اویل پرایس: آیا توافق فریز نفتی می‌تواند بر بهای نفت تاثیرگذار باشد؟

اویل پرایس در مطلبی به توافق عربستان و روسیه و تصمیم اوپک مبنی بر تعیین سقف تولیدات نفتی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت اویل پرایس در مطلبی نوشت: عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند برای تثبیت بازار جهانی نفت با یکدیگر همکاری خواهند کرد. با این‌که پس از انتشار این خبر بهای نفت افزایش یافت، پس از مدت کوتاهی بار دیگر سقوط کرد.

عربستان و روسیه برای تشکیل کارگروهی به منظور کنترل بازار نفت به توافق رسیدند. این دو کشور همچنین توافق کردند برای ثبات بخشیدن به بهای نفت، پیشنهادهای خودشان را ارائه دهند و از جذب سرمایه‌گذاری‌های دائم در صنعت نفت اطمینان حاصل کنند.

یکی از تحلیلگران موسسه "انرژی اَسپِکتس" در این‌باره گفت: "مذاکره‌ها دیگر بر بازار نفت موثر نیستند. باید اقداماتی برای آن صورت گیرد. اما انجام این اقدامات در آینده نزدیک کاملا دور از ذهن هستند. با این حال، توافق عربستان و روسیه می‌تواند گامی مثبت قلمداد شود."

"خالد الفالح" – وزیر نفت عربستان – در مصاحبه‌ای گفت: "فریز تولیدات نفتی یکی از گزینه‌های ممکن برای تثبیت بازار نفت است. اما اجرای آن، به خصوص در شرایط کنونی حتمی نیست."

با این‌که ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – گفته است ایران می‌تواند سطح تولیدات نفتی خود را افزایش دهد، وزیر نفت عربستان اظهار کرد تولیدات نفت ایران اکنون نیز در سطح بالایی قرار دارد. چنین اظهارات ضد و نقیضی از جانب مقامات، تولیدکنندگان را بر آن می‌دارد تا در تعهدات خود درباره سقف تولید نفتی خودشان بیشتر تامل کنند. بسیاری از این کشورها تولیدات خود را تا سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده اند و به همین دلیل، ظرفیت تولید مازاد آن‌ها محدود شده است. تحلیلگران معتقدند تولیدکنندگان نمی‌توانند در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت بر سطح تولیدات خود بیافزایند.

در پی کاهش محدودیت‌ها، احتمال رقابت استخراج‌کنندگان نفت شیل آمریکا در بازارهای آسیایی – به خصوص در صورتی که روسیه و اوپک بر سر فریز تولیدات نفتی خود به توافق برسند – افزایش خواهد یافت.

عربستان و روسیه، هردو برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نفت می‌کوشند. در صورتی که آن‌ها مسئله بهای رقابتی نفت شیل آمریکا را در نظر نگیرند، به زودی جایگاه خود را در بازار از دست خواهند داد. به همین دلیل، برای اتخاذ هر تصمیمی، توجه بازار نفت نخست به نمودارهای تولیدات نفت آمریکا معطوف خواهد شد. بنابراین، حتی اگر روسیه و کشورهای عضو اوپک برای ایجاد سقف تولیدات به توافق برسند، سطح تولیدات آمریکا می‌تواند در سرنوشت بهای طلای سیاه تاثیرگذار باشد.

در گذشته نیز سقف تولید نفت برای کشورها تعیین شده بود. اما توجه خاصی به این رقم‌ها نمی‌شد. برخی کارشناسان معتقدند هرگونه تصمیم برای فریز تولیدات نفت در آینده نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد. کشورهای تولید کننده نفتی به دلیل سقوط بهای طلای سیاه، متحمل مشکلات اقتصادی عمده‌ای شده اند. به همین دلیل، نمی‌توان انتظار داشت با کاهش سطح تولیدات، این کشورها به درآمد‌های قابل توجهی دست یابند.

سقوط بهای نفت حتی برای عربستان که بیشترین ذخایر جهان را در اختیار دارد، دردسرساز شده است. در صورتی که اوپک و روسیه به تعهدات خود به صورت کامل عمل کنند، می‌توان به تغییراتی که این توافق بر بازار طلای سیاه به ارمغان خواهد آورد، امیدوار بود.

با این‌حال، بهای نفت 3 رقمی نخواهد شد. با اجرای طرح فریز تولیدات نفتی کشورها، می‌توان انتظار داشت بهای نفت به کانال 60 دلار به ازای هر بشکه برسد. تا هنگامی که بازار اقدام مشخصی را مشاهده نکند، افزایش بهای نفت دور از ذهن خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار