تأمین سلامت غذایی هدف گم‌شده متخصصان تغذیه/ برخی صرفاً به فکر جیبشان هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 80 درصد مدیریت تغذیه کشور مربوط به نهادهایی به جز وزارت بهداشت است.

کوروش جعفریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیاطمینان پزشکان تغذیه از سلامت غذاهای در دسترس مردم را یکی از مشکلات اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: اولین گام برای اصلاح وضعیت تغذیه در کشور اطمینان‌بخشی به جامعه درباره سالم بودن غذای مصرفی است، که در وهله اول این وظیفه وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به ضعف همکاری های بین‌بخشی در کشور برای اصلاح وضعیت تغذیه ای، بیان کرد: می توان گفت 80 درصد مدیریت تغذیه کشور به نهادها و ارگان‌هایی به جز وزارت بهداشت بر می گردد و گرچه 20 درصد باقیمانده قسمت کلیدی این مدیریت محسوب می‌شود، بهبود سلامت تغذیه جز با همکاری ارگان‌های دیگر امکانپذیر نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نقطه شروع اصلاح سلامت غذایی مزارع بوده و پس از آن باید مراحل انتقال، فرآوری، نگه داری، توزیع و مصرف بهینه نیز به بهترین نحو صورت پذیرد، تصریح کرد: هریک از قسمت های فرآیند غذایی به نهادها و سازمان های مختلفی بر می گردد که متاسفانه در کشور ما اکثر نهادها وظیفه اصلی خود را در قبال این مهم به درستی انجام نمی دهند.

وی تامین سلامت غذایی و کمک به سلامت جامعه را مهمترین هدف متخصصین تغذیه خواند و افزود: در جامعه امروز این هدف در بین بسیاری از همکاران حلقه گم شده این حوزه بوده و حتی برخی افراد در این رشته به دنبال سود بیشتر خود هستند که این وضعیت موجب انحراف در اهداف اصلی تغذیه و رسالات اصلی متخصصین تغذیه شده است.

جعفریان اظهار کرد: ضعف در تربیت و پروش دانشجوهایی دلسوز و تلاشگر در جهت سلامت مردم شاید یکی از ضعف های آموزشی است که موجب شده برخی افراد این حوزه بیش از مردم به فکر جیب خودشان باشند.

وی ضمن تاکید بر تفکیک موضوع آموزش و اجازه برای شروع کار به عنوان 2 موضوع متفاوت، ادامه داد: با توجه به هزینه های بالای دانشجو های دوره دکتری از 40 میلیون تا 300میلیون، باید براساس نیاز سنجی و آمایش درست وضعیت تغذیه کشور و توزیع جغرافیایی سرزمینی، نیروی انسانی پرورش داد و از صرف بدون هدف و بی‌برنامه درآمدهای کشور و همچنین از اتلاف نیروی انسانی جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص اشتغال سریع فارغ التحصیلان در سیستم بهداشت، اذعان داشت: این سیاست 100 درصد اشتباه که متاسفانه متوجه قصور وزارت بهداشت می شود، باید اصلاح شده و برای اجازه کار به دانشجوی فارغ التحصیل، صلاحیت وی ارزیابی شود.

وی در انتها اختلاف های جزیی و کوچک بین همکاران را مانع بزرگی برای اصلاح وضعیت و پیشرفت حوزه تغذیه برشمرد و یادآور شد: امیدواریم با همگرایی اساتید این حوزه و تشکیل میزگردهایی برای حل چالش ها علاوه بر برقراری تعامل موثر با سیاست‌گذاران حوزه بهداشت، قطعنامه عملیاتی مناسبی نیز در پایان این کنگره منتشر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار