نشنال اینترست: آشتی دوباره ترکیه و روسیه؛ آیا اردوغان به غرب پشت کرد؟

برخی تحلیلگران معتقدند تحول و چرخش در مناسبات ترکیه و روسیه اساساً به دلیل رویکرد جدید اردوغان به روسیه است.

آشتی دوباره ترکیه و روسیه؛ آیا اردوغان به غرب پشت کرد؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در تحلیلی به قلم راس ویلسون درباره "آشتی دوباره ترکیه و روسیه" نوشت: دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از روسیه سبب حدس و گمان های فراوانی شده است.

برخی تحلیلگران معتقدند تحول و چرخش در مناسبات ترکیه و روسیه اساسا به دلیل رویکرد جدید اردوغان به روسیه بوده و تاحدودی می تواند حاکی از پشت کردن رییس جمهور ترکیه به غرب باشد.

تحلیلگران براین باورند، اگرچه رییس جمهور ترکیه غرب را عامل اصلی کودتای ژوئیه علیه دولت خود نمی داند اما یأس و ناامیدی عمومی در ترکیه نسبت به عملکرد رسانه های غرب و  واکنش غرب به تحولات پس از کودتا در ترکیه وجود دارد. به هرحال موضوع آشتی آنکارا و مسکو نمی تواند تهدید و یا موضوعی ناخوشایند برای منافع آمریکا تلقی شود.

دیدار اردوغان از روسیه گام نهایی رفع مشکلات در مناسبات ترکیه با روسیه است که پس از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه در نوامبر 2015 آغاز شد.

در پی این حادثه بود که مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور متوقف شد و از لحاظ سیاسی آنکارا و مسکو در بررسی موضوعات منطقه ای و مناسبات خود با غرب روش های مختلفی را اتخاذ کردند.

چالش های سیاسی بین دو کشور خسارات کلان اقتصادی در زمینه صنعت جهانگردی، ساخت و ساز، سرمایه گذاری و صادرات کشاورزی در پی داشت. این در حالی است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز به شدت تحت تاثیر پیامدهای سیاسی تیرگی مناسبات با روسیه قرار گرفت.

در پی تغییر نخست وزیر ترکیه و انتخاب بینالی ییلدریم، دولت ترکیه توانست تا حدودی چالش های مربوط به رویارویی های احتمالی با این کشور را برطرف کند.

روش های عمل گرایانه ییلدریم توانست در زمان کوتاه منافع و امتیازاتی برای سیاست خارجی ترکیه به دست آورد که از جمله می توان به تقویت مناسبات آنکارا با مصر اشاره کرد که پس از سرنگونی محمد مرسی از سوی عبدالفتاح سیسی تیره و تار شده بود.

تقویت مناسبات آنکارا با اسرائیل و همچنین رویکرد جدید این کشور به موضوع سوریه و احتمالا عادی سازی روابط با ارمنستان  از دیگر نگرش های عملگرایانه نخست وزیر جدید ترکیه به شمار می رود.

تلاش های آنکارا برای تقویت مناسبات با مسکو اگرچه با استقبال روسیه روبرو شد اما تحریم کالاهای ترکیه از سوی روسیه خسارات زیادی برای این کشور در پی داشته است. البته نمی توان انتظار داشت پس از رفع مشکلات و عادی سازی روابط و مناسبات دو کشور، همه چالش های جدی مسکو و آنکارا بر طرف شود.

اختلاف در مواضع ترکیه و روسیه در باره اوضاع سوریه یکی از چالش های جدی آنان در منطقه است. ترکیه و روسیه به رغم عادی سازی روابط و مناسبات اما همچنان به عنوان دو رقیب اصلی در مسائل مربوط به حوزه قفقاز و آسیای میانه باقی خواهند ماند.

تحلیلگران با توجه به چرخش های سیاسی در دو کشور معتقدند، آنکارا و مسکو در حوزه های تجاری و اقتصادی و سیاسی در حال عادی سازی روابط خود هستند و اینگونه اقدامات می تواند ضمن تامین منابع مالی گذشته تا حدودی این دو کشور را از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج و رویکردهای داخلی و حتی جامعه بین المللی را به آنان تغییر دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
نگرانی و عقب نشینی اردوغان سر حکومت کردن و قدرت گرفتن خودش هست نه خواسته ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
سردمداران با شعور و عالم تمام دنیا برای منافع کشور و مردمشون هر کاری میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
اردغان همیشه در حال کلک زدن به همسایگان است به سوریه وعراق و دوست دارد به ایران هم کلک بزند
هیچ وقت رو ومردانه ظاهر نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
بالاخره اینا قراره سر عقل بیان یا نه؟؟
آخرین اخبار