اهواز؛

برآورد خسارت میلیاردی سیل امسال به خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان خسارت سیل امسال در این استان را 10 هزار و 500 میلیارد ریال و سال گذشته 5 هزار و 170 میلیارد ریال عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد سیاحی با بیان اینکه در مسائل بحرانی باید در کنار مردم باشیم، اظهار کرد: خسارت های سیل ما را شرمنده مردم دزفول، اندیمشک، اهواز و شعیبیه کرده و با اینکه بسیاری از مسئولان از مناطق سیل زده بازدید داشتند و قول های مساعدت دادند، اما این قول ها هنوز عملی نشد.

وی با اشاره به خسارات سیل در بخش های مختلف بیان داشت: این خسارات در بخش های راه، کشاورزی و مسکن بوده است.

سیاحی گفت: در استان خوزستان از 11 هزار و 683 کیلومتر راه های روستایی تنها 63 درصد آسفالت، 10 درصد شوسه و 26 درصد خاکی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اعتبار سال گذشته راه و شهرسازی روستاهای استان را 587 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تنها 220 میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافت.

وی همچنین میزان بهره مندی روستاهای استان از آب شرب 69.8 درصد بیان کرد و گفت: مردم ایذه در کنار سد کارون از آب مناسب محرومند.

سیاحی اظهار داشت: اعتبار شرکت آبفار خوزستان در سال گذشته یک هزار و 330 میلیارد ریال
بود که تنها 380 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: طرح هادی در 93 تا 94 درصد روستاهای شامل بیش از یکصد خانوار تهیه شده است.

وی اذعان داشت: در طرح هادی در سال گذشته 697 میلیارد ریال اعتبار پروژه ها بود که تنها 210 میلیارد ریال تخصیص یافت.

سیاحی با تاکید بر اینکه کمبود آب کشاورزی از معضلات جدی روستاییان استان است، خاطرنشان کرد: ما در حوزه کشاورزی رتبه نخست یا دوم در کشور را داریم اما در تامین آب کشاورزی روستایان مشکلات بسیاری داریم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: تامین حق آبه تالاب ها نیز بحثی جدی است چرا که تالاب های استان ظرفیت بسیاری دارند که تنها ارزش افزوده تالاب شادگان 15 هزار دلار و درآمد آن 70 هزار میلیارد ریال است.

وی اذعان کرد: در استان خوزستان 30 درصد جمعیت در شهرها و 70 درصد در روستاها بود اما اخیرا این رقم معکوس شده و 71 درصد جمعیت در شهرها و تنها 29 درصد در روستاها باقی ماندند.

سیاحی با بیان اینکه نگرانی خالی از سکنه شدن روستاهای استان به دلیل نداشتن آب وجود دارد، گفت: متوسط آمار مهاجرت از روستا به شهر در سال های 85 تا 90 در کشور 10.2 و در استان خوزستان 19.7 بوده است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان تنها در حاشیه شهر اهواز 400 هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد که به دلیل از بین رفتن ظرفیت های اقتصادی روستا به حاشیه شهرها مهاجرت کردند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: نوع سیاست گذاری دلالت بر این دارد که کشور از ظرفیت تولید در روستاها محروم شده است.

وی بیان داشت: تولید اقتصادی با همراهی روستاییان میسر خواهد بود و حتی امنیت ملی کشور مرتبط با روستاییان است همانگونه که 240 هزار نفر از روستاییان خوزستان ساکن نوار مرزی استان هستند.

وقوع سیل در فروردین ماه سال جاری باعث خرابی و ایجاد خساراتی در روستاهای شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و به ویژه بخش شعیبیه شد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.