موفقیت تازه محققان ایرانی در تولید واکسن های ضد سرطان

دانشیار پژوهشگاه ابن سینا اظهار کرد: تولید واکسن های ضدسرطان و استفاده آنها روی انسان ها نیاز به پشتوانه مالی مستحکمی دارد.

حجت اله ربانی دانشیار پژوهشگاه ابن سینا و دکترای ایمنی شناسی مولکولی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: طی 15 سال گذشته، با بررسی هایی علمی واکسن های مختلف، در نهایت از 16 واکسن کاندید جهت درمان و پیشگیری از سرطان ها، اثربخشی 7 واکسن روی حیوانات اثبات شد.

وی با اشاره به  اثبات ایمنی و اثر بخشی 100 درصدی 7 واکسن و اثربخشی 50 درصدی 3 واکسن از مجموعه های مورد ارزیابی، تصریح کرد: بررسی و ازریابی نهایی این واکسن های کشف شده در انسان، نیاز به پشتوانه مالی مستحکمی برای بررسی های تکمیلی و ورود تکنولوژی های جانبی دارد. 

دانشیار پژوهشگاه ابن سینا در ادامه ابراز کرد: در صورت حمایت مالی و رسیدن به مرحله انسانی این واکسن، ما به عنوان اولین کشوری خواهیم بود که واکسیناسیون پیشگیری و درمان سرطان را به صورت گسترده انجام می دهیم. 

وی با توصیه بر حمایت مالی خیرین و سازمانهای مردمی از بخش تحقیقات سرطان، اهمیت به عرصه تحقیقات را ضروری خواند و ادامه داد: در صورت نبود تحقیقات جامع و کامل در حوزه سرطان، نمی توان انتظار داشت که روش های تشخیصی و درمانی آن پیشرفت کرده و در راستای خدمت رسانی به بیماران به کار گرفته شود. 

ربانی در ادامه از کشف روش های تشخیصی غیرتهاجمی و زودهنگام در سرطانهای مجاری ادراری خبرداد و افزود: متخصصان ما در مرکز سلول های بنیادی سرطان ابن سینا توانسته اند با آزمایش نمونه خون و ادرار، روشهای نوینی را برای تشخیص سرطان های پروستات، مثانه، تخمدان و کلیه کشف کنند. 

وی یادآور شد: این روش های تشخیصی در مراحل اولیه بوده و با توجه به نتایج خوب آنها، می توان در آینده ای نزدیک خبرهای خوبی از ثمرات و نتایج قطعی آن منتشر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
خدا قوت
آخرین اخبار