چنارهای ولیعصر (عج) دفتر یادگاری می‌شوند + تصاویر

وقتی ساعتی برای قدم زدن به طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه می‌رویم، با درختانی روبه رو می‌شویم که شناسنامه این خیابان است.

چنارهای ولیعصر (عج) دفتر یادگاری می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیابان ولیعصر (عج) با 1709 کیلومتر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است، که به علت کاشت درختان چنار، ثبت ملی شد.

تاریخچه دقیق این درختان به 1300 شمسی باز می‌گردد. علت اصلی کاشت این چنارها، مقاوم بودن آنها در برابر هوای تهران و خنک کردن فضا در تابستان بود.

در ابتدا تعداد این درختان 24 هزار اصله بود اما به مرور زمان به 11 هزار رسید. قطع و نابودی درختان به نحو چشم گیری اعتراض بسیاری از مردم را برانگیخت. بسیاری از ساکنان و مغازه داران این خیابان بر این باورند،افرادی که قصد ساخت و ساز را دارند، این درخت‌ها را مانع می‌دانستند، به همین دلیل از راه‌های مختلفی از جمله سم ریختن، قطع بی‌سروصدا آنها و غیره سعی در نابودی داشتند و از آن طریق به راحتی مجوز ساخت و ساز می‌گرفتند.

طی سالهای 92 تا 95 بسیاری از این درختان چنار قطع شدند و مسئولان محترم علت این کار را بر گردن یکدیگر می‌انداختند و خیلی بی سر و صدا به ماجرا خاتمه دادند.

چنارهای ولیعصر (عج) دفتر یادگاری می‌شوند

این اتفاقات در حالی رخ داد که تنفس در هوای پایتخت ایران روز به روز دشوارتر شده است و خیلی‌ها به بیماری قلبی و ریوی دچارشده‌اند.

راه جدید نابودی درختان چنار!
با اینکه مردم در برابر قطع عینی و غیرعینی درخت‌های چنار واکنش نشان دادند اما دریغ که باز هم شاهد قطع بی‌صدای چنارها هستیم.

امروزه برای نابودی این درختان افراد سودجو راه جدیدی پیش گرفتند. این افراد به تازگی یادگاری و نقاشی‌هایی روی درخت‌های چنار می‌کشند.

چنارهای ولیعصر (عج) دفتر یادگاری می‌شوند

ثبت وقایع، تولد، اولین دیدار، خنده‌ها و غیره در گذشته داخل دفترچه خاطرات ثبت می‌شد اما حال درختان چنار جایگزین دفترها شده است.

این یادگاری‌ها وقتی تعدادشان بیشتر می‌شوند، خیلی زود و شاید شبیه به موریانه باعث نابودی و قطع درختان می‌‎شود.

چنارهای ولیعصر (عج) دفتر یادگاری می‌شوند

می‌توان گفت، قطع بی‌صدای چناران ولیعصر (عج) چندان بی‌صدا نیست، شاید اگر کمی گوش‌هایمان را تیز کنیم، صدایش را تخت‎‌های بیمارستان، در بخش‌های قلب و عروق و دستگاه های تنفسی خواهیم شنید.

آلودگی هوا صدای قطع درختان را در کمال خاموشی به جامعه منتقل می‌کند، آن قدر بی‌صدا که هیچ گوش شنوایی برای دلخراش‌ترین اصوات قرن وجود ندارند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار