اهواز؛

غبارروبی آستان «سبزقبا» در دزفول

در آستانه میلاد امام رضا(ع) آستان «سبزقبا» در دزفول غبارروبی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ظهر امروز آئین غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت سبزقبا (ع) در شهرستان دزفول و با حضور گسترده شهروندان این شهر و حضور خادمان حرم رضوی  برگزار شد.

این مراسم با هدف ترویج و گسترش ارزش‌های اسلامی و تبیین فرهنگ اهل بیت (ع) و میلاد امام رضا (ع) در شمال استان خوزسنان برگزار شده است.

در این مراسم، ضمن عطر افشانی و غبار روبی آستان متبرکه سبز قبا (ع) با مداحی و مولودی خوانی ایام خجسته کرامت گرامی داشته شد.

مردم مؤمن و انقلابی دزفول در این مراسم، جای جای حرم متبرک سبز قبا (ع) را غبار روبی و عطر افشانی کردند تا در دهه کرامت امسال و با عطر و شور خاصی به استقبال جشن میلاد امام هشتم شیعیان بروند.

حضور گسترده بانوان شهر مقاوم دزفول و روحانیون و خانواده دفاع مقدس شهر ولایت مدار دزفول و دیگر شهرهای شمالی استان خوزستان از نکات قابل توجه این مراسم بوده و مردم شهرهای شوش و اندیمشک و دیگر شهرهای استان نیز در این مراسم یاد و فرهنگ اهل بیت (ع) را گرامی داشتند.

 محمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع)  امام هشتم شیعیان می‌باشد که بر اثر نبود آزادی سیاسی و عقیدتی در دوران خلفای عباسی و همچنین برای ترویج افکار پدرش موسی کاظم و امامت برادرش علی بن موسی الرضا (ع)،  مدینه را ترک و پس از گذشتن از بیابان‌های بی‌آب و علف و سوزان شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول  می‌شود.

درباره‌ی زندگانی وی اطلاعات چندانی در دست نیست اما گفته می‌شود که در سال 183 هجری قمری و در 19 سالگی در دزفول درگذشته است و مقبره او که به صورت یک زیارتگاه در دزفول  ساخته می‌شود.

محمد بن موسی کاظم (ع) در دوران حیات پیر خیر و برکت غالباً لباس سبز بر تن می‌کرد که مختص علویان بود و به همین بعدها سبب به سبزقبا شهرت یافت.

آیین غبار روبی ضریح مطهر سبز قبا (ع)، رسم دیرینه مردم دزفول در ایام دهه کرامت بوده  که با هدف تجلیل و تبیین فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت الگوی ولایت پذیری و گسترش بستر اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

امسال نیز مردم دزفول از هر سن و جنسی با حضور در این بقعه متبرک، ضمن تبرک جسم و روحیه معنوی و اعتقادی خود با خالق هستی بخش خلوت کرده و به یاد بانوی کربلا گریستند و بر سر و سینه با نوای حسین (ع) خود را متبرک کردند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.