اهمیت بسیار ائتلاف با ترکیه برای آمریکایی‌ها

سی‌ان‌ان اعلام کرد ائتلاف با ترکیه برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد و همکاری برای مقابله با داعش از مصادیق این امر است.

اهمیت بسیار ائتلاف با ترکیه برای آمریکایی‌ها
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، برنامه ملاقات‌ها در حاشیه نشست سران گروه بیست در شهر هانگجو در چین همچنان ادامه دارد. امروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد که اولین ملاقات چهره به چهره اوباما و اردوغان از زمان کودتای نافرجام در ترکیه در ماه ژوئیه بود. اردوغان و اوباما تاکید کردند خواهان گسترش همکاری های دوجانبه هستند. این دو پس از ملاقات محرمانه، سخنانی درجمع خبرنگاران مطرح کردند. روسای جمهور آمریکا و ترکیه در سخنان خود بر تعهدشان به منظور مقابله با گروه تکفیری-صهیونیستی داعش تاکید کردند و اینکه در این زمینه با یکدیگر همکاری خواهند داشت. 

رجب طیب اردوغان در سخنانش به تنش‌های ایجاد شده در مناسبات دو کشور در دو ماه گذشته اشاره کرد بویژه درباره نقشی که آمریکا در ترکیه ایفا کرده است. اردوغان درباره فتح الله گولن نیز صحبت کرد که در آمریکا در تبعید به سر می برد. مقامات دولت ترکیه تاکید دارند گولن مسئول سازماندهی کودتای نافرجام دو ماه پیش بوده است. ترکیه خواهان استرداد گولن به این کشور است. اردوغان اعلام کرده است دولت او در حال جمع آوری شواهد و مدارک بیشتری ضد گولن است و قصد دارد این اسناد را به ایالات متحده ارائه کند تا ثابت شود گولن در کودتا مقصر بوده است. 

تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. به گفته اردوغان، وزرای کشور و دادگستری ترکیه به آمریکا خواهند رفت تا تلاش‌ها و اقداماتی را برای تحقیق و تفحص درباره نقش گولن در کودتای نافرجام ترکیه  هماهنگ کنند. وقتی این اسناد و مدارک به آمریکا ارائه شود، بی تردید، آنکارا استرداد گولن را از واشنگتن مطالبه خواهد کرد. باید توجه داشت که ائتلاف با ترکیه در جنگ با داعش برای ایالات متحده بسیار بسیار حائز اهمیت است. 

هواپیماهای جنگی آمریکا به صورت مرتب از پایگاههای نظامی آمریکا به پرواز درمی آیند تا مواضع داعش را در سوریه و عراق هدف قرار بدهد. بنابراین می بینیم که منافع آمریکا و ترکیه به شدت در  ادامه داشتن این روابط نهفته است. به همین علت است که اوباما در نشست گوانجو زمان خاصی را صرف کرده است تا با همتای ترکیه ای خود صحبت کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار