اشرف غنی در بروکسل:

زنان افغانستان نگهبان ارزش‌های دموکراتیک هستند

رئیس جمهوری افغانستان در نشستی در مورد تقویت حقوق زنان در بروکسل گفت قول‌هایی را که در قانونی اساسی در راستای تساوی جنسیتی داده شده باید عملی شوند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمداشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه نشستی در مورد حقوق زنان افغانستان در بروکسل گفت زنان افغانستان نگهبان ارزش‌های دموکراتیک در این کشور بوده و حقوق آنها قابل مذاکره و فروش نیست.

دولت افغانستان امروز (سه شنبه، ۱۳ مهر/میزان) در کنفرانسی زیر عنوان "جنسیت- زنان توانمند، افغانستان مرفه" که در حاشیه نشست بروکسل برگزار شده بود، برنامه‌های خود را با هدف حفظ حقوق زنان و توانمندسازی آنها ارائه کرد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت زنان افغانستان در روشنایی قانون اساسی این کشور دستاوردهای دارند که غیرقابل معامله است و آنها از دستاورهای خود حراست خواهند کرد.

او افزود: زنان اکثریت نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند و مسئله آنها یک مسئله جانبی نیست. آنها دیگر قربانیان خاموش نیستند و دیگر نیاز نیست که مردها به نمایندگی از آنها گپ بزنند.

آقای غنی تصریح کرد که حکومت وحدت ملی برنامه‌های جامع و نظام‌مندی را برای توانمندسازی زنان روی دست گرفته است و این برنامه‌ها را با قاطعیت اجرا خواهد کرد.

اما او فرهنگ حاکم مردسالار، عدم دسترسی زنان به بازار و خشونت علیه زنان را از جمله چالش‌ها برای توانمندسازی زنان افغانستان یاد کرد.

آقای غنی همچنین افزود که برای توانمندسازی از لحاظ حقوقی زنان باید صاحب شناسنامه‌های الکترونیک شوند، ازدواج آنها ثبت شود و حق میراث آنها دیگر ضایع نشود.

رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به بهبودی وضعیت زنان گفت: اجرای برنامه میثاق شهروندی یکی از دستاوردهای دولت به شمار می‌رود و این برنامه توانسته که فرصت‌های کاری را برای زنان مساعد کند.

او گفت با اجرای این برنامه ملی، ۵۰ در صد کارمندان شهرداری‌ها در سرتاسر کشور را زنان تشکیل خواهند داد که این در تاریخ کشور یک دستاورد بی‌پیشینه است.

به گفته مقام‌های دولت افغانستان، برنامه ملی میثاق شهروندی خدمات اساسی بهداشتی، آموزشی، تنظیم آب،‌ فناوری زراعتی برای ترویج کشاورزی، راه‌های موصلاتی روستاها و انرژی قابل تجدید به سطح قریه را عرضه می‌کند.

بی‌بی‌سی نوشت: در کنفرانس بروکسل که قرار است امروز (چهارشنبه، ۱۴ مهر/میزان) برگزار شود، افغانستان از جامعه جهانی خواستار قطعی ساختن پشتیبانی مالی و سیاسی از این کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.