افشار:

قاچاق مواد مخدر جزء 5 اقتصاد پر سود دنیا است/ افغانستان 85 درصد مواد دنیا را تامین می‌کند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سهم اقتصاد مواد مخدر در اقتصاد جهانی، بین 550 تا 700 میلیارد دلار است گفت: این پول سیاه که با مکانیزم‌های خاصی تطهیر می‌شود، اثرات مخربی بر شریان‌های اقتصادی و معادلات سیاسی می‌گذارد.

قاچاق مواد مخدر جزء 5 اقتصاد پر سود دنیا است/ افغانستان 85 درصد مواد دنیا را تامین می‌کندبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر خبر دریافتی، پرویز افشار به آمارهای بین‌المللی سهم مواد مخدر در اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: سهم اقتصاد مواد مخدر در اقتصاد جهانی، بین 550 تا 700 میلیارد دلار است ضمن اینکه این پول سیاه که با مکانیزم‌های خاصی تطهیر می‌شود، اثرات مخربی بر اقتصاد می‌گذارد.

وی تصریح کرد: پول کثیف در شریان‌های اقتصادی و معادلات سیاسی و ارتباط بین کشورها، تغییرات زیادی را ایجاد می‌کند. با تزریق این پول به بخشی از بدنه اقتصاد یک کشور خلاء ایجاد می‌کند.

افشار درباره وضعیت اقتصاد مواد مخدر گفت: مواد مخدر در کنار چند اقتصاد مهم دیگر مانند اقتصاد نفت، دارو، مواد غذایی و قاچاق اسلحه، جزو 5 اقتصاد پر سود دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: از میان 5 اقتصاد پر سود دنیا، 2 اقتصاد، سیاه هستند؛ تجارت اسلحه و مواد مخدر. متاسفانه سهم قاچاق مواد مخدر در اکثر سنوات گذشته، اول یا دوم بوده است.

معاون و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تصریح بر اهمیت اقتصاد مواد مخدر، اظهار داشت: متاسفانه در مناطق جغرافیایی که ناآرامی‌های سیاسی و کانون‌های بحران هستند، یک خطر جدی دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه این اقتصاد سیاه مواد مخدر، با گروه‌های شبه نظامی و تروریستی پیوند بخورد که اگر این مسئله رخ دهد، خطرات شدیدتری نیز خواهد داشت.

افشار به کانون‌های مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و گفت: در حوزه مواد سنتی مانند تریاک، هروئین و مشتقات آن، بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا که حدود 85 درصد مواد دنیا را تامین می‌کند، افغانستان است. علاوه بر افغانستان یک مثلث طلایی در کشورهای آسیای جنوب شرقی بین تایلند، میانمار و لائوس وجود داشت که در دهه‌های پیشین سهم قابل توجهی را در تولید مواد مخدر داشت که در حال حاضر آن منطقه نقش کمتری دارد. در آن مناطق اقدامات خوبی دولت‌هایشان و همچنین سازمان ملل انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: بعضی دیگر از مواد مانند کوکائین، عموما منبع تولید، کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی با محوریت کلمبیا و کشورهای همجوار است. این مواد از آن مسیر حرکت می‌کند و به سمت مرزهای آمریکا می‌آید که معمولاً از خاک مکزیک حرکت می‌کند بزرگترین بازار مصرف در بازار آمریکای شمالی است. البته امروزه تغییر الگوی مصرف را به سمت آمفتامین‌ها و هروئین شاهد هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار