شیراز؛

زرقان قلب تپنده تعزیه ایران

براساس سنت 400 ساله در روز 27 ذی‌الحجه مردم شهرستان زرقان خود را برای انجام مراسم خیمه برافراشتن آماده می ‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ براساس سنت 400 ساله در روز 27 ذی‌الحجه مردم شهر زرقان خود را برای انجام مراسم خیمه برافراشتن آماده می‌کنند آئینی که با نوای یا حسین، یا اباالفضل و به ویژه یا زینب مردم شکوه خاصی دارد.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از ثبت 37 میراث ناملموس این استان خبر دادو گفت: بیشتر این آیین ‌ها مرتبط با آیین‌ های عاشورایی و عزاداری در ماه محرم است در این میان مراسم خیمه ‌های برافراشته زرقان منحصربه ‌فردترین آیین ‌های محرم در کشور است که قدمت آن به دوران صفویه می ‌رسد.
به گفته وی این مراسم با تلاش میراث فرهنگی در سال 1391 در فهرست آثار معنوی کشور به شماره 657 ثبت شده است.
بهنام نوروزی، دبیر همایش سقای علمدار شهر زرقان گفت: مردم زرقان پس از خواندن نماز صبح به صورت دسته‌ جمعی و با همراهی روحانیون شهر به سمت حسینیه محله امام سجاد می ‌روند و یکی از اهالی بر بام حسینیه رفته و ساز و کرنای عزا را می‌نوازد این موسیقی محلی با مدیحه ‌سرایی و ذکر اشعاری در رثای اباعبدالله (ع) و واقعه عاشورا نوعی اعلام عمومی شروع عزاداری امام حسین (ع) است.
به گفته وی علاوه بر قدمت این آئین در شهر زرقان قدمت چادر محله امام سجاد نیز به 250 سال پیش بازمی‌ گردد که به دلیل گذر زمان آثار مرمت در آن دیده می ‌شود و این چادر منقش به نقش‌های زیبا و جنس کنف قدیم است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار