گلایه یک هنرمند از بی‌توجهی مسئولان به هنر مجسمه سازی

مجسمه سازی که امروزه به عنوان یکی از هنرهای قابل توجه جهانی شناخته شده جایی در تقویم رسمی کشورمان ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید اگر نگاهی به تقویم بیندازیم روزها و مناسبت‌های متفاوتی را مشاهده کنیم و در میان این مناسبت‌ها هر ساله یک سری وی‍‍ژه برنامه از سوی نهاد‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و غیره برگزار می‌شود.

خیلی از مردم با هنرهای متفاوتی آشنایی دارند که از آن جمله می‌توان به ادبیات، سینما، صنایع دستی، عکاسی، موسیقی، معماری، نقاشی و غیره اشاره کرد. بسیاری با هنر مجسمه سازی کم و بیش آشنایی دارند؛ اما واقعآ چه تعداد نسبت به این هنر مهارت و دانش بالایی دارند؟ آیا آنچه که مردم نسبت به هنر مجسمه‌سازی آنگونه که از بیرون نگاه می‌کنند، است؟ به راستی توجه جامعه به این هنر چگونه است؟

خیلی وقت‌ها، شما شاهد برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکاسی، خوشنویسی و غیره هستید اما جای خالی مجسمه سازی در ایران با برنامه‌های بسیاری دیده می‌شود؛ شاید سالانه تنها یک یا چند نمایشگاه و یا گالری برای این هنر برگزار شود.

زمانی که از مردم در خصوص این هنر می‌پرسیم با این پاسخ مواجه می‌شویم؛ آقا ما هم دوران کودکیمان با خاک و آب گل درست می‌کردیم و مجسمه می‌ساختیم اما دریغ که ماجرا این گونه نیست.

ایرانیان که در تمام رشته‌های هنری، سنگ تراشی، منبت‌کاری و غیره مهارت فوق‌العاده به خرج داده‌اند، در فن مجسمه سازی علاقه زیاد از خود نشان نداده‌اند و این نبود علاقه به ایجاد مجسمه، در برخی ادوار تاریخی پیش از اسلام و در دوران اسلامی همچنان ادامه داشته است.

حسن پورشیخ، هنرمند مجسمه ساز در گفتگو با خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بی‌توجهی به نبود زمان مناسبی برای مجسمه سازی و تجلیل از هنرمندان در تقویم رسمی کشور گفت: مجسمه سازی مقوله‌ای است که به نگاه و اندیشه‌های حاکم بر‌می‌گردد و بسیار محجوب است. حتی نبود رشته‌ی مجسمه سازی در دفترچه‌های آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران به چشم می‌خورد و به همین رو مخاطبی برای آموزش آکادمیک نداریم.

وی ادامه داد: مگر اینکه علاقه‌مندان به کلاس‌های آزاد مراجعه کرده و از آنها استفاده کنند. در هنر مجسمه سازی اساتید خوبی هم مانند پرویز تناولی و ابوالحسن صدیقی (شاگرد کمال الملک) داریم که میتوانند معرف خوبی برای این هنر باشند.

آنچه از صحبت‌های این هنرمند می‌‎توان فهمید این است که هنر مجسمه سازی نیاز به توجه دارد و مسئولان می‌توانند با حمایت از هنرمندان مجسمه ساز، این هنر را به مردم معرفی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۲:۰۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
ممنون خیلی خوب بود مقاله مهندس
https://articlefarsi.ir/downloads/category/humanities/art/
آخرین اخبار