سنندج؛

کودکان کار خیابانی را دریابیم

امروزه بحث کودکان کارخیابانی وبه صورت کلی کودکان به یکی ازمهمترین بحث های روز به خاطرپیامدهای نامناسب ان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، این کودکان اکثرا از خانواده های گریبانگیر اعتیاد و قشر ضعیف وناتوان جامعه میباشند که کودکان را وسیله کسب وکار وامرارمعاش میسازند.
کودک کار خیابانی زیر18سال سن دارد و روز را درمحیط خیابان به شغل کاذب سپری می کند.
 حداکثرخواسته ی این کودکان حداقل های همسالانشان ازجمله نیاز به خانه ای امن و کانون گرم خانواده وادامه تحصیل وعشق ومحبت ودیده شدن می باشد. 
با هدف دورکردن این کودکان ازسطح خیابان وبه تبع ان دورکردن از اسیب های اجتماعی طرح جمع اوری کودکان کارخیابانی برای اولین باردر سال 1383 اجرایی شد
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزستی استان کردستان  در این باره گفت: 163کودک در سال 94درقالب این طرح ساماندهی شده است. 
پرویزی افزود: جمع اوری وساماندهی این کودکان، گذاشتن کلاسهای فوق برنامه مرتبط با سن وسال وعلایق آنان، حرفه اموزی متناسب با استعداد هایشان، حمایتهای مالی ازجمله کمک هزینه تحصیل کودکان وتوزیع سبدهای غذایی ماهانه در بین این خانوارها ، برگزاری برنامه های فرهنگی ودعوت ازخانواده ها در راستای اگاه سازی از اهداف طرح جمع آوری کودکان کار خیابانی بود.
در استان کردستان طرح جمع اوری کودکان کارخیابانی از سال94به بعد از سوی بهزستی به بخش غیره دولتی واگذار شده است و طرح ثابت ان در طول سال و با عنوان مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده به عهده موسسه ی ئاسوی زانیاران  می باشد.
 کار این مرکز انجام فعالیت های مددکاری ، روانشناسی وشناسایی وجذب کودکان کار خیابانی است.
تشکیل پرونده برای شناخت بیشتر از وضع اقتصادی واجتماعی، بازدید از منزل انها برای شناخت مسائل ومشکلاتشان، ایجاد ارتباط مستقیم با مددکاراجتماعی وارتباط با استاد کارجهت بهبود شرایط کار از جمله دیگر فعالیت های این مرکز است.
رییس هیئت مدیره موسسه ئاسوی زانیاران کردستان می گوید: باتوجه به اینکه این کودکان از اقشار کم درامد ویا گریبانگیر اعتیاد میباشند نیازمند پیگیری وتوجه بیشتری ازسوی مسولین امر و مردم نیکوکاریم. 
پرتوی افزود: یکی از مهمترین رویکردهای مورد تایید برای باز توانی کودکان خیابانی رویکرد خانواد محور ومبتنی بر حمایت و توانمند سازی خانواده وتاکید بر تحصیل و اموزش کودک بمنظور ایجاد فرصتهای برابر و امکان بازگشت به زندگی سالم وبالنده در اینده است.
وی گفت: خدمات ارائه شده ما درحوزه های اموزشی، حرفه اموزی، بهداشتی، تهیه وتوزیع سبد کالاهای مصرفی خانوار و غنی سازی اوقات فراغت وسرگرمی و ورزشی برای کودکان است. 
کارشناس حقوقی بهزیستی شهرستان سنندج نیز می گوید:  بقای هر جامعه بستگی به رسیدگی وتربیت صحیح کودکان دارد و همانگونه که در اصول 3،29،28 و 43 قانون اساسی بر آن تاکید شده  حفظ حقوق وتوسعه ی فردی واجتماعی وفراهم اوردن زمینه ی رشد سالم این گروه از جامعه اهمیت بسزایی دارد.
میرزایی افزود: در این میان بدلیل نابسامانیهای اجتماعی وپدیده هایی چون فقر، حاشیه نشینی، نابرابریهای اجتماعی و.. برخی از کودکان از امکان ادامه روند رشد طبیعی وزندگی مثل سایر کودکان در محیط خانواده باز می مانند و این می طلبد تمامی دستگاه های مرتبط و همچنین مردم بیش از این ها به حقوق این کودکان توجه و به یاری آنان بشتابند.
انتهای پیام/ص
برچسب ها: کودکان ، کار ، خیابانی ، شغل ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.