تولید چهار تن آرتمیا در آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی از تولید چهار تن آرتمیا در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمد صمدزاده با اشاره اهمیت تولید و پرورش ارتمیا گفت: آرتمیا تنها موجود زنده سخت‌ پوست دریاچه ارومیه است و به عنوان یک منبع غذایی با ارزش مطرح است که می‌تواند در آب غلیظ و شور زندگی کرده و از جلبک‌های موجود دریاچه تغذیه کند.
وی افزود: ارتمیا غذای اصلی پرندگان را تشکیل می‌دهد و بیشترین منبع غذایی برای ماهیان خاویاری و ماهیان اکواریومی و تغذیه لارو تازه تفریخ یافته انواع آبزیان و همچنین در صنعت آبزی پروری بویژه پرورش میگو استفاده می شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت: ارتمیا در آذر شهر با دو استخر به مساحت سه هزار متر مربع تولید می شود.
صمدزاده گفت: آرتمیا تخم با ارزشی دارد بطوری که پرورش ‌دهندگان میگو طی روشی این تخم‌ها را باز می‌کنند ‌و وقتی نوزاد بیرون می‌آید، برای مزارع پرورش میگو استفاده می‌کنند، زیرا میگو باید غذای جنبنده مصرف کند.
به گفته وی تخم یا سیست آرتمیا در دنیا دارای ارزش جهانی بالایی دارد بطوریکه هر کیلوگرم تخم ارتمیا 80 تا 100 دلار ارزش دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی افزود: از برنامه های پنچ ساله شیلات جهاد کشاورزی استان رساندن تولید سیست تخم ارتمیا به میزان یک تن و تولید بیوماس آرتمیا به میزان 100 تن است و همچنین احداث مزرعه پرورش ارتمیا در بندر رحمانلو شهرستان عجب شیر با اعتبار یک میلیارد تومان تا سال 96 پیش بینی شده است که با انتقال اب تصفیه خانه شهرستان عجب شیر به بهره برداری خواهد رسید.
صمدزاده گفت: ارتمیا در ایران در دریاچه ارومیه، مهار لو، طشک، بختگان و آبگیر های نظیر نوق رفسنجان، کال شور گناباد و حوض سلطان قم وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان است و ارزش غذایی آن در حد مطلوب است بطوریکه دارای بیش از 52 درصد پروتئین و چهار درصد چربی است و ترکیب و میزان اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب آن در حدی است که نیازهای آبزیان آبهای شیرین را به طور کامل برآورده می سازد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نتایج نمونه برداری که در روزهای اخیر از دریاچه ارومیه انجام شد گفت: با توجه به شرایط اب و هوایی موجود در منطقه و بارندگی های اخیر که باعث تعادل در اب های شیرین و شور دریاچه شده بطوری که این شرایط باعث فعالیت ارتمیا در برخی از نقاط دریاچه شده است.
میرمحسن حسینی قمی گفت: اگر تعداد جمعیت ارتمیا کاهش یابد بر زنجیره غذایی یعنی اکوسیستم غذایی تاثیر گذاشته و باعث کاهش گونه های وابسته خواهد شد.
وی افزود: سیست ارتمیا تا دهها سال در مقابل شرایط خشکی مقاوم است و در دنیا ماده ای است که برای تغذیه ماهیان بسیار مهم است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ارتمیا به دلیل مقاومت بالا در الویت برنامه های محیط زیست قرار ندارد.

انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.