عکس روز ناسا؛ 25 شهریور

پدیده شگفت انگیز حرکت بازگشتی سیاره مریخ و زحل +عکس و فیلم

سوژه شگفت انگیز مجموعه عکس های روزانه ناسا برای 25 شهریور - 15 سپتامبر 2016 عکس و فیلم پدیده ای به نام "حرکت بازگشتی" است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اکثر شب های سال جاری سیاره مریخ و زحل به طرز شاخص و شگفت انگیزی نزدیک به هم در آسمان زمین دیده می شود. این عکس از ترکیب یک عکسبرداری متوالی از نیمه دسامبر 2015 تا آغاز هفته جاری، در فواصل زمانی مختلف تهیه شده است.

پدیده شگفت انگیز حرکت بازگشتی سیاره مریخ و زحل +عکس و فیلم

 اگر شمال ستاره درخشان عقرب نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری را در ویدئو مربوط به عکس ترکیبی دنبال کنید، زحل را خواهید دید که در یک امتداد مسطح حلقوی کوچک جلو و عقب میشود، مریخ هم در حرکتی گسترده مسیر به شکل "S" معکوس خود را از بالا و راست به سمت پایین و چپ قاب انجام میدهد. اگر به تاریخ روی نقطه های عکس دوم توجه کنید، برخلاف آنچه به نظر میرسد مریخ و زحل خلاف مدار خودشان حرکت نمیکنند. (منظور حرکت رو به عقب و رو به جلو است)، بلکه حرکت رو به عقب و رو به جلو آنها با توجه به ستارگان پس زمینه بر اثر حرکت مداری زمین است.

این حالت که " حرکت بازگشتی (حرکت رجوعی یا جنبشِ پسرو - Retrograde motion )" نام دارد، هنگامی دیده میشود که زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید از سیارات دورتر [بعد از زمین در منظومه شمسی] به دلیل مدار نزدیکتر و کوتاه تر خود سبقت میگیرد.

عکاس: تونچ تزل - Tunç Tezel

عکس فردا: نقطه ای در فضا (به طور کلی عنوان عکس فردا در سایت ناسا صرفا به موضوع اشاره دارد)

 برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی روی آنها کلیک کنید.

پدیده شگفت انگیز حرکت بازگشتی سیاره مریخ و زحل +عکس و فیلم




لینک دانلود فیلم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار