 100 یا 200 نفره برای کشاورزی آماده باشند حاضر هستیم تسهیلات ارزان قیمت 3 درصد به شرط تشکیل تعاونی روستایی در این روستاها برای انتقال آب به زمین های کشاورزی به آنها اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه شرط تشکیل تعاون روستایی از حداقل 180 عضو به 25 عضو کاهش یافته است افزود: عزم دولت محرومیت زدایی از این مناطق است و با توجه به اینکه پیش از این بررسی ها توسط مسئولان استانی انجام شده برای بازدید آمده ایم ضمن اینکه اهالی منطقه در خصوص ارائه خدمات گاز نیز درخواست خود را ارسال کنند تا پیگیری و مشکل حل شود.

رضایی در خصوص تامین ماشین سنگین به اهالی روستاهای دریاچه سد دز قول مساعد داد واظهارکرد:در خصوص سرمایه گذاری در بخش شهیون نیز افرادی که تقاضای سرمایه گذاری دارند و زیرساخت های لازم از جمله آب ،برق و دیگر زیرساخت ها برای آنها فراهم نیست برای آنها فراهم خواهد شد.

وی گفت:مشکلات مطرح شده با زمان بندی که در نظر گرفته خواهد شد بررسی و بنا به اولویت در بازه زمانی نزدیک رفع خواهند شد.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول در خصوص پرورش ماهیان درون قفسه ای در دریاچه سد دز بیان داشت:در دولت پیشین نگاه مسئولان به پرورش این ماهیان غیرکارشناسانه بود و تصور می شد آلودگی هایی برای آب رودخانه به همراه داشته باشد ولی اکنون نگاه مسئولان به این مسئولیت متفاوت شده است و از اولویت های دولت می باشد که در زمان حاضر به دنبال دریافت مجوز در این خصوص هستیم.

در این بازدید معاون برنامه ریزی امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و هیات همراه از روستای لیوس،بیشه بزان،روستای گردشگری اسلام آباد و پامنار دیدن کردند و در جریان مشکلات این روستاها قرار گرفتند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.