مره‌صدق در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

عوارض بعد از جراحی، علت اصلی "فوت کیارستمی" نیست/ پرونده درمانی فرانسه هنوز به دست ما نرسیده است

عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان در پرونده کیارستمی گفت: به احتمال بسیار زیاد عوارض ایجاد شده در اثر عمل جراحی علت اصلی فوت کیارستمی نبوده است.

"سیامک مره‌صدق" عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان در پرونده کیارستمی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین بررسی‌ها در پرونده مرحوم کیارستمی گفت: مسائل موجود در پرونده انتظامی نظام پزشکی تا زمان صدور نهایی حکم محرمانه تلقی شده و نمی‌توان آن را افشا کرد.


*قدم اول؛ سه روز غیرقابل قبول 

وی با بیان اینکه بنده نظر خود را به عنوان ناظر در این پرونده اعلام می‌کنم، تصریح کرد: به احتمال بسیار زیاد عوارض ایجاد شده در اثر عمل جراحی علت اصلی فوت کیارستمی نبوده است.

نماینده کلیمیان در مجلس با بیان اینکه 4 عمل جراحی در ایران بر روی مرحوم کیارستمی انجام شده است، بیان داشت: اولین عمل جراحی طبق موازین علمی انجام شده، عمل‌های سوم و چهارم نیز از لحاظ علمی ضروری بوده و به خوبی انجام شده است.

مره‌صدق اذعان داشت: طی جراحی دوم خونریزی بعد از عمل رخ داده که البته این امر در هر جراحی قابل پیش‌بینی است اما انتظار این بود که درمان این خونریزی بسیار سریعتر انجام می‌شد، سه روز فاصله میان عمل جراحی و کنترل خونریزی از نظر علمی قابل قبول نیست.


*قدم دوم؛ عدم حضور مسئول تیم

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: درمان خونریزی بعد از عمل به ویژه در مورد کیارستمی که شدت داشته باید طی چند ساعت اول انجام می‌شد که تأخیر در انجام عمل دوم مطابق با موازین علمی نبوده و ممکن است در ایجاد عوارض بعدی هم نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه عدم حضور مسئول تیم پزشکی در تمامی مراحل درمانی مشکل بعدی بوده است، گفت: زمانی که مسئول تیم درمانی احساس می‌کند وضعیت بیمار بهتر شده اقدام به ترک کشور کرده و ادامه کار را به همکاران خود واگذار می‌کند که این عمل از نظر قانون و اخلاق حرفه‌ای کار درستی نبوده است.

نماینده کلیمیان در مجلس اظهار داشت: باید در نظر داشت که علاوه بر تیم درمانی یک تیم مشاور پزشکی نیز از وزارت بهداشت در درمان کیارستمی کمک می‌کردند، بعد از انجام عمل چهارم و طی آخرین روزهای حضور کیارستمی در ایران بنابر مستندات موجود در پرونده بالینی و اظهارات پزشکان مسئول، حال عمومی بیمار در روزهای آخر رو به بهبودی و عوارض کنترل شده بوده و هیچ ضرورتی برای انتقال بیمار به مراکز درمانی دیگر یا خارج از کشور وجود نداشته است.


*قدم سوم؛ هویت نامعلوم صادرکننده مجوز پرواز


عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان در پرونده کیارستمی تاکید کرد: البته به عنوان یک حق طبیعی بیمار می‌تواند هر لحظه‌ای که بخواهد تیم پزشکی خود را تغییر دهد اما این مراجعه دیگر مسئولیتش با تیم پزشکی ابتدایی نخواهد بود.

مره‌صدق ارائه جواز سفر به مرحوم کیارستمی را هنوز جای سوال دانست و گفت: تیم درمانی بیمارستان و تیم پزشکی وزارت بهداشت رسما مخالف این سفر بودند زیرا این مسافرت طولانی برای وی جای ایراد داشته و طی جلسات بررسی پرونده هم مشخص نشد که چه کسی مجوز این سفر را داده است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با تاکید براینکه تاکنون مستندات درمانی مرحوم کیارستمی از مرکز پزشکی فرانسه به دست ما نرسیده است، افزود: حتی گواهی که برای انتقال جسد در کنسولگری ایران در پاریس صادر شده هیچ اشاره‌ای به علت مرگ نداشته و تنها عنوان بیماری را در مقابل علت مرگ نوشته است. 


*قدم چهارم؛ عدم ارسال پرونده فرانسه

وی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی براینکه پرونده پزشکی کیارستمی به ایران آمده است نیز گفت: بنده به خضری نماینده سردشت و پیرانشهر اعلام کردم که اگر پرونده‌ای در این مورد دیده  ارائه دهد ، وی فایل منتشر شده در روزنامه را همان مدرک دانست که این امر از لحاظ علمی قابل قبول نیست.

نماینده کلیمیان در مجلس تاکید کرد: مصاحبه یک مستند علمی منظور نمی‌شود و ما به پرونده مدونی که به شکل دیجیتال و یا به صورت کاغذی تنظیم شده نیاز داریم که مرکز درمانی فرانسه نیز تأیید شده باشد.

عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان در پرونده کیارستمی موضوع حل نشده دیگر این پرونده را ارائه مجوز دفن مرحوم کیارستمی دانست و تصریح کرد: سازمان بهشت زهرا تنها ارگانی که در تهران اجازه دفن را صادر می‌کند اما اجازه دفن توسط این سازمان صورت نگرفته و طی این مدت هم مشخص نشده که چه سازمان و یا شخصی گواهی دفن مرحوم کیارستمی را صادر کرده است. 

*قدم پنجم؛ معمای جواز دفن

مره‌صدق با بیان اینکه عوارض عمل جراحی ارتباطی با علت مرگ نداشته است، بیان داشت: مستندی از علت مرگ وی در دست نیست و اگر بخواهیم دقیق آن را بررسی کنیم باید کل پرونده پزشکی در فرانسه، جواز دفن و گواهی فوت کیارستمی در اختیار هیئت بررسی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: جواب و حکم نهایی پرونده فوت کیارستمی به دادگاه انتظامی نظام پزشکی وابسته است که به احتمال زیاد طی دو هفته آینده این حکم صادر می‌شود.

نماینده کلیمیان در مجلس خاطرنشان کرد: باید اجازه داد این پرونده در چارچوب علمی بررسی شود و به دنبال ایجاد تنش نباشیم، تنها افرادی که صلاحیت علمی دارند باید در این مورد اظهارنظر کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.