حجتی در برنامه تیتر امشب مطرح کرد؛

دلایل افزایش قیمت مرغ/ در مصرف گوشت قرمز و لبنیات پایین تر از میانگین جهانی قرار داریم

وزیر جهاد و کشاورزی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح مهمترین اقدامات وزارتخانه متبوع خود در طول فعالیت دولت یازدهم پرداخت.

دلایل افزایش قیمت مرغبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمود حجتی" وزیر جهاد و‌ کشاورزی به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور پیدا کرد و  اظهار داشت:  هفته دولت یادآورد دو‌ شهید بزرگوار باهنر و‌ رجایی است که امیدواریم ادامه دهنده راه آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: از بچگی زندگی من با کشاورزی عجین بوده که در ۱۳ سالگی مزرعه خریدم و‌ در کشت پسته مشغول به کار شدم.

حجتی با بیان اینکه خیلی رسانه ای نیستم افزود: ظرفیت زیادی در تولیدات کشور وجود دارد که کمتر معرفی می شود و‌همین باعث می شود که برخی از مردم نگاه قدیمی به کشاورزی داشته باشند، شیوه آبیاری، صنعت مرغداری و‌ بحث توسعه آبزی پروری از موضوعاتی است که در آن به پیشرفت خوبی رسیدیم.

وزیرجهاد و‌کشاورزی در رابطه با بخش دامداری تصریح کرد: ظرفیت های بالایی در این شاخه داریم که اکنون در رقابت با کشورهای دیگر هستیم.


حجتی ادامه داد: یکی از طرح های مهمی که در اقتصاد مقاومتی انجام شد افزایش بهره وری آب بود که از جمله سیستم‌های نوین ابیاری است و ما توانستیم در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار هکتار گندم را به صورت طیف و‌ قطره چکان را به زیر کشت ببریم.

وی در ادامه یادآور شد: در بوئین زهرا با ابتکار خود به صورت تیپ آبیاری می کردند که در این روش تبخیر به حداقل خود می رسد که با استفاده از روش های نوین توانستیم این مقدار هدر رفت آب را کاهش دهیم.

وی با اشاره به کاهش مصرف گوشت در خانوارها گفت: استناد ما به بانک مرکزی نیست و ارقامی که داریم افزایش تولید را نشان می دهد و‌ در ارتباط با مرغ در سال گذشته انباشت داشتیم که باعث شد قیمت آن بالا برود.

وزیرجهاد و‌کشاورزی افزود: قیمت مرغ برای مصارف خانگی و‌ خرده فروشی از ۶۹۰۰ تا ۷۹۰۰ تومان است که اگر بالاتر رود گران فروشی اتفاق افتاده است.

حجتی خاطرنشان کرد: در مصرف مرغ از میانگین جهانی بالاتر هستیم و‌ در مصرف گوشت قرمز و لبنیات پایین تر از میانگین جهانی قرار داریم که سرانه مصرفمان در لبنیات ۱۰۰ لیتر است که سرانه جهانی ۱۵۰ است که جلساتی در این زمینه برگزار کردیم و امیدواریم قیمت شیر به اندازه ای برسد تا مصرف شیر بالاتر رود.

وی افزود: دولت در ارتباط با مسائل استراتژیک باید ذخیره داشته باشد که مرغ از این موضوع مستثنی نیست و‌ به خاطر موضوع تحریم اعداد این ذخیره بالا رفته بود و‌ ما فکر می کنیم که با توجه به سهل الوصول شدن دسترسی سهم ذخیره پایین تر بیاید.

حجتی افزود: این نوسانات در بازار امر طبیعی است و‌ بحث ذخایر هم برای گرفتن این نوسانات است و‌ از همه مردم بابت این نوسانات عذرخواهی می کنم.

وی گفت:  بنا داریم تراز غذایی کشور را به صفر نزدیک‌کنیم که اینکار با پیشرفت خوبی انجام شده است.

حجتی ادامه داد: در نظر داریم سبزی را هرچه بیشتر به سمت کشت فشرده و‌گلخانه ای ببریم و‌ امیدواریم که کشاورزی را از مزرعه تا سفره مدیریت کنیم. اما در موضوع تولید عقب هستیم که در حال بهبود آن هستیم. و‌تلاش می کنیم خود کشاورزان تشکل هایشان تقویت شود تا محصولشان را عرضه کنیم. 

وزیر کشاورزی در رابطه با قاچاق میوه اظهارداشت: بحث قاچاق را باید از مسئولین مرتبط به آن سوال کرد اما متاسفانه در شب عید این موضوع اوج گرفت که جلساتی با معاون اول رییس جمهور برگزارشد که امیدواریم بتوانیم بر این موضوع پیروز شویم.

وی خطرنشان کرد: در تولید چند میوه در بین اولین های دنیا هستیم که ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

حجتی در رابطه با خرید گندم بیان داشت: خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم انجام شد که ۵۰ درصد به تولیدکنندگان همچنان بدهکار هستیم.

حجتی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز داریم که نیمی از انها چاه سطحی است اما برخی از انها بسیار اسیب رسان به سفره های زیر زمینی هستند و طبق گزارش وزیر نیرو ده هزار از این حلقه ها مسدود شده است.

وی در پاسخ به این سوال که شوخ طبع ترین فرد کابینه کیست گفت: من خیلی شوخ طبع نیستم اما اقای زنگنه بعضا تک مضراب هایی را می آیند که البته وی کار بزرگی را در بحث نفت به ویژه برجام انجام دادند.

حجتی با اشاره به اینکه سال سختی را پشت سر کذاشتیم گفت: سخت ترین جلسات ما مربوط به تهیه برنامه بودجه بود.

وی در پایان گفت: از همه مردم بابت کاستی ها عذرخواهی می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار