چند خبر از جشنواره فیلم مقاومت/ کارگاه انتقال تجربه ابراهیم حاتمی‌کیا

عناوین فیلم‌های منتخب برای اکران دانشجویی جشنواره بین‌المللی مقاومت اعلام شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ 10 عنوان فیلم با موضوع شهدای مدافع حرم در بیش از 150 دانشگاه کشور اکران می‌شود.

 عناوین این آثار به این ترتیب است: 

«رد پای فرشته» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ناصر نادری
«ققنوس» به کارگردانی جمشید بیات ترکی و تهیه‌کنندگی مرکز مستند سوره
«خالد و مجتبی» به کارگردانی روح الله رفیعی و تهیه‌کنندگی روایت فتح
«فرمانده» به کارگردانی محمد هادی نعمت الهی و تهیه‌کنندگی شبکه افق
«برادران» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی نقویان
«پل» به کارگردانی امیر حسین نوروزی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی
«بیجی» به کارگردانی وحید فراهانی    و تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج
«فرمانده جواد» به کارگردانی روح الله رفیعی و تهیه‌کنندگی روایت فتح
«بازگرد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ماریا ماوتی
«با مرگ زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی و تهیه‌کنندگی سید هاشم موسوی

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با همکاری سازمان بسیج دانشجویی در 150 دانشگاه در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و با توجه به استقبال دانشگاه‌ها احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

در پی تجربه موفق برگزاری جشنواره در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دوره سیزدهم امسال هم این رویداد سینمایی با همکاری بسیج دانشجویی در دانشگاهها برگزار می‌شود و با توجه به موضوع مهم شهدای مدافع حرم ستاد برگزاری این جشنواره در نظر دارد منتخبی از آثار شهدای مدافع حرم را برای اکران در دانشگاهها ارائه دهد. منتخبی از فیلم‌های شهدای مدافع حرم در اکران دانشجویی به نمایش در می‌آیند.

سازنده نخستین مستندساز قربانیان جنایات ابوغریب به تهران می آید
راشد رضوان سازنده نخستین مستند قربانیان جنیات ابوغریب از کشور اسپانیا میهمان چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت میشود.

وی به عنوان داور بخش فیلمهای مستند بین‌الملل در جشنواره حضور می‌یابد.

در این خبر پیرامون این مستندساز بین‌المللی آمده است: این فیلمساز از مادری سوری و پدری لبنانی در مادرید متولد شد. او فارغ‌التحصیل علوم رسانه و بنیانگذار و مدیر کل پالمتری مدیا و تی پی تی ام خاورمیانه است که در قالب دو شرکت رسانه‌ای در اسپانیا و امارات فعالیت می‌کنند. در سال 2003 جنگ عراق فرصتی برای او شد تا با سفر به بغداد در عراق بتواند در این زمینه کار کند. او پس از کار تهیه‌کنندگی برای تلویزیون‌های ایتالیا، پرتغال و اسپانیا در عراق مستند «قلب عراق» را ساخت، نخسین مستندی که در مورد جنگ عراق و مبارزان و قربانیان جنایات ابوغریب ساخته شد. شرکت مدیاپرو نخستین شرکتی بود که کارهای وی از جمله مستندی را که ساخته است منتشر نمود. وی در سه سال و نیم گذشته برای اسکای نیوز عربی کار کرده و نیز مستندی در مورد یاسر فیصل گزارشگر عراقی کشته شده در جنگ سوریه ساخته است.

نمونه‌هایی از کارهای وی: قهرمان تصادفی، شهر بیوگان، قطار سبز، عروس های فروشی، مسیر مرگ.

اکران دو اثر کوتاه و پویانمایی"فرزندان جنگ"و"طعم زندگی" از یک گارگردان عراقی در جشنواره مقاومت
پویانمایی فرزندان جنگ(ابناء الحرب) Children Of War و فیلم کوتاه طعم زندگی(طعم الحیاه) Taste Of Lifeبه کارگردانی مدو علی از عراق در بخش آثار کوتاه و پویانمایی چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود.

روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر افزود: اکران این فیلم طی روزهای برگزاری جشنواره از 2 تا 9 مهرماه پیش‌بینی شده است.

پویانمایی فرزندان جنگ، تصویری کودکانه و ترسناک از جنگ از طریق نقاشی‌های یک یتیم عراقی به نمایش می‌گذارد. قصه آن به این شرح است: در یک یتیم‌خانه عراقی، یک کودک قربانی جنگ، غم‌ها و تجربیات خود را از طریق تعدادی نقاشی عیان می‌کند. ذهن کودکانه او اتفاقات را کنترل می‌کند اما از دید او ما متوجه می‌شویم که مسئله جنگ به دلیل مرگ پدر برای او حل نشده است.
همچنین، فیلم کوتاه طعم زندگی(طعم الحیاه) Taste Of Lifeاز همین فیلمساز نیز در جشنواره حضور دارد. این فیلم کوتاه مواجهه مادر عزادار با روح پسر کودکش که در بمباران کشته شده است را به تصویر کشیده است.

ماجرای فیلم به این شرح است: در پس یک تراژدی، بازدید مادر عزادار از محلی است که پسرش در آن کشته شد وجود دارد. در آنجا، او با روح پسر جوانش مواجه شده و قادر به درک محیط اطرافش نیست. این برخورد کوتاه، در نهایت قرار روح پسر را به آرامش رسانده و او را آماده‌ی پیوستن به قربانیان دیگر در زندگی پس از این می‌کند.

کارگاه انتقال تجربه ابراهیم حاتمی‌کیا در پردیس سینمایی ملت
ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز شاخص سینمای ایران و از سرامدان عرصه سینمای دفاع مقدس و مقاومت در"کارگاه انتقال تجربه"چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به انتقال تجربه‌ها و دیدگاهای سینمایی‌اش می‌پردازد.

کارگاه‌های انتقال تجربه یکی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این دوره جشنواره مقاومت است که در آن یکی از بازیگران یا کارگردانان آثار سینمایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس و سینمای مقاومت به طور مستقیم و رودررو با مخاطب به بیان تجربیات و خاطرات خود از بازی یا ساخت آن اثر خواهند پرداخت.

در این خبر آمده است: ابراهیم حاتمی‌کیا با آثار مطرحی چون: دیده‌بان، مهاجر، بوی پیراهن یوسف، آژانس شیشه‌ای، به نام پدر، چ، بادیگارد؛ بدون شک یکی از جریان‌سازترین و تاثیرگذارترین سینماگر عرصه دفاع مقدس است که دستاوردها و تجربه‌های وی می‌تواند چشم‌انداز غنی را پیش روی مشتاقان و علاقمندان سینما بگذارد.

در این خبر آمده است: این کارگاه‌ها علاوه بر جذابیت عمومی، برای علاقمندانی که در حوزه سینما فعال هستند فرصتی را ایجاد خواهد کرد تا از نزدیک با زوایای مختلف فعالیت آن هنرمند در عرصه سینمای مقاومت آشنا شده و در صورت داشتن پرسش، پاسخ خود را بی‌واسطه از آن سینماگر مطرح دریافت نمایند.

برپایه این خبر، کارگاه انتقال تجربه جشنواره مقاومت قرار است با 5 چهره مطرح حوزه سینمای دفاع مقدس برگزار شود و در کارگاه سوم مهرماه که در پردیس ملت برگزار می‌شود، این فیلمساز صاحب سبک سینمای ایران پیرامون تجربیات خود در ارتباط با ساخت فیلم های "چ"، " بادیگارد" و ...  می‌پردازد و به پرسش علاقمندان پاسخ خواهد داد.

حضور برنده جایزه طلای جشنواره فیلم کودک قاهره و کالامازو میشیگان در جشنواره مقاومت
برنده جایزه طلای جشنواره فیلم کودک قاهره و جشنواره فیلم فرانسوی زبان کالامازو میشیگان در جشنواره مقاومت حضور می‌یابد.

انیس لسود از تونس که چندین حضور و درخشش بین‌المللی با فیلم‌هایش کسب کرده به عنوان داور فیلم‌های کوتاه بین‌الملل جشنواره مقاومت به ایران سفر کرده است.

در این خبر پیرامون فعالیت‌های این میهمان بین‌المللی آمده است: این کارگردان مدرک دکترای خود را از IMC «موسسه سینمایی مغرب» درتونس و دانشگاه تور ورگاتا در را دریافت کرده است. وی همچنین دانش‌آموخته مدرسه فمیس در پاریس، و همین‌طور مدارس گسارا در لیژ و اینساو در بروکسل است. او تاکنون مستندهای بسیاری برای کانال‌های تلویزیونی ساخته است. آخرین مستند بلند او مخالفان و قوچ‌های قربانی است. وی در سال 2004 نخستین مستند کوتاه خود به نام «عروسک قندی نابلول» را ساخت (برنده جایزه ایده جشنواره انسی دوبی 2008) و در سال 2006 اولین اثر داستانی کوتاه خود را به نام خرمن جادویی تولید کرد (برنده جایزه مُهر جشنواره DIFF-UAE، جایزه طلای جشنواره فیلم کودک قاهره و کازوی طلایی در جشنواره فیلم فرانسوی زبان کالامازو میشیگان 2007). مستند دیگر وی کفش‌های من نام دارد که جوایز متعددی را از آن خود کرده است.

3 اثر با موضوع افغانستان در بخش مسابقه جشنواره مقاومت
سه فیلم سینمایی، مستند و نماهنگ با موضوع افغانستان در جشنواره فیلم مقاومت نمایش داده می‌شود.

از میان آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت، 3 اثر سینمایی، به موضوع کشور افغانستان می‌پردازند.

بر پایه این خبر، عناوین این فیلم‌ها به این ترتیب است:

«مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری / سینمایی
«مثل پروانه عاشق» به کارگردانی مهدی میرتیموری و تهیه‌کنندگی انجمن پیشکسوتان سپاس / مستند
«وارثین» به کارگردانی مهدی لارویی، حامد پاشایی و تهیه‌کنندگی میثم مظفری / نماهنگ

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار "تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی" به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.