بلومبرگ: آیا تغییر سیاست‌های اوپک از فریز نفتی به تعیین سقف تولید به سرانجام می‌رسد؟

به باور تحلیلگران، اعضای اوپک باید از خواسته‌های خود دست کشیده و برای تقویت بهای نفت با سیاست‌های این سازمان همسو شوند.

بلومبرگ: آیا تغییر سیاست‌های اوپک از فریز نفتی به تعیین سقف تولید به سرانجام می‌رسد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: رفت‌وآمد مقامات اوپک در مسیر تهران، مسکو و پاریس رویه‌ای جهت آماده‌سازی و پیشبرد جلسه رسمی اوپک در الجزایر است که به منظور تغییر سیاست این سازمان از فریز نفتی به تعیین سقف تولید صورت می‌گیرد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک ازجمله عربستان سعودی در نظر دارند نشست این ماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت را در مسیر پایین آوردن سقف تولید کشورهای عضو سازمان سوق دهند. پس از مخالفت برخی از اعضای این سازمان مبنی بر فریز نفتی، اوپک تصمیم گرفته است سیاست تعیین سقف تولید را برای تقویت بهای نفت بار دیگر به اجرا بگذارد.

گزینه تعیین سقف تولید یکی از چندین گزینه موردنظر اوپک برای پایان دادن به مخالفت برخی از کشورها با فریز نفتی است. رویه‌ای که با کنترل تولید طلای سیاه می‌توان ارزش نقدی این کالا را بار دیگر به آن بازگرداند.

الیور جاکوب، مدیرعامل موسسه زوگ در سوییس می‌گوید: شکست مذاکرات فریز نفتی درنهایت شرایط را برای تعیین سهمیه تولید مهیا کرد. بیشتر کشورهای صادرکننده اوپک خواستار تولید سطح خاصی از نفت هستند و متوقف کردن تولید آن مقدور نیست. درصورتی‌که هر کشور سقف تولید نفت خود را تعیین کند، در کوتاه‌مدت موجب تشدید مازاد عرضه این کالا در بازارهای جهانی خواهد شد. ایران یکی از کشورهای عضو اوپک است که در برابر سیاست‌های جدید سازمان مقاومت کرده است. پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور درصدد جذب بازارهای جهانی نفت است. بنابراین بدون شک فریز نفتی مورد تأیید این کشور نخواهد بود.

در همین راستا، نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد همه راه‌حل‌ها ممکن است ولی باید به‌حق ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولید نفت احترام گذاشته شود.

مقامات عراقی نیز در اوایل هفته گذشته آمادگی خود را برای تعیین سقف تولید نفت اعلام کردند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، مجموع تولید نفت اوپک در سه ماه چهارم سال جاری از 33 میلیون و 400 هزار بشکه فراتر نرود. این رقم نرخی برابر با میزان تقاضا برای نفت این سازمان است. با این حال، تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند که اعضای اوپک باید از خواسته‌ها و معافیت‌های خود دست کشیده و برای تقویت بهای نفت با سیاست‌های این سازمان هم سو شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار