سوادآموزی، تیری نورانی به تاریک‌خانه بی سوادی / از عشق مادرانه تا ادامه تحصیل در بزرگسالی

آشنایی با سوادآموزانی که به دلایل مختلفی امکان تحصیل در سنین نوجوانی را نداشته و بسیاری از آنها کمک به فرزندانشان را نیروی محرکه برای سوادآموزی در بزرگسالی می دانند،وجود نهضتی برای تحقق این امر را بیش از پیش می طلبد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،گاهی شرایط و ناملایمات زندگی انسان را از خواسته ها و آرزوها دور می کند اما اگر عزمی راسخ برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد ، نیروی محرکه ای برای دستیابی به مطلوب می شود وبا کمی دقت در اطرافمان بی شک تجلی این ادعا را درمی یابیم.

صبح یکی از روزهای گرم تابستانی به سمت جنوب پایتخت برای رسیدن به شهری در 125 کیلومتری  تهران، پایتخت مذهبی ایران راهی شدیم و مسیری چند ساعته  با منظره ای از تپه های  خاکی زرد رنگ مایل به سرخ  را پشت سر گذاشتیم ؛راهی کویری که این بار نه به تعبیری انتهای زمین بلکه ابتدای راه بود ، راهی پر فراز و نشیب که برای پیمودن آن اراده قوی نیاز است همانطور که در ادامه راه و رسیدن به مرکز شهر تجلی آن را در برخی از مردمانش مشاهده کردیم.

سوادآموزی، تیری نورانی به تاریک‌خانه بی سوادی / از عشق مادرانه تا ادامه تحصیل در بزرگسالی

 قم، شهر کریمه اهل بیت و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه این بارجاذبه ای دیگربرای مسافرانش به نمایش گذاشت که نه صرفا زیارت بلکه آشنایی با گروهی از شهروندان با اراده‌ی‌ آن بود.

افرادی سخت کوش و تا حدی فراموش شده که سازمان نهضت بستری برای سوادآموزی آن ها فراهم کرده ، مشتاقانی که شور و علاقه به تحصیل هنگام  گفت و گو با آن ها به وضوح  مشاهده می شد و درصحبت هایشان موج می زد و آن قدر این مسیر برایشان لذت بخش بودکه ناخودآگاه شنونده را برای ادامه‌ی ‌تحصیل سر ذوق می آورد. 

مُهرتایید شروع سوادآموزی پیش ازشروع  ِمهر 
پس از رسیدن به شهر قم، به اتفاق معاون سازمان نهضت سوادآموزی این شهر، حجت الاسلام قاسم نیا به مدرسه "میرزا آقا سرکشیک" رفتیم که انگار همت بلند آموزشیاران وسوادآموزان بر تابستان و گرمای شدید کویر سایه افکنده بود و سوادآموزی در این فصل  هم چنان جریان داشت.

بعد از ورود به تنها کلاس سواد آموزی این مدرسه، آموزشیار آن درخصوص نحوه برگزاری کلاس گفت: مدتی است که خانواده های کم سواد و بی سواد از طریق خود اظهاری در زمان ثبت نام دانش آموزان شناسایی می شوند اما پیش از این به خانه ها مراجعه کرده و افراد کم سواد را دعوت به شرکت در کلاس ها می کردیم که از این بابت کار راحت شده است اما همچنان  برخی نسبت به حضور در این طرح مقاومت می کنند.

بعد از این مدرسه ، سه کلاس درس دیگر را در مدارس دیگری مشاهده کردیم که آموزشیاران بدون توجه به ملیت و وضعیت سوادآموزان ، با نیتی مثبت زکات علم خود را پرداخت می کردند، هر چند گله های کم و بیشی از نظر پرداخت نشدن به موقع حق الزحمه داشتند اما هرگز از گام نهادن در مسیر تعلیم  پشیمان نبودند.

سوادآموزی، تیری نورانی به تاریک‌خانه بی سوادی / از عشق مادرانه تا ادامه تحصیل در بزرگسالی

نهضتی جریان ساز از جنس سوادآموزی 
 طی بازدیدهایی که از روند آموزش به بی سوادان انجام شد، گپ و گفتی کوتاهی با برخی از آنها داشتیم تا حال و هوای این طرح برایمان بیشتر آشکار شود؛ سوادآموزانی که  با وجود گرمای هوا و مشغله های زندگی ، درس خواندن را هم جز اولویت های خود قرار داده و حضوری فعال در کلاس ها داشتند.

با خانمی 24 ساله آشنا شدیم که علی رغم سن کمش صاحب فرزندی چهار و نیم ساله بوده و علاوه بر وظیفه مادری و همسری، سوادآموزی را جز برنامه های اصلی زندگی اش جای داده بود و همراه با فرزندش در کلاس حاضر شده بود ؛ وی علت این کار را بیشتر کمک به تربیت هرچه بهتر پسر کوچکش دانست و گفت : تا جایی که شرایط زندگی اجازه دهد ، درسم را ادامه می دهم تا هم در تربیت و درس پسرم تاثیر مثبت داشته باشد و هم چنین موقعیت مناسب در جامعه پیدا کنم.

با خانم 42 ساله ای  در کلاس انتقال به مرحله ی بالاتر به گفت و گو پرداختیم؛ وی که جز سوادآموزان فعال آن کلاس بودعلت حضورش را دخترش دانست و ادامه داد: دخترم امسال، کلاس چهارم دبیرستان است؛ زمان ثبت نام او از این طرح مطلع شدم  و از وقتی که شروع به درس خواندن کردم حس خوبی به این مساله دارم و از خیلی جهات راحت شدم و بدون کمک کسی میتوانم آدرس پیدا کنم و کارهایم را انجام دهم.

اما این افراد فقط نمونه ای از  علاقه مندان به سوادآموزی بود که خیلی از آن ها نبود امکانات در روستا را عامل درس نخواندنشان بیان کردند، افرادی که فعل خواستن را صرف کرده بودند تا با وجود  وظایف مادری و همسری و یا حتی کمک به کسب و کار همسرانشان، هویت گمشده ی خود را در جامعه مدرک‌گرای امروزی تثبیت کنند و این مساله وقتی بیشتر خودنمایی کرد که خانمی با فرزند شیر خوار و خانمی دیگر با دو فرزند دختر وپسرش روی نیمکت نشسته بودند و در حین درس، توجهشان به دلبندانشان بود.

معلمی، مرز جغرافیایی نمی شناسد
کلاس های درس سوادآموزی و مشاهده ی بالارفتن سطح سواد هموطنان که به نوعی تجلی عدالت آموزشی و شاخصی برای حرکت رو به جلوی کشور است، حس خوشایند ایجاد می کند اما با توجه به شرایط کشور و به ویژه شهر قم  که جز مهاجر پذیر ترین شهرهای کشور است، آموزش به اتباع خارجی به نوبه خود کاری تحسین برانگیز بوده و این مساله در حالی انجام می شود که هیچ تبعیضی در روند آموزشی این گروه قائل نمی شوند.

با زهرا خانم 27 که از اتباع افغان حاضر در کلاس های درس نهضت بود، صحبت کردیم، او از روند این کار رضایت داشت و گفت: 15 سال هست که در ایران زندگی می کنیم و برخورد خوبی با ما شده  تا جایی که‌ حتی خواهرم را که ترک تحصیل کرده برای شرکت در این دوره ها تشویق می کنم.

سوادآموزی، تیری نورانی به تاریک‌خانه بی سوادی / از عشق مادرانه تا ادامه تحصیل در بزرگسالی

همتی به بلندای پرواز تا قله‌ی‌ موفقیت 
همیشه موفقیت های هموطنان در عرصه مختلفی ورزشی، فرهنگی ، علمی و ... موج شادی را برایمان به ارمغان می آورد و این روزها که حال و هوای  اشتغال برای تحصیل کرده های کشور ناپایدار است، افراد کارآفرین موجی از تحسین و تمجیدها را دریافت می کنند اما جالب تر زمانی است که سوادآموزان با عزمی راسخ در بزرگسالی شروع به تحصیل می کنند و بدون وقفه این مسیر را طی کرده و چهره های موفقی در کارآفرینی و کسب مدارج علمی می شوند.

در بازدید یک روزه ای که از فعالیت نهضت سوادآموزی داشتیم با چند نفر از چهره های موفق این نهضت آشنا شدیم و در مجال کوتاه گپ و گفت؛ به وضوح همت بلندشان در شکستن سقف مشکلات زندگی مشهود بود ،افرادی که بدون بوق و کرنا و برپایه تلاششان تحصیل را تا مرتبه ای راهگشا برای زندگیشان ادامه دادند .

آقایی که در آستانه  اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی بوده و همزمان فعالیت های کارآفرینی نیز داشت از جمله چهره های موفق سواد آموزی به شمار می رود ، خانم دیگری نیز با ادامه دادن کلاس های نهضت و پس از آن شرکت در کلاس های شبانه و همراه با تربیت پنج فرزند و وظایف همسری، دیپلم گرفته و پس از آن تحصیلات اکادمیک خود را تا مقطع کارشناسی ارشدتاریخ و شرکت در کلاس های سطح 2 حوزه ادامه داد و حتی تالیف کتاب در زمینه  تاریخ را نیز در کارنامه درخشان خود دارد، همگی مهر تاییدی بر همت بلند این افراد و حمایت های به جای سازمان نهضت دارد.

ریشه بی سوادی چطور خشکانده می شود؟
حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان اینکه اولویت نهضت سوادآموزی در استان قم ابتدا تشکیل کلاس ها در مدرسه  و پس از آن در خانه است، گفت: مدرسه بستری مناسب از لحاظ فضا و تجهیزات برای سوادآموزان فراهم می کند اما چنانچه در روند زندگی آن ها اختلال ایجاد کند این فرصت تعبیه شده تا آموزشیاران به محل زندگی سوادآموزان مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه تحصیل در کلاس های نهضت رایگان بوده و حتی کتاب و دفتر رایگان در اختیار سوادآموزان قرار داده می شود، ادامه داد: تاکنون 283 کلاس طی پنج ماه اول امسال  مبتنی بر طرح اولیای بی سواد دانش آموزان تشکیل شده و استقبالی خوبی را شاهد بودیم علاوه بر این مساله به آموزش اتباع نیز توجه شده است.

قاسمی نیا جمعیت هدف سازمان نهضت را گروه سنی 10 تا 49 دانست و بیان کرد: چنانچه افراد با سن بیشتری هم علاقه به تحصیل داشته باشند ، مانعی ندارد تنها تفاوت در حذف جایزه سوادآموزی برای گروه های غیر از هدف است.

وی گفت: باید توجه بیشتری به امر سوادآموزی  شود و چنانچه رسانه ها درانعکاس اخبار همراه سازمان نهضت  باشند بدون شک آگاهی از نتایج مثبت سوادآموزی بستر سازی مناسبی برای تشویق افراد بی سواد و ریشه کنی آن است.

بر اساس گزارش منتشر شده سال 2010 میلادی ، در شاخص «نرخ بی‌سوادی» از میان 24 کشور منطقه، ایران در رتبه 15 قرار داشته ؛همچنین از بین  139 کشوری که سند" آموزش برای همه" را امضا کرده و در این عرصه متعهد شده‌اند ایران در رتبه 86 ایستاده است بنابراین برای کشوری که داعی کسب رتبه اول علمی و فناوری در افق 1404 است، هنوز راهی بسیار تا موفقیت پیش رو است و باید  با گام هایی استوار و برنامه ریزی و واقدامات عملیاتی در مسیر پیکار با بیسوادی تاخت.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار