كتیبه و پرچم به فراموشی سپرده شده است

یك استاد دانشگاه معتقد است كه پرچم و كتیبه در دوران‌های گذشته بخش اعظمی از هنر عاشورایی را تشكیل می‌داد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمد خزائی پژوهشگر تاریخ هنر و استاد دانشگاه، ایجاد بخش پرچم در سوگواره هنر عاشورایی را به دلیل سابقه طولانی این هنر در كشورمان دانست و گفت: پرچم و كتیبه در دوران‌های گذشته بخش اعظمی از هنر عاشورایی را تشكیل می داد؛ به گونه ای كه در دوران صفویه و قاجار شاهد تولید نمونه های بسیار زیادی از این آثار هستیم كه می‌تواند به عنوان منبع الهام بخش ما قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: اگر به برنامه ها و جشنواره هایی كه با موضوع عاشورا برگزار می شود نگاه كنیم، وجود كتیبه و پرچم كه جزو الزامات سپاه امام حسین(ع)  بوده است به فراموشی سپرده شده و بیشتر روی طرح‌های گرافیكی و تصویرسازی ها توجه داریم؛ در صورتی كه در این سوگواره ما سعی كردیم تا با راه‌اندازی بخش پرچم قدمی در راه توسعه و ترویج آن برداشته باشیم.
 
وی خاطرنشان كرد: كتیبه‌ها تنها نباید مخصوص نمایشگاه ها باشند بلكه باید از گالری ها خارج شوند و در درون خیابان ها و هیأت ها دیده شوند تا بتوان گفت كه در ارتباط با مردم موفق بوده اند یا خیر.
 
این پژوهشگر هنر، مطالعه میدانی و برگزاری جلساتی با حضور كارشناسان برجسته پژوهش هنر را راهی برای آشنا كردن هنرمندان جوان با المان‌های یك پرچم عاشورایی دانست و در این رابطه اظهار داشت: با وجود ساده بودن پرچم‌ها باید گفت كه هندسه آن‌ها بسیار پیچیده است و نیاز به مطالعه بیشتری دارند و دراین زمینه مشاهده كتیبه های عاشورایی دوران گذشته و همچنین طراحی ضریح امام زاده ها می تواند هنرمند را در شناخت آن ها یاری كند.
 
خزائی تأثیر گذاری سوگواره را بسیار  خوب ارزیابی كرد و در این خصوص اظهار داشت: در جشنواره های دیگر كه با موضوع عاشورا برگزار می شود تأثیر گذاری این سوگواره را می توان دید و حتی در مكان های عمومی این آثار در طول محرم و صفر در بسیاری از نقاط شهر به نمایش در می آید كه می تواند موفق تر از این هم ظاهر شوند.
 
گفتنی است؛ هنرمندان برای شركت در دهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی كه در بخش های نقاشی، تصویر سازی، پوستر و پرچم برگزار می شود تا 31  شهریور فرصت دارند اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار