اهواز؛

علاج‌یابی سد گتوند شاید 40 سال دیگر

طبق يک پژوهش که مورد تاييد چند کشور خارجی نيز قرار گرفته است، علاج‌يابی سد گتوند 30 تا 40 سال طول می کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دبير شبکه تشکل‌هاي زيست‌محيطي خوزستان گفت: وزارت نيرو مسئول اجراي علاج‌يابي سد گتوند است؛ با اين وضعيت، خوزستان به شوره‌ زاري تبديل مي‌شود و آسيب‌هاي بسياري به استان وارد خواهد شد و در حال حاضر نيز شاهد اين آسيب‌ها هستيم.

هژير کياني  با اشاره به تاثير شوري سد گتوند بر اراضي خوزستان گفت: اکنون طبق آمار رسمي جهاد کشاورزي شاهد افت 20 تا 30 درصدي محصولات کشاورزي در حوزه گتوند هستيم.

وي با بيان اين‌که تشکل‌هاي زيست محيطي خوزستان مطالبات و خواسته‌هاي خود در زمينه انتقال آب کارون، مساله سد گتوند و آلودگي‌هاي نفتي را با خانم ابتکار مطرح کردند، عنوان کرد: ما خواستار آن بوديم که خانم ابتکار به صورت کارشناسي و با آمار و ارقام اعلام کند که آيا انتقال آب از سرشاخه‌هاي کارون آينده جلگه خوزستان به خطر نمي‌اندازد.

دبير شبکه تشکل‌هاي زيست‌محيطي خوزستان با بيان اينکه ما خواستار شفاف‌سازي موضع خانم ابتکار(رئيس سازمان حفاظت محيط زيست) در خصوص طرح‌هاي انتقال آب از سرشاخه‌هاي کارون بوديم ادامه داد: همچنين خواستار ورود جدي سازمان محيط زيست در خصوص حق‌آبه‌هاي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي خوزستان با وجود سدهاي متعدد شديم.

کياني اظهار کرد: بايد در خصوص جمع‌آوري گازهاي ناشي از فلرهاي نفتي در استان و عملياتي شدن اين طرح و همچنين علاج‌بخشي سد گتوند برنامه زمان‌بندي مشخصي اعلام شود و اين خواسته در نشست با خانم ابتکار مطرح شد.

وي گفت: سازمان‌هاي مردم‌ نهاد زيست محيطي خوزستان در اين نشست از پاسخ‌هاي خانم ابتکار قانع نشدند .

خانم ابتکار در سفر اخير به خوزستان گفتند که طرح‌هاي انتقال آب کارشناسي است و ما وظيفه خود را در اين خصوص انجام مي‌دهيم و اين در حالي است که او همچنين گفت که اين طرح‌ها فاقد مجوز است و بنابراين، رييس سازمان حفاظت محيط زيست صحبت‌هاي خود را نقض مي‌کند و بايد اين تناقضات را حل و فصل کند.

وي عنوان کرد: خانم ابتکار در حالي تاکيد دارد که طرح‌هاي انتقال آب کارشناسي شده است که خود دستور توقف عمليات در اين طرح‌ها را داده‌اند.

دبير شبکه تشکل‌هاي زيست‌محيطي خوزستان افزود: يکي ديگر از موارد مورد مطالبه تشکل‌هاي زيست‌محيطي خوزستان، اجراي مصوبه دولت در خصوص شرکت نماينده تشکل‌هاي زيست‌محيطي استان در جلسات کارگروه تخصصي شوراي برنامه‌ريزي خوزستان است و متاسفانه برغم گذشت يک سال از اين مصوبه دولت، تاکنون نماينده تشکل‌هاي زيست‌محيطي تنها دو جلسه در کارگروه پسماند استان شرکت کرده است.

وي گفت از استاندار خوزستان نيز درخواست داريم که نسبت به اجراي اين مصوبه دولت که بسيار مورد تاکيد خانم ابتکار، معاون رييس جمهور هم هست، اقدام کند.

سد گتوند عليا يکي از بزرگ‌ ترين سدهاي ايران است که بر روي رودخانه کارون در جنوب غربي ايران ساخته شده است. اين سد، در فاصله ۳۸۰ کيلومتري از ريزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کيلومتري شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کيلومتري شمال شرقي شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوندعليا آخرين سد قابل احداث بر روي رودخانه کارون است.

درياچه اين سد با مخزني ۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون مترمکعبي دومين درياچه مصنوعي بزرگ کشور پس از کرخه مي باشد. ارتفاع اين سد سنگريزه‌اي با هسته رسي ۱۸۲ متر است که بلندترين سد خاکي کشور محسوب مي‌شود. عمليات اجرايي اين طرح در سال ۱۳۷۶ آغاز شد.

اين سد در ميان سدهاي ساخته‌ شده بر روي رودخانه کارون، از همه پايين‌دست‌تر قرار دارد. مطالعات طرح را شرکت مهاب قدس (وابسته به آستان قدس رضوي) و اجراي آن را شرکت سپاسد به عهده داشتند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.