انتقاد یک نهاد نظارتی بین‌المللی از کوتاهی دولت هند در محافظت از جان خبرنگاران

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارشی از پیگیری نشدن پرونده قتل خبرنگاران در هند انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، یک نهاد نظارتی بین‌المللی، هند را به کوتاهی در محافظت از جان خبرنگاران متهم کرد. 

"کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران" امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد از سال 1992 دستکم 27 خبرنگار در راستای انجام رسالت اطلاع‌رسانی خود در هند کشته شده‌اند. این کمیته در گزارش خود خاطرنشان کرد طبق تحقیقات به عمل آمده، خبرنگارانی که در شهرهای کوچک هند به تحقیق درمورد فساد می‌پردازند بیش از خبرنگارانی که در شهرهای بزرگی چون دهلی نو و بمبئی فعالیت می‌کنند، در معرض خطر مرگ قرار دارند. 

براساس گزارش این نهاد نظارتی، طی 10 سال گذشته تنها یک نفر در رابطه با قتل خبرنگاران دستگیر شده که البته همان یک نفر نیز پس از درخواست استیناف از دادگاه، آزاد شده است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است، مدعی است به دلیل اهمال دستگاه قضایی هند و فساد گسترده‌ای که در نیروی پلیس این کشور وجود دارد، قاتلان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به ندرت در هند شناسایی و دستگیر می‌شوند. 

"شورای مطبوعات هند" که به عنوان یک نهاد نظارتی در داخل این کشور فعالیت می‌کند نیز در گزارش سال 2015 خود اذعان کرد به رغم نهادینه شدن دموکراسی در هند و وجود یک دستگاه قضایی مستقل در این کشور، افرادی که اقدام به قتل خبرنگاران می‌کنند در مصونیت کامل قرار دارند و به راحتی می‌توانند از چنگ عدالت فرار کنند. 

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در پایان گزارش خود دولت هند و مقامات محلی این کشور را به دلیل اهمال در پرداختن به معضلی که از سالها پیش در این کشور وجود دارد و حمایت نکردن قاطعانه آنها از "اصل آزادی مطبوعات" به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در جدیدترین موارد قتل خبرنگاران در هند، در ژوئیه 2015، «آکشای سینگ» که در حال پیگیری یک فساد مالی یک میلیارد دلاری در ایالت مرکزی «مادهیا پرداش» هند بود، به دست افراد ناشناس کشته شد. یک ماه پیش از آن نیز یک گزارشگر آزاد به نام «جاگندرا سینگ» در حین ارسال گزارش درمورد اتهام تجاوز و زمین‌خواری علیه یک وزیر دولت محلی در ایالت شمالی «اوتار پرداش» هند به دست یک فرد ناشناس به آتش کشیده شد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار