برنامه ریزی برای افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات در سال جاری/ارتقای صادرات نیازمند دستیابی به زبان مشترک بازار جهانی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون با تلاش دولت امنیت لازم برای ارتقای صادرات در بازار جهانی به وجود آمده و باید با دستیابی به زبان مشترک تمام کشورها این بازار را در اختیار خود بگیریم.

برنامه ریزی برای افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات در سال جاری/ارتقای صادرات نیازمند دستیابی به زبان مشترک بازار جهانی

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش حضور پایدار در بازار روسیه اظهار کرد: در برنامه های کلان اقتصاد ملی و مقاومتی کشور با هدف ارتقای تولید ملی می بایست با یک برنامه ریزی اساسی به دو امر فناوری و صادرات توجه ویژه شود و همه نهادها و مراکز ملی باید همسو با این مهم پیش بروند.

وی ادامه داد: در سال جاری برنامه های هفتگانه اختصاصی صنعت، معدن در کنار راهبردهای استراتژیکی تولید در دست اجرا است که همسو با ارتقای صادرات، تولید و تحریک بازار تقاضای داخلی و خارجی است؛دولت برای راه اندازی هفت هزار واحد کوچک و متوسط برنامه ویژه ای دارد و تسهیلات حمایتی مناسبی در نظر گرفته است .

رحمانی گفت: افزایش صادرات کالا به میزان 10 میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 به عنوان یکی از برنامه های هفت گانه و برنامه ریزی شده است؛ تهیه لیست اطلاعات جزئی و توانایی های صنایع مانند خودرو ، ساختمان و .... ، تعیین بازارهای هدف در کشورهای مختلف در بحث صادرات با استفاده از وضعیت های موجود، ارائه بسته های تشویقی معاون اول ریاست جمهوری برای واحدهای کوچک و متوسط که مشکل نقدینگی ، تجهیزات و نیروی انسانی به دلیل رکود و نوسانات بازار دارند و تأمین مالی هفت هزار و 500 واحد تولیدی و رفع مشکلات پیش رو آنها از جمله برنامه های این وزارتخانه محسوب می شود.

وی افزود: ارائه تسهیلات از منابع مادی صندوق توسعه ملی ، اطلاع رسانی جزء به جزء  اقدامات پیش رو ارتقای تولیدات در بخش داخلی و صادرات، سرمایه گذاری صادراتی ، سپرده گذاری ارزی با تجار با اعتبار دو هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات اجرایی در برنامه هفت گانه سال 95 است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بودجه منابع جدید برای ایجاد زیر ساخت ها نسبت به گذشته چند برابر شده که از ظرفیت صندوق توسعه بودجه و سرمایه گذاری های جدید که در ایران و سرمایه گذاری هایی که وارد ایران می شود تعیین شده است.

وی تصریح کرد:به عنوان یک سیاست کلان اقتصاد مقاومتی در چند بند به این امر اشاره شده که در بحث حمایت از صادرات دانش بنیان به کشورهای همسایه با هدف پیوندهای تجاری و بازرگانی به ویژه با کشور روسیه این اقدامات انجام شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم با برگزاری همایشها فرصت هایی برای ارتقا و پیشرفت برنامه های پیش رو به وجود آید؛ ایجاد خط کشتیرانی بین ایران و روسیه و موافقت‌نامه‌های ترجیحی و برقراری روادید طی یک سال گذشته برای بهبود وضعیت تجارت بین دو کشور انجام شده، اما باید اذعان داشت دولت قادر به انجام هر کاری نیست و اصل کار بر دوش بخش خصوصی است.

رحمانی افزود: اکنون با خدمات و تلاش دولت ، فعالیت در بازار جهانی امنیت مناسب و لازم را به دست آورده است و در تلاشیم از فرصت های اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف بهره مند شویم.

وی افزود:سیستم کشاورزی ایران به صورت خرد است و باید با بازار جهانی یکسان شود؛ با حمایت و صدور مجوز و ارائه خدمات به بخش خصوصی در حوزه هایی مانند مرکبات، برنج و غیره در بخش لجستیک برای افزایش جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد زیرا ایران دارای تنوع محصولات است که در بازار جهانی این فرصت خوب و مناسبی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازاریابی نامناسب و سابقه منفی  ایران باید درس عبرتی برای ارتقای صنعت کشور در بازار جهانی هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی باشد زیرا در صنایعی مانند صنعت فرش افت زیادی داشتیم و دولت باید عزم خود را برای ارتقای تولید ، تجارت و صادرات برای حمایت از بخش خصوصی اعلام کند.

وی اظهار داشت:اکنون به جایگاهی رسیدیم که همیشه بازار وجود دارد و با حفظ زبان مشترک کشورها باید با ارتقای صادرات بازار جهانی را در اختیار بگیریم و نگاه ما باید به بازار روسیه نگاه بلند مدت و استراتژیک باشد.




انتهای پیام/

برچسب ها: ارتقا ، صادرات ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار