ازدواج یا مسابقه به رخ کشیدن‌ها!

امروزه موجی از آداب و رسوم غلط و ناشایست به راه افتاده که مشکلات را پیچیده کرده و مانع از ازدواج جوانان می‌شود و در نتیجه سن ازدواج نیز روز به روز بالا می‌رود و شاهد آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخلاف تصور بسیاری از ما، آمارها نشان‌ می‌دهد که برگزاری جشن‌های پر زرق و برق تنها مختص افراد ثروتمند جامعه نیست، بلکه هستند عروس و دامادهایی که توانایی برگزاری مراسمی پُروپیمان را ندارند، اما برای چشم و هم چشمی با اطرافیان، با پول قرضی بریز و بپاش می‌کنند.

گاهی دیده می‌شود که برخلاف خواسته زوج جوان، خانواده‌ها به گرفتن جشن‌های پرهزینه اصرار دارند، غافل از اینکه تجربه بارها نشان داده که برگزاری مراسم پرزرق و برق و خرید جهیزیه گران‌قیمت ضامن خوشبختی هیچ زوجی نمی‌شود.

تشریفات و تجمل‌گرایی، همانند تارهای عنکبوتی است که هر چه بیشتر باشد، بیشتر انسان را گرفتار می‌کند. صحیح است که وضع زندگی عوض شده و سطح معیشت بالا آمده، اما معیارها و ارزش‌های اسلامی ـ انسانی، هرگز عوض نشده و نخواهد شد، یعنی اسراف نکردن، ساده گرفتن، چشم و هم‌چشمی نکردن و باطل بودن خرافات و تشریفات، و ….همیشه به حال خود باقی است.

چه خوب است خانواده‌ها به قدر توانشان جهیزیه تهیه و به ضرورت اکتفا کنند، چراکه در بیشتر مواقع ۳۰ درصد جهیزیه‌ها جزء لوازم زندگی است و بقیه یعنی ۷۰ درصد اضافی و تشریفاتی است.

در صورت تمکن مالی هدیه دادن خوب است، ولی آیا انصاف است کسی که ندارد با دلیل آوردن این که این رسم است که مثلاً برای تک تک اعضاء خانواده عروس و داماد کادو خرید و … خود را به فشار و فلاکت بیاندازید.

در مکتب انسان‌ساز اسلام، سنت حسنه ازدواج بسیار آسان و ساده و بدور از آداب و رسوم غلط و دست و پاگیر است که حتی پایین‌ترین طبقات اجتماع، به راحتی می‌توانند بر اساس ملاک‌ها و تناسب‌های معرفی شده از طرف اسلام به تشکیل خانواده اقدام کرده و ازدواج کنند.

اما امروز موجی از آداب و رسوم غلط و ناشایست به راه افتاده که مشکلات را پیچیده کرده و مانع از ازدواج جوانان می‌شود و در نتیجه سن ازدواج نیز روز به روز بالا می‌رود.

سوال این است که این همه رسم‌ها و پیرایه‌های کمرشکن را چه کسی بوجود آورده است؟ چرا ماه به ماه و سال به سال بر این گونه رسوم غلط افزوده می‌گردد؟ چرا به جای گشودن گره‌ها، بر گره‌ها می‌افزاییم؟ چرا در فکر آن پسر و دختر جوانی که ضرورت فطری و اجتماعی، ازدواج را برای آن‌ها لازم می‌داند نیستیم؟

وقتی مهریه و جهیزیه ارزش ازدواج است

محمدمهدی خزاعی -عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور خانواده- با بیان اینکه زندگی شهرنشینی، ادامه تحصیلات، سربازی و استقلال مالی باعث شده ازدواج‌ها به تاخیر بیفتد گفت: خانواده باید از نظر مالی حمایت‌های لازم را از فرزندان انجام دهد تا ازدواج به موقع و خوبی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه امروز پول و ثروت ارزش جدیدی برای ازدواج است که باید این باورهای غلط از بین برود.

این مشاورخانواده اظهار کرد: امروزه برخی از جوانان به خاطر اینکه ارزش وجودی خود را در ثروت می‌بینند به همین دلیل به دنبال به رخ کشیدن مهریه و جهیزیه خود هستند.

خزاعی ادامه داد: از جهیزیه‌ها و مهریه‌های کلان گرفته تا چشم و هم‌چشمی می‌تواند آسیب‌های زیاد و جبران‌ناپذیری برای خانواده و فرد رقم بزند.

وی بیان کرد: امروزه جوانان آگاهی و شناخت کافی از زوج خود نداشته و بیشتر ظاهر قضیه را می‌بینند، بیشتر روی سرمایه و تحصیلات فکر می‌کنند و تک بعدی‌نگر شده‌اند و خصوصیات اخلاقی فرد اهمیت نمی‌دهند.

این مشاور خانواده اظهارکرد: در امر ازدواج باید آموزش‌های لازم به جوانان داده شود و زوجین باتوجه اخلاق و رفتار اعتقادات تکیه کنند و شرایط و سنت‌های غلط را کنار بگذارند.

خزاعی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم خاطره خوبی بعد از ازدواج رقم بخورد باید کمتر به تشریفات پرداخته شود، گفت: خانواده‌ها باید نیازهای مالی را به طور مشترک حل کنند و سنت‌های دست و پاگیر و نادرست را کنار بگذارند.

وی افزود: دختر و پسر بهتر است به سمت ازدواج اصولی پیش بروند، در ازدواج باید عقل و احساسات با هم هم‌سو باشد.

این مشاور خانواده بیان کرد: جوانان قبل ازدواج باید بر روی اخلاقیان یکدیگر شناخت داشته باشند تا در آینده بتوانند یک زندگی ایده آل را داشته باشند.

ازدواج بیشتر صحنه برد و باخت شده است


فرامرز سنگری آبیز استاد جامعه‌شناسی در خراسان جنوبی نیز گفت: با پیشرفت جوامع و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد جامعه ما شاهد به تاخیر افتادن ازدواج در جوانان هستیم.

وی ادامه داد: با پیشرفت علم و تکنولوژی و بالا رفتن سطح زندگی، افراد جامعه به دنبال کسب اطلاعات و گسترش دانش خود و تحصیل در مقاطع گوناگون هستند و افراد برای خود اهداف جدیدی را پیدا کرده و در اولویت خود قرار می‌دهند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه دولت‌ها و خانواده‌ها باید تمهیدات و راهکارهایی را برای جلوگیری از تاخیر ازدواج در جوانان بیاندیشند، عنوان کرد: وقتی ازدواج در افراد به تاخیر افتد و صورت نگیرد انواع آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

سنگری‌ با بیان اینکه مسئله اساسی در جامعه ما عامل عدم مسئولیت‌پذیری و ترس از مسئولیت‌پذیری است، تصریح کرد: خانواده‌ها در مسئولیت‌پذیری جوانان نقش اصلی و اساسی داشته و باید به فرزندان خود باید مسئولیت‌پذیری را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه جامعه، باید جامعه عمل‌گرا باشد، تاکید کرد: آموزش و پرورش و خانواده‌ها می‌توانند وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده فرزندان بگذارند و آنها را برای پذیرش وظایف و مسئولیت‌های در زندگی آماده کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تاخیر افتادن ازدواج جوانان عوامل متعددی دارد، تصریح کرد: عامل شغل نیز یکی از عواملی بوده که نقش تعیین کننده‌ای را در تاخیر ازدواج  ایفا می‌کند.

سنگری با بیان اینکه ازدواج بیشتر صحنه برد و باخت شده است، افزود: با گسترش روابط بین دختران و پسران معضل طلاق نیز در جامعه افزایش یافته و افراد با مشاهده میزان طلاق در جامعه از ازدواج خودداری می‌کنند.

ترویج زندگی آسان مهمتر از ازدواج آسان

حجت الاسلام علیرضا نخعی کارشناس امورمشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما فت: تاخیر ازدواج جوانان دلایل مختلفی دارد که نیاز است دراین خصوص اتاق فکرهایی تشکیل شود.

وی افزود: مسائل اقتصادی، فقر خانواده، نبود اشتغال، از جمله مشکلاتی است که باعث می‌شود جوانان رغبتی به ازدواج نشان ندهد.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه استان بیان کرد: عدم توکل در هندسه فکری جوانان باعث می‌شود که به سمت ازدواج سوق پیدا نکنند.

نخعی با بیان اینکه تنوع‌طلبی برخی از جوانان باعث شده که از ازدواج نیز دوری کنند، اظهار کرد: دوری از مسئولیت و راحت‌طلبی، ترس از آینده و نداشتن اعتقادات معنوی و دینی قوی از دیگر مواردی است که جوانان را از ازدواج دور می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه امروز فرهنگ و آداب غلطی ازجمله در معرض دید گذاشتن جهیزیه عروس، در رواج پیدا کرده که نشات گرفته از ضعف‌های شخصیتی و نداشتن کرامت انسانی است.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه استان گفت: افرادی که دارای ضعف شخصیت دارند، با مارک‌های خارجی متعدد در تهیه جهیزیه دختران سعی دارند خود را پررنگ و برجسته‌تر از دیگران نشان دهند.

نخعی با اشاره به اینکه متاسفانه ورود برخی از ابزراها در خانواده‌ها باعث شده از سبک زندگی ایرانی- اسلامی فاصله بگیریم، گفت: برخی از رسوم اشتباه منجر می‌شود که سبک ازدواج و زندگی تغییر کند، هرچند که باید گفت تغییرات درست و مثبت نیز در راستای ازدواج مغایرتی با اسلام ندارد.

وی با بیان اینکه امروز برخی از آداب و رسوم غلط و ناشایست به راه افتاده که مشکلات را پیچیده کرده و مانع از ازدواج جوانان شده است، افزود: برخی از این مشکلات و رسم‌های غلط شامل؛ مهریه سنگین (به مقدار تاریخ تولد دختر)، تشریفات و پیرایه‌های بی‌مورد، تجمل‌گرایی و مدپرستی و تهیه جهیزیه‌های زیاد و غیرضروری است.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه استان یادآورشد: برای ترویج ازدواج آسان ابتدا باید زندگی آسان را ترویج کرد، چرا که مهمترین مساله بعد از ازدواج آسان زندگی کردن است.

لطفا کمی تفکر... با براندازی این رسم‌های غلط کمک کنیم به فرهنگ ازدواج آسان، ازدواجی که پدران و مادران از ترس نگاه دیگران و این گونه مجالس سخیف ازدواج فرزندانشان را به تاخیر نمی‌اندازند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.