اردبیل؛

کاهش حجم آب عامل اصلی مرگ ماهی های سد یامچی است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل علت اصلی مرگ ماهیان سد یامچی شهرستان نیر و دریاچه شورابیل اردبیل را کم آبی اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ صادق صالحی با اشاره به تلفات ماهی ها در سد یامچی و دریاچه شورابیل افزود: بعد از مطالعات میدانی و نمونه برداری کارشناسان ابه این نتیجه رسیدند که بیماری مشترکی بین انسان و ماهی نیست و هیچگونه نگرانی در مصرف آب آشامیدنی سد یامچی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که فقط در گونه خاصی از ماهیان تلفات وجود داشت و دیگر آبزیان سالم بودند، اظهار کرد: چون زاد و ولد ماهی کاراس زیاد است و آب سد یامچی به علل گوناگون به کمترین مقدار خود رسیده بود کمی آب باعث شده بود که این گونه ماهی تلفات داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: کمی آب باعث کاهش اکسیژن موجود در آب شده و ماهی ها به ناچار از لجن تغذیه می کنند و این کار موجب مرگ ماهیان شده است.
صالحی افزود: به رغم اظهار نظر کارشناسان باز هم نمونه برداری لازم انجام شد و در آزمایشگاه های استان بعد از بررسی علت مرگ و میر ماهیان باکتری موجود در لجن تغذیه شده اعلام شد.

وی گفت: بازهم به این کار بسنده نکردیم و نمونه برای آزمایش به تهران ارسال شد که بر اساس نتایج به دست آمده از معتبرترین آزمایشگاه کشور علت مرگ و میر ماهیان باکتری بوده و ویروسی تشخیص داده نشد.

صالحی افزود: چون آزمایش باکتری و ویروسی و استخراج نتایج آن زمانبر است مسئولان به ناچار برای اطلاع رسانی دقیق منتظر نتایج آزمایش ها ماندند که متاسفانه در فضای مجازی و غیر رسمی هر کس با زاویه دید خود مطلبی را عنوان کرد که این کار پسندیده ای نبود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به این که چون ماهی کاراس ارزش غذایی آن چنانی ندارد و در صنعت استفاده می شود پیشنهاد کرد برای غلبه بر این مشکل باید جمعیت این گونه ماهی با صید کاهش یابد در غیر این صورت با توجه به زاد ولد زیاد آن باز دوباره شاهد مرگ و میر آنها خواهیم بود.

وی حذف این گونه ماهی را از دیگر راهکار پیشنهادی خود اعلام کرد و گفت: این کار زمانبر و تخصصی است اما امکان پذیر است.

انتهای پیام/ع



برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، حجم ، آب ، مرگ ، ماهیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار