ساری،

حشره ای کوچک اما ویرانگر

حشره 4 میلی متری در باغ های مازندران مشاهده شد که بعضی اوقات خسارت های میلیاردی به بار می آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حشره 4 میلی متری، با خسارتی میلیاردی، میهمان ناخوانده آفریقایی که 50 سال قبل وارد کشور شد و بر سفره باغ های مازندران، فارس، کرمانشاه، گلستان، گیلان و زنجان جا خوش کرد.

حشره ای کوچک اما ویرانگر

معافی، کارشناس گفت: در بین آفات مرکبات، مگس میوه دارای اهمیت زیادی است و این آفت هزار گونه محصولات کشاورزی که در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می ‌کند.

معافی افزود: این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت‌ زایی بالا در صورت عدم مدیریت مطلوب می ‌تواند تا 90 درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

این کارشناس گفت: نحوه خسارت آفت تغییر رنگ در محل تخم ریزی مگس بر روی میوه ، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه کرم یا لارو آفت و ریزش شدید و نابجای میوه است.

حشره ای کوچک اما ویرانگر

مگس مدیترانه ای 6 تا 8 ماه زندگی می کند و خواب هم نگار ندارد، فقط تخم می گذارد روی میوه ها و تر و خشک را با هم می سوزاند.

زرکوب یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی گفت: این آفت 5 تا 6 نسل و گاهی تا 12 نسل روی میوه باقی می ماند و نحوه ماندگاری آن به درون خاک رفتن و دوباره سر در آوردن است.

زرکوب افزود: جلوگیری از نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق جهت رعایت مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی، صادرات میوه از باغات غیر آلوده و تحت شرایط خاص و استانداردهای تعریف شده و انجام مبارزه زراعی به منظور از بین بردن شفیره آفت و کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد از راهکارهای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

این کارشناس گفت: تسریع در برداشت میوه‌ های رسیده به منظور فرار از خسارت آفت، برداشت همه میوه‌ های رسیده قبل از پایان فصل سرما به منظور حذف میزبان واسط برای سال آینده، اطلاع ‌رسانی و آموزش گسترده با مشارکت همه دستگاه ‌ها و بخش ‌های اجرایی ذیربط درون و برون ‌سازمانی برای کارشناسان و بهره‌ برداران جهت اجرایی کردن دستورالعمل ردیابی و مبارزه در زمان مناسب از دیگر راهکارهای جلوگیری از خسارت آفت است.

حشره ای کوچک اما ویرانگر

این مگس از سال 61 در باغ های مازندران مشاهده شد و سال 85 دوباره با ورودش باغداران را جان به لب کرد و امسال نیز می گویند دیده شده است.

زاغی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این مگس در باغ های 50 درصد از شهرهای مازندران مشاهده و ردیابی شد.

زاغی افزود: آفت مگس میوه مدیترانه‌ ای در استان مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون در 46 هزار و 183 هکتار از باغات استان ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام شده است، گفت: برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ ای هزار و 500 عدد تله نصب شده است.

زاغی افزود: باغداران میوه‌های آلوده و مشکوک به مگس میوه مدیترانه را که در زیر درختان انباشته است، در عمق 50 سانتی‌متری خاک دفن کنند.

وی گفت: تله‌ های جلب ‌کننده حاوی مایع سراترپ یا تله فرمونی باید برای شکار انبوه و طعمه ‌پاشی با پروتئین هیدرولیزات به‌ همراه حشره‌ کش مالاتیون برای جلوگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ ای مورد استفاده قرار گیرد.

جهاد کشاورزی برای کنترل این آفت که دیگر انگار نه آفت کش به کارش می آید و نه سم و محلول، مانور برگزار کرد، تا این آفت امسال باغداران مرکبات را غافلگیر نکند.

دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: هدف از برگزاری این مانور کنترل این مگس است تا از خسارت باغ ها جلوگیری شود.

حشره ای کوچک اما ویرانگر

حیدرپور افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت مرکبات، باید توجه جدی به این آفت در باغ ها شود.

وی گفت: با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، وضعیت مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی ‌کند، باغداران باید توصیه‌ های کارشناسان حفظ نباتات را برای کنترل این آفت جدی بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت ‌زایی بالا در صورت عدم مدیریت مطلوب می ‌تواند تا 90 درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

حیدرپور گفت: هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ ها با شرکت ‌های بخش خصوصی دارای مجوز جهت تامین و تدارک مواد و تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با مگس میوه ضروری است.

وی به باغداران توصیه کرد: با هماهنگی کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت مرکبات جهت شناسایی باغات غیر آلوده جهت تامین میوه‌های صادراتی توجه جدی شود.

حشره ای کوچک اما ویرانگر

کارشناسان جهاد کشاورزی با کمک دهیاران و شوراها قرار است تا پایان فصل برداشت مرکبات ، با توزیع بروشور و سرکشی متناوب از باغ ها ، با این آفت زرد رنگ مقابله کنند.

جهاد کشاورزی استان نحوه مقابله با این مگس را پیش از این به کشاورزان و باغداران با برگزاری 225 کلاس آموزشی برای 7 هزار و 700 باغدار اطلاع رسانی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.