السفیر: با آزادی منبج، داعش یکی از مراکز راهبردی خود را از دست داد

یک روزنامه عربی نوشت با خارج شدن کنترل شهر منبج از دست داعش، این گروه تروریستی یکی از مراکز مهم خود را در مرزهای سوریه با ترکیه از دست داد.

السفیر: با آزادی منبج، داعش یکی از مراکز راهبردی خود را از دست دادبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه السفیر در مطلبی با اشاره به ناکامی گروه تروریستس داعش در منبج در شمال سوریه آورده است: شهر منبج پس از دو ماه و نیم جنگ میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه، از کنترل داعش خارج شد.

این شکست، احتمالات مربوط به فروپاشی مناطق در کنترل داعش را با توجه به حملاتی که ضد آن در سوریه و عراق و لیبی وجود دارد، افزایش داده است.

روز گذشته آخرین گروه از داعشی‌ها پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه  به آن‌ها اجازه عبور به سوی شهر جرابلس را دادند، از منبج خارج شدند.

تعداد داعشی‌هایی که به جرابلس، آخرین مرکز داعش در مرزهای سوریه-ترکیه رفته‌اند، حدود 150 نفر است و غیرنظامیانی را که با خود برده‌اند حدود دو هزار نفر تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، 600 نفر از زخمی‌شدگان داعش نیز حضور دارند.

السفیر در ادامه آورده است: بیشتر افرادی که عقب نشینی کرده‌اند از افراد خارجی داعش هستند و خانواده‌های آنها ترکیه‌ای، چچنی، مغربی و داغستانی هستند. آن‌ها سلاح خود را بر زمین گذاشته‌اند و به همراه آوارگان شهر منبج را ترک کرده‌اند.

این روزنامه در ادامه نوشت: غیرنظامیانی که به عنوان سپر انسانی به گروگان گرفته شده‌اند وضع نابسامانی دارند به ویژه که سرنوشت اکثر آنها نامشخص است. برخی اخبار از آزاد کردن صد نفر از آنها حکایت دارد. برخی دیگر از منابع نیز از آزادی همه غیرنظامیان به غیر از 400 زندانی که در بند داعش بوده‌اند، خبر می دهند.

 داعشی‌ها از راه «عرب حسن» در غرب روستای «دادات» به روستای «غندوره» در نزدیکی جرابلس رفته اند. این در حالی بود که گمان می‌رفت آنها به سوی روستای دادات بروند. داعشی‌ها در واقع نیروهای دموکراتیک سوریه را گمراه کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: با از دست رفتن منبج، در واقع داعش یکی از مراکز مهم خود را در مرزهای سوریه با ترکیه از دست داد. داعش هم اکنون جرابلس که گذرگاه مرزی با سوریه محسوب می‌شود و نیز منطقه راعی در مرز را در کنترل خود دارد. راه‌های امداد رسانی آن به سوی رقه همچنان باز است. داعشی‌ها از شهر «الباب» به «مسکنه» و از آنجا به «طبقه» و «رقه» می‌روند. اما این راه بسیار طولانی تر از راه منبج است به ویژه که شهر جرابلس با شهر الباب حدود نود کیلومتر فاصله دارد.

منبج پس از داعش وارد دوره جدیدی می‌شود که زوایای آن مشخص نیست به ویژه که روابط میان واشینگتن و آنکارا بحرانی شده است و ترکیه این شرط را تعیین کرده است که نیروهای دموکراتیک سوریه وارد منبج نشود. این در حالی است که برخی واحدهای حمایت مردمی بیان کرده‌اند منبج بخشی از فدرالی اعلام شده کُردها در این منطقه است؛ موضوعی که خشم عشایر عربی که همواره از موارد نقض حقوق خود شکایت دارند، برانگیخته است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار