اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق آزادشده از چنگال داعش در افغانستان

طرح واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان به ویژه برای ایمن‌سازی کودکان در مناطق شرقی این کشور از روز دوشنبه به اجرا گذاشته شد.

اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق آزادشده از چنگال داعش در افغانستان
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ طرح واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان به ویژه برای ایمن سازی کودکان در مناطق شرقی این کشور که تا چندی پیش تحت کنترل گروه تکفیری صهیونیستی داعش بود، از روز دوشنبه به اجرا گذاشته شد.

در میان کشورهای جهان فقط افغانستان و پاکستان هستند که هنوز بیماری فلج اطفال در آنها ریشه کن نشده است. در این دو کشور اجرای طرحهای مبارزه با این بیماری که منجر به فلج کودکان می شود، توسط گروههای افراطی مسلح مختل می شود. این گروهها معتقدند طرحهای واکسیناسیون در واقع با هدف جلوگیری از افزایش جمعیت این کشورها یا با اهداف جاسوسی صورت می گیرد.

سردار پرویز از مسئولان وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد طرح جدید واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان که پنج روز ادامه خواهد داشت با هدف ایمن سازی نه میلیون و پانصد هزار کودک به اجرا گذاشته خواهد شد. این مقام وزارت بهداشت افغانستان افزود در پی عملیات نظامی که تحت فرماندهی آمریکا در مناطق شرقی کشور صورت گرفت، درگیریها در این مناطق کاهش یافته و مقامات از این شرایط برای اجرای عملیات واکسیناسیون استفاده کرده اند.

سردار پرویز افزود:« ما از چند روز پیش با ساکنان مناطقی که از اشغال داعش آزاد شده است، تماس هایی برقرار کرده ایم. ما گروههایی را به این مناطق اعزام کرده ایم تا کودکان را واکسینه کنند اما اگر این گروهها با مشکلات امنیتی روبرو شدند، از مردم منطقه خواهیم خواست کودکان خود را برای واکسینه شدن به درمانگاههایی که در مناطق امن‌تر قرار دارد، بیاورند.»

گروههای مسلحی که با داعش بیعت کرده اند، کنترل چندین منطقه از استان ننگرهار در شرق افغانستان را که در مجاورت مرزهای پاکستان واقع شده است به دست گرفته بودند اما ماه گذشته توسط نیروهای مسلح افغانستان که از حمایت ناتو برخوردار بودند از این مناطق عقب رانده شدند.

ماه گذشته نیروهای نظامی افغانستان با حمایت جنگنده های آمریکا موفق شدند بخش های گسترده ای از منطقه کوهستانی کوت را که پایگاه راهبردی داعش در ننگرهار محسوب می شد، آزاد سازند. گروه داعش در این منطقه دادگاههای خاص خود و همچنین اردوگاههای آموزش نیرو دایر کرده بود.

نجیب الله کماوال، رئیس اداره بهداشت ننگرهار اعلام کرد:« بیش از یک سال است که نیروهای امداد و بشردوست به برخی از مناطق این استان دسترسی ندارند به همین علت هزاران کودک ساکن این مناطق از خدمات و امکانات درمانی محروم هستند. واکسیناسیون این کودکان در برابر بیماری فلج اطفال یک چالش پرخطر است با این حال ما تصمیم گرفته ایم برای واکسینه کردن همه کودکان به روستاها و مناطق دور افتاده برویم.»

یکی از معلمان این منطقه به نام نورالحبیب در گفتگویی تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ریش سفیدان و ساکنان منطقه از طرح واکسیناسیون فلج اطفال حمایت می کنند زیرا همه می دانند که فلج اطفال برای کودکان  خطرناک است. ریش سفیدان منطقه از گروههای مسلح خواسته اند از مختل کردن اجرای طرح واکسیناسیون خودداری کنند.»

در نیمه اول سال دو هزار و شانزده مقامات وزارت بهداشت افغانستان از مشاهده هشت مورد فلج اطفال در کشورشان خبر دادند که اکثر آنها در شرق این کشور گزارش شد.

در پاکستان از زمانی که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از یک طرح دروغین واکسیناسیون هپاتیت برای شناسایی اسامه بن لادن در شمال این کشور استفاده کرد، مخالفت ها با واکسیناسیون در این کشور افزایش یافته است. اسامه بن لادن ماه مه سال دو هزار و یازده توسط کماندوهای آمریکایی در شمال پاکستان کشته شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار