نماینده سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان چالوس گفت: شهرداری کلاردشت با عدم رعایت حریم 200 متری در حوزه رودخانه حفاظت شده سرد آبرود، مجوز ساخت‌ و‌ سازهای بسیاری را در این منطقه صادر کرده و محیط زیست نیز، برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز اقدامی نمی‌کند.

محیط زیست برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز حریم رودخانه سردآبرود، اقدامی نمی‌کندنورعلی راد مهر نماینده سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان چالوس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت رودخانه حفاظت شده سرد آبرود کلاردشت، اظهار داشت: شهرداری کلاردشت با رعایت نکردن حریم 200 متری در حوزه رودخانه حفاظت شده سرد آبرود، مجوز ساخت‌و‌سازهای بسیاری را در این منطقه صادر کرده و محیط زیست نیز، برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز اقدامی نمی‌کند. 
  
وی درباره دیگر چالش‌های رودخانه حفاظت شده سرد آبرود، افزود: ورود فاضلاب‌های خانگی و تخلیه پسماندهایی از جمله نخاله‌ها و زباله‌ها در این رودخانه، موجب آلودگی آب آن شده است. 
  
نماینده سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان چالوس، افزود: بار آلودگی رودخانه حفاظت شده سرد‌آبرود، به دلیل جریان طبیعی آن به سمت دریای خزر و در بستر این دریا تخلیه می‌شود. 
  
رادمهر بیان داشت: برداشت معادن شن و ماسه از بستر رودخانه حفاظت شده سردآبرود، منجر به گل‌آلود شدن بستر آن و بروز مشکل در امور کشاورزان و زندگی  1500 خانوار حاشیه‌نشین و اختلال در زندگی آبزیان شده بود که پس از 8 سال مبارزه، موفق به تعطیلی این معدن شدیم. 
  
وی ادامه داد: با اینکه معدن شن و ماسه مذکور، بدون مجوز زیست محیطی، مشغول به فعالیت بوده و اکنون تعطیل شده است، اما اخباری به گوش می‌رسد که افرادی در تلاش هستند تا این معدن مجدد بازگشایی شود. 
  
نماینده سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان چالوس  تصریح کرد: قاچاقچیان، شبانه وارد بستر رودخانه شده و با بیل مکانیکی اقدام به برداشت آب می‌کنند و در حالیکه نیروی انتظامی همچنان با این افراد درگیر است اما تاکنون موفق به ریشه کن کردن آن‌ها نشده است. 
  
ر‌ادمهر گفت: زمزمه‌هایی از انتقال آب سرشاخه سردآبرو‌د به قزوین و طالقا‌ن به گوش می‌رسد که هنوز مسکوت مانده و ما نیز مخالفت خود را به طور قاطع و رسمی اعلام کرده ایم. 
  
وی با بیان اینکه رودخانه حفاظت نشده سردآبر‌ود، یک رودخانه طغیان‌گر است، افزود: عدم لایه روبی به موقع، سرقت و قطع درختان تو‌سکا که در حاشیه رودخانه وجود دارد، باعث تخریب و سر ریز شدن سیلاب‌ها می‌شود. 
  
عضو کار‌گروه CCP در سازمان فا‌ئو از سازمان‌های مردم نهاد بیان داشت: مردم به ویژه مسافران با ریختن زباله در حاشیه رودخانه‌ها، علاوه بر اینکه منظر طبیعت را دچار اختلال کرده‌اند، موجب بروز آلودگی آب شده و برای دهیار‌ان ، بخشدار‌ان و روستا‌ئیان، هزینه و زحمتی در جهت جمع آوری آنها نیز به وجود آوردند. 
  
راد‌مهر تصریح کرد: هیچ سیستم تصفیه خانه فاضلا‌بی وجود نداشته و اقدامی نیز در مراکز حاشیه نشین رودخانه حفاظت شده سردآبرو‌د در این‌باره انجام نشده و در حال حاضر شاهد ورود فاضلاب با لوله‌کشی به این رودخانه هستیم.
  
وی گفت: در بخش مرکزی چالوس برای خانه‌ای که فاقد سیستم تصفیه خانه فاضلاب باشد، هیچ مجوز ساختی را صادر نمی‌کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار