آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز عید قربان؛

روز عید قربان، روز شهدای منای ماست/ در روز فاجعه منا 7000 مسلمان لبیک‌گو در آتش جنایت آل‌سعود سوختند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سال گذشته نیز در همین ساعات زمانی که برای نماز عید قربان می‌آمدم خبر فاجعه منا را شنیدم و این روز ، روز عاشورای شهدای منای ما است.

روز عید قربان، روز شهدای منای ماستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز عید قربان تهران اظهار داشت: مناسک حج و عید قربان یادآور فداکاری‌های ابوالانبیاء ابراهیم خلیل رحمان است که از نگاه قرآن دارای فضیلت بزرگ گذشت است.

وی در ادامه افزود: ابراهیم خلیل الله در 16سالگی پیامبر شد و در جوانی با بُت‌ها در افتاد و سخت ترین اعدام برای ایشان در نظر گرفته شد اما در پیری هم فرزند خود را به فرمان خداوند برای قربانی به مسلخ برد ولی خداوند بلاگردانی برایش فرستاد که به نقل از یک عارف بزرگ این بلاگردان همان حسین فاطمه بود.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: سال گذشته نیز در همین ساعات زمانی که برای نماز عید قربان می‌آمدم خبر فاجعه منا را شنیدم و این روز ، روز عاشورای شهدای منای ما است که بنده معتقدم اکثریت شهدای منا با گفتن "فدای لبان تشنه‌ات حسین جان"، با لبانی تشنه جان دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه روز عرفه روز بسیار عجیب الهی بود که فضای کشور را با ذکر نام خدا روحانی کرد، گفت: هر سال نسبت به سال‌های گذشته دعای عرفه باشکوه‌تر برپا می‌شود و آفرین بر شما مردم که این حماسه بلند معنوی را همانند شبهای قدر آفریدید.

وی با تاکید بر اینکه حضور جوانان با چهره‌هایی متفاوت در روز عرفه که جالب بود، گفت: این چهره‌های متفاوت بدان معناست که باید دید اردوگاه دل کجاست، چرا که ایران پایگاه معنویت و عشق به خداست.

آیت الله خاتمی نام‌گذاری دهه امامت را از عید قربان تا عید غدیر انتخاب خوبی دانست، ادامه داد: این نام‌گذاری ارزشمندی است و باید در محافل و مجالس طی این ده روز از شخصیت حضرت علی (ع) گفته شود، ایران اسلامی به فضل خدا اهل دو عنصر تقریب و ولایت است.

خطیب نماز عید قربان تهران افزود: تقریب به معنای آن است که ما در مواجهه با دشمنانی هستیم که اسلام و شیعه و سنی را نمی‌خواهند و همچنین جنگ‌های صلیبی بعد از انفجار برج‌های دوقلو آغاز شد، حال باید شیعه و سنی در مقابل دشمن مشترک که بزرگترین آنها آمریکا است، بایستند و فریاد مرگ بر آمریکا سر دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عنصر ولایت و امامت نیز تصریح کرد: براساس حدیث غدیر پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید هر کس که من مولای اویم علی (ع) نیز مولای اوست، لذا ما غدیری هستیم، حاشا و تقیه نیز نمی‌کنیم و به دنیا اعلام می‌کنیم که ما طرفدار حدیث غدیر هستیم زیرا غدیر شناسنامه ماست.

وی تاکید کرد: با در دست داشتن مستند‌اتی پای حدیث غدیر ایستاده‌ایم اما براساس تاکیدات تمام مراجع توهین به مذاهب دیگر را برنمی‌تابیم.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه در روز فاجعه منا 7000 مسلمان لبیک‌گو در آتش جنایت آل‌سعود سوختند، گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه رساترین بیانات را فرمودند؛ امام بنده در اینجا به 10نکته اشاره می‌کنم.

خطیب نماز عید قربان تهران اظهار داشت: اگر شخصی در هر موردی تردید کند اما در جنایت آل‌سعود در فاجعه منا بعنوان جنایت‌کار خط مقدم تردیدی ندارد زیرا حداقل این اتهام آن است که آنها توسط دوربین‌های خود می‌دیدند که مسلمانان بر زمین می‌افتند و می‌شد با رساندن اندکی آب کمک کرده تا نیمی از جانباختگان زنده بمانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آل سعود حتی به ماموران ایرانی هم اجازه کمک رسانی ندادند و این یعنی جنایت که باید در دادگاه اسلامی محاکمه و مجازات شود.

وی با بیان اینکه آل‌سعود به جای کمک رسانی به مجروحان آنها را در همان کانتینر جانباختگان قرار دادند تا زنده به شهادت برسند، گفت: فاجعه منا نشان داد که حکام آل‌سعود این خائن حرمین شرفین لیاقت اداره مناسک حج را ندارند و باید هیئتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شرفین و یا حداقل مناسک حج را برعهده بگیرند.

آیت‌الله خاتمی بیان داشت: جنایات مفتیان بی دین کمتر از جنایات حکام‌شان نیست، مفتیانی که تکفیر و جنایات تکفیری از آموزه‌های ضد بشری آنهاست و جنایات آل‌سعود را با توجیهات نادرست خود، توجیه کردند.

خطیب نماز عید قربان تهران با اشاره به اینکه از 37 کشور اسلامی در فاجعه منا جان باخته داریم، اظهار داشت: متاسفانه غیر از ایران اسلامی هیچ یک از کشورهای اسلامی فریادی بر نیاوردند و مصیبت بزرگ تر این بود که آنها حق‌السکوت گرفتند تا در مقابل این جنایت سکوت کنند امام خداوند آنها را به اشد مجازات می‌رساند و در این دنیا هم خون شهدای منا گریبان‌گیرشان خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سازمان‌های بین‌المللی هم در زمان فاجعه منا امتحان ننگینی دادند، اگر یک هزارم این فاجعه در یک کشور اروپایی به وقوع می‌پیوست فریادشان گوش فلک را کر می‌کرد اما هیچ صدایی از نهاد و سازمانی بین‌المللی در برابر 7000 شهید منا بلند نشد.

وی با تاکید بر اینکه اولین واکنش ایران اسلامی به فاجعه منا درخواست تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب بود، اظهار داشت: سعودی‌ها تا امروز از تشکیل این کمیته سرباززدند حال باید پرسید که اگر مقصر نیستید چرا از تشکیل کمیته حقیقت یاب وحشت دارید؟

آیت الله خاتمی ضمن اشاره به پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا از سوی مسئولان وزارت خارجه کشورمان گفت: این پیگیری حق خانوده‌های داغدار است از این رو آنها از مسئولان وزارت خارجه می‌خواهند تا بیشتر تلاش کنند.

خطیب نماز عید قربان تهران گفت: مدیریت بحران از سوی مقام معظم رهبری از آغاز تا ورود پیکر شهدای منا به ایران نماد شجاعت و دفاع یک رهبری از حقوق ملت‌ش بود و اگر نهیب ایشان نبود اجازه ورود حتی یک پیکر را هم به ایران نمی‌دادند، خداوند سایه این رهبری را تا انقلاب مهدی(عج) مستدام بدارد.

وی با بیان اینکه آموزه‌های دینی ما می‌گوید خون‌های شهدای منا و جمعه خونین هدر نخواهد رفت، خاطر نشان کرد: به فضل خدا همین خون‌ها گریبان آل سعود را گرفته و آل‌سعود، آل سقوط خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار