باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ستاره سهیل شد!

گویا مشکلات بزرگترین طرح پالایشگاهی تولید بنزین در داخل کشور پایانی نداشته و قرار نیست کشور از واردات این فرآورده رها شود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ستاره سهیل شد!به گزارش خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از پروژه های استراتژیک کشور است که با هدف بی نیاز ساختن کشور به واردات بنزین و اتکا به تولیدات داخلی کلید خورد.

پروژه ای که با راه اندازی آن قراربود از فرآوری 360 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، روزانه 55 میلیون لیتر انواع سوخت تولید شود که به دلیل بروز زنجیره ای از مشکلات، افتتاح آن بارها به تعویق افتاده است.

کارشناسان معتقدند که تاخیر در بهره برداری از پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس با واگذاری این طرح به پیمانکارانی که از نظر توان مالی و فنی صلاحیت لازم برای اجرای این پروژه عظیم را نداشتند گره خورده است که این امر موجب از دست رفتن بخش قابل توجهی از منابع مالی این پروژه شد؛ از طرف دیگر یکی از چالش ها در بحث بهره برداری بموقع این پروژه کمبود منابع مالی  و عدم تخصیص به موقع آن بوده است.

80 درصد وام صندوق توسعه ملی پرداخت شده است 

 محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای تکمیل فاز اول این پروژه نیازی به سرمایه بیشتر نداریم چراکه این فاز تقریبا تکمیل شده است.

وی همچنین در خصوص اینکه چه میزان از وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به این پروژه تزریق شده است،گفت: تا کنون 80 درصد(حدود 520 میلیون یورو) این وام به پروژه تزریق شده است و مشکلاتی که در گذشته در روند دریافت این تسهیلات نیز وجود داشت برطرف شده است.


تصویر روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس

  پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ستاره سهیل شد! 

واحد تقطیر در آمادگی کامل

دادور در پاسخ به اینکه پروژه ستاره خلیج فارس در چه مرحله ای است و برای تکمیل نهایی به چه تجهیزاتی نیاز دارد، گفت: در حال حاضر واحد تقطیر بطورکلی آمده شده و حتی قابلیت تولید زودهنگام سایر فرآورده ها وجود دارد اما کماکان نیازمند چند قطعه برای تکمیل واحد بنزین سازی است.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی تولید فرآورده های نظیر نفتا، گازوئیل، نفتای ترش و گاز مایع وجود دارد.

دادور با اشاره به اینکه  قطعات این پروژه دیر سفارش داده شده، افزود: تحریم ها باعث شد تا شرکت های تامین کننده تجهیزات، قطعات اصلی  واحد ها را ارسال نکنند؛ اما پس از برجام این قطعات به کشور ارسال شده وبا نصب این  قطعات واحد اصلی پالایشگاه یعنی بنزین سازی به مدار خواهد آمد.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس گفت: برهمین اساس پس از واردات کامل قطعات مورد نیاز  تا پایان سال جاری فاز اول این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول در خصوص تولیدات این پالایشگاه پس از بهره برداری از فاز اول، گفت: پس از بهره برداری از فاز اول این پالایشگاه توانایی تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین، چهار میلیون لیتر گازوئیل، 1.4 میلیون لیتر نفت سفید 600 تن گاز مایع در داخل کشور ایجاد خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در پاسخ به این سوال که محصولات تولیدی این پالایشگاه چه درجه کیفی ای خواهد داشت، گفت: به سبب اینکه خرید تجهیزات و قطعات پالایشگاه در سال های گذشته صورت گرفته، بنزین و گازوئیل تولید شده با استاندارد یورو 4 خواهد بود اما طبق بازطراحی های صورت گرفته تولید بنزین و گازوئیل یورو 5 نیز امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است اقدامات قابل توجهی برای رفع موانع پیش روی تکمیل این پروژه انجام شد اما حتی با وجود وعده های نفتی ها به افتتاح آن تا آخر امسال ،چندان امیدی به پایان این پروژه نمی رود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۵
واقعا چرا همیشه باید اینگونه اتفاقات و مسائل برای ساخت و ساز پروژه ها در کشور صورت می گیرد ؟؟؟؟
آخرین اخبار