لطیفه دختر 12 ساله افغانستانی در بیمارستان نمازی درگذشت

دختر 12 ساله مهاجر افغانستانی که به علت نیاز به عمل پیوند کبد در بیمارستان بستری بود، عصر امروز در بیمارستان درگذشت.

لطیفه دختر 12 ساله افغانستانی در بیمارستان نمازی درگذشتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لطیفه رحمانی دختر 12 ساله افغانستانی که در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود، به دلیل ممنوع بودن عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز در ایران، در گذشت.

ماجرای از این قرار بود که دخترک افغانستانی مدتی دچار مشکل کبد شده بود و بایستی از پدرش به او عمل پیوند صورت می‌گرفت. اما پدرش می‌گوید که پزشکان بیمارستان نمازی شیراز به دلیل غیر مجاز بودن لطیفه و خانواده‎اش از این عمل سرباز زدند.

پدر لطیفه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقریبا دو هفته است دخترش در بیمارستان نمازی شیراز بستری بوده تا امروز شاهد مرگ دختر 12 ساله‌اش شده است.

به گفته پدر لطیفه مسئولان بیمارستان غیر مجاز بودن این خانواده، عدم تمکن مالی و نبود تخت خالی برای عمل را مانع عمل این دختر 12ساله عنوان کرده اند.

این در حالی است که علی بهادری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به سلامت آنلاین گفته که لطیفه مبتلا به سیروز کبدی بوده و کبدش از کار افتاده بود و با حال بسیار بد و وضعیت اضطراری  به بیمارستان مراجعه کرده بود و امکان پیوند کبد برای وی وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه برای کودکان دو نوع پیوند موجود است که یکی پیوند زنده به زنده و دیگری پیوند از جسد،  افزود : معمولا در کودکان پیوند زنده از زنده انجام می شود اما در این کودک به دلیل شرایط حادی که داشت این عمل امکان پذیر نبود و شرایط پدر و مادر و زمان، اجازه این عمل را به ما نداد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح می‌کند: در مورد پیوند از جسد نیز دست ما بسته بود چرا که این اقدام در کشورمان غیر قانونی است . اگر امکان داشت که ما می توانستیم از جسد اتباع ایرانی به اتباع خارجی پیوند را بزنیم حتما این کار را انجام می دادیم اما این اقدام در کشورمان مانند سایر کشور ها غیر قانونی است . ضمن اینکه همیشه هم کبد برای انجام پیوند موجود نیست.

وی با بیان اینکه این کودک از اتباع غیر قانونی در کشور بود، گفت: مسائل انسانی در مورد این بیمار انجام شده و بیمار بستری و تحت مداوا قرار گرفته است.

بهادر در مورد اینکه چرا امکان پیوند زنده به زنده برای کودک وجود نداشت، نیز می‌گوید: باید برای این کار آزمایشات گوناگون انجام می‌شد تا مشخص شود برای پیوند مناسب است اما زمان ما را در این مورد یاری نکرد، به ویژه اینکه وضعیت کودک نیز در شرایطی نبود که این پیوند انجام شود باید سطح هوشیاری وی بالا می آمد تا مناسب پیوند شود. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید می‌کند: اگر بیمار در شرایطی بود که می‌شد پیوند زنده به زنده انجام داد حتما این کار بدون توجه به هزینه انجام می‌شد اما حال بیمار اصلا مساعد انجام این عمل نبود.

عضو تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرده است که تمامی خدمات پیوند بر روی نوجوان ۱۲ ساله افغان در بیمارستان نمازی به طور رایگان انجام شد و دلیل فوت ربطی به غیر ایرانی بودن ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار