گسل‌های پیرامون برج میلاد تهران را تهدید می‌کند

رییس پژوهشگاه زلزله‌شناسی از شناسایی گسل‌های جدید در کنار برج میلاد خبر داد.

مهدی زارع رییس پژوهشگاه زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: محدوده استان تهران در مجاورت استان البرز با 2 کلان‌شهر کشور از نظر خطر زلزله همواره به عنوان منطقه ای خطرناک شناخته شده است. تاریخچه رخداد زلزله های حادث شده در پهنه تهران ری، شمیرانات و همچنین اهمیت لرزه های اخیر رخداده در پیرامون تهران همگی نمایانگر ویژگی این ناحیه از نظر لرزه‌خیزی است. 

تهران در کنار استانبول، لس آنجلس، توکیو و جاکارتا یکی از پنج کلانشهری است که در محدوده آنها بیش ۱۰ میلیون جمعیت زندگی می کنند و در معرض خطر بسیار بالای زلزله قرار دارند و رویداد زمین‌لرزه مخرب در آنها به مساله مهم در سطح بین المللی تبدیل می شود. 

وی ادامه داد: نقشه گسل‌های تهران در سال 64 توسط متخصصان سازمان زمین شناسی مطالعه و در چارچوب یک گزارش منتشر شد.

رییس پژوهشگاه زلزله شناسی بیان کرد: نقشه جدیدی از گسل‌های تهران در سازمان پژوهش‌های کاربردی زمین شناسی تهیه شده است که نشان از فعال بودن این گسل‌ها دارد.

زارع با بیان اینکه گسل‌های شناسایی شده می‌توانند فعالیت‌های لرزه‌ای در آینده داشته باشند، گفت: در حال حاضر یک گسل جدید در تهران شناسایی کرده‌ایم که از کنار برج میلاد رد می‌شود و تقریباً در بخش مرکزی تهران است.

رییس پژوهشگاه زلزله شناسی تصریح کرد: توجه به تجمع فزاينده جمعيت و زمينه هاي آسيب پذيري شهرها، شناسایی پهنه های چشمه های لرزه زا به صورت استاندارد در گستره شهری مانند تهران و کرج و در منطقه پیرامن استان تهران محسوب می شود.

وی ادامه داد: از چند دهه گذشته بررسی های مربوط به تلفات انسانی از یک سو و خسارات اقتصادی، اجتماعی ناشی از حرکت های گسلی و زمین لرزه از سوی دیگر نشانگر اهمیت بالای مطالعات شناسایی در این زمینه است.

وی اذعان داشت: در کلان شهری مانند تهران که از نظر زلزله همیشه در خطر است، این گسل ها می‌تواند فعالیت لرزه‌ای داشته باشد و جابه‌جایی آن بیش از گسل‌هایی است که از قدیم شناسایی شده است.

زارع با تشریح ابعاد شناسایی این گسل یادآورشد: این گسل از شرق تا غرب تهران را در بر می‌گیرد و از آن عبور می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: زلزله ، تهران ، برج میلاد ، گسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار