قم؛

عید قربان روز بندگی و بخشودگی

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: عید قربان زیباترین نمونه سرسپردگی و بندگی در برابر خداوند و مبارزه با هوای نفسانی است که هر چه داریم در راه رضای خداوند قربانی می‌کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ عید قربان روزی است که نفس را به تیغ اطاعت قربانی می‌کنند و گناه را بر آستان عصمت سر می‌برند تا عید بندگی و عبودیت را به یادگار نهند.

فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا از جمله اسرار و حکمت‌های قربانی است؛ کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به طور دائم وی را به کارهای زشت وا می‌دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گردانده، آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند و حج اکبر نماید.

اگر نفس اماره و خواهش‌های او کشته نشوند و آرام نگیرند هرگاه تمام نعمت‌ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی‌شود و ندای «هل من مزید» دارد.

حجت الاسلام  دلیر بیان کرد:در این روز باید با قربانی کردن از تعلقات مادی جدا شویم و در واقع ذبح هوا و هوس و کشتن نفس اماره است.

وی افزود: دور شدن از ثروت دوستی و مال پرستی به یک معنویت و عرفان خاصی نیاز دارد و قربانی کردن نماد این کار است.

حجت الاسلام دلیر عنوان کرد: خداوند در روز عید قربان از حضرت ابراهیم(ع) خواست تا فرزندش را قربانی کند و در واقع می‌خواست حضرت ابراهیم(ع) را امتحان کند که درجه ایمانش مشخص شود.

روز عید قربان مانند عید فطر، از روزهای بزرگ و مهم به شمار می‌آید و خداوند بندگانش را دعوت می‌کند تا به فیض خاص خود برساند و به آن‌ها عیدی معنوی و اخلاقی بدهد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار