المانیتور: روند کُند تلاش تهران و آنکارا برای بازگرداندن روابط به حالت سابق

المانیتور در مطلبی به بررسی تلاش ایران و ترکیه برای بهبود و گسترش روابط فی ما بین پرداخت.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان المانیتور در مطلبی نوشت: همانند مسکو، تهران نیز پس از کودتای نافرجام ترکیه از رجب طیب اردوغان و حزب حاکم در این کشور حمایت و کودتا را محکوم کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در بین نخستین کسانی بود که این کودتا را محکوم و حمایت خود را از دولت ترکیه اعلام کرد. 

سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به آنکارا نیز نشان دهنده تمایل دو طرف برای گسترش روابط و بازگرداندن آن به حالت سابق است. اردوغان و ییلدریم نیز از ظریف به گرمی استقبال کردند. همچنین چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در کنفرانس خبری به تمجید از همتای ایرانی خود پرداخت و گفت: « من در شب کودتا تا صبح بیدار بودم. دوست من جواد ظریف نیز پا به پای من بیدار بود. من بیشترین تماس تلفنی را با او داشتم و 5 بار با او تلفنی صحبت کردم.»

ترکیه از موضع گیری تهران در قبال کودتا سپاسگزار است. موضع گیری مشابه مسکو در قبال کودتا و بیانات مقامات ایران و روسیه نیز نشان دهنده تشکیل محوری جدید متشکل از آنکارا، تهران و مسکو برای همکاری و پایان بحران سوریه است.

یکی از تحلیلگران ترک در این خصوص خاطرنشان کرد به ماندگاری روابط خارجی ترکیه با دیگر کشورها هیچ اعتمادی نیست. ترکیه بر حسب منافع خود روابطش با کشورهای دیگر را تغییر می دهد. وی افزود: «این منافع در طول زمان تغییر می کند. گاهی متحدان جدید، ترکیه را در برابر دشمنان محافظت می کنند و گاهی متحدان قدیمی علیه منافع ترکیه اقدام می کنند.»

بیانات رسمی مقامات روسیه و ایران نیز چنین دیدگاهی را تقویت می کند. ظریف در آنکارا از بهبود روابط ترکیه و روسیه ابراز رضایت کرد و گفت: «ما از همکاری ترکیه و روسیه بسیار خوشحالیم. هر سه کشور باید برای برقراری صلح در منطقه تلاش کنند.»

پیش از سفر ظریف به آنکارا، پوتین و روحانی نیز در باکو با یکدیگر دیدار کردند. آنها در این دیدار تاکید کردند برای برقراری صلح و امنیت در منطقه، روسیه، ترکیه و ایران باید روابط خوبی با هم داشته باشند.

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، هنوز اختلافات اساسی میان تهران و آنکارا و همچنین مسکو و آنکارا درخصوص بحران سوریه وجود دارد. اردوغان همچنان با حکومت اسد مخالف است؛ هرچند ممکن است با یک دولت سوری متشکل از حامیان اسد مشکلی نداشته باشد. مسکو و تهران نیز معتقدند حمایت ترکیه از معترضان و مخالفان بشار اسد مانع حل بحران سوریه شده است.

سفیر سابق ترکیه در ایران اظهار کرد تهران در حال حاضر در جایگاه قدرتمندتری در منطقه قرار دارد و بعید است موضع خود در قبال سوریه را تغییر دهد. وی در ادامه با بهره بردن از یک مثال، ایران و ترکیه را به جوجه تیغی تشبیه کرد و گفت: «وقتی هوا سرد باشد، جوجه تیغی ها نزدیک هم می شوند تا یکدیگر را گرم کنند؛ اما نه آنقدر نزدیک که یکدیگر را زخمی کنند.»

با این وصف، تفاهماتی نیز میان تهران و آنکارا وجود دارد. هر دو کشور خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند و هر دو درخصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه و عراق تفاهم نظر دارند.

در انتهای این مطلب آمده است: در هر حال بعید به نظر می رسد تهران یا آنکارا موضع متضاد خود در قبال سوریه را تغییر دهد؛ اما هر دو کشور در تلاشند روابط خود را به سطح پیش از بحران سوریه بازگردانند. آنها تا جایی که منافعشان اجازه دهد، در حل بحران های منطقه با یکدیگر همکاری می کنند و اجازه نمی دهند اختلافات موجود، روابط کلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار