ضرورت تحول آموزش دامپزشکی/ دامپزشکی شاه کلید تجارت جهانی

رییس سازمان دامپزشکی در همایش روز ملی دامپزشکی گفت: برای پیشرفت این رشته باید محتوای آموزشی متحول شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در همایش روز ملی دامپزشکی که امروز در سالن همایشهای صدا و سیما در حال برگزاری است، ضمن اشاره به این موضوع که این همایش با همکاری جامعه دامپزشکان، جامعه اسلامی دامپزشکان، دانشکده های دامپزشکی، موسسه سرم و واکسن سازی رازی و سازمان دامپزشکی در حال برگزاری است، گفت: تلاش دامپزشکی ایجاد ثروت،سلامت، رفاه و اشتغال پایدار است.

خلج نقش دامپزشکی را در اقتصاد، بهداشت دامی و تجارت بین الملل بسیار موثر دانست و ادامه داد: کلید جهانی شدن و عزم دولت در جهانی شدن سازمان دامپزشکی است.

وی اظهار داشت: برای پیشرفت دامپزشکی باید تحولی در محتوای آموزشی ایجاد شود و دانشجویان با مهارت های کاربردی آشنا شوند که در این خصوص هفته گذشته طی جلسه ای با روسای دانشگاه ها برگزار شده به یک الگوی ثابت آموزشی دست یافته ایم.

رییس سازمان دامپزشکی تشکیل انجمن صنفی گروه‌های دامپزشکی برای مطالبه حقوق را ضروری دانست و افزود: تدوین و تصویب قانون هایی برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران که در مقابل محصولات خود مسئول باشند برای پیشرفت دامپزشکی ضروری است.

وی با اشاره به نقش موثر بخش خصوصی به اثر گذاری بر دامپزشکی عنوان کرد: بخش خصوصی باید بر سر کیفیت محصولات خود با یکدیگر رقابت کنند.

وی یادآور شد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید اعتبارات خدمات دامپزشکی برای روستاییان و عشایر رایگان شود.

روند روبه رشد تولید محصولات کشاورزی و دامی
علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی در همایش روز ملی دامپزشک بیان کرد: تولیدات کشاورزی و دامی در سال گذشته ۱۱۵ملیون تن برابر با ۷۶میلیارد ارزش افزوده بوده است. 

وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی ۴.۴ درصد کشور ادامه داد: تراز کشاورزی(مجموعه وردات منهای صادرات) در سال ۹۲ منفی ۸.۱ درصد بوده، در حالی این آمار در سال گذشته به منفی ۳.۴ درصد رسید که حدود ۵ ملیارد دلار در محصولات کشاورزی صرفه جویی شده است.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی اظهار داشت: تراز کشاورزی در سال جاری منفی ۱.۵میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه کشور در بخش کشاورزی با محدودیت آب مواجه است، تصریح کرد: اقلیم کشور ایران به گونه ای است که امکان تولید محصولات کشاورزی فراواتی در آن وجود دارد و کشاورزی در ایران در مرحله گذار از کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی اقتصادی و صنعتی است.

مهرفرد در خصوص تولیدات آبزیان گفت: یک میلیون تن، تولید و پرورش آبزیان در دریا و پرورش ماهی در کشور صورت گرفته است.

وی اذعان داشت: در تولید گوشت قرمز کشور ما به تعادل رسیده و حدود ۵ تا ۶ درصد گوشت قرمز مورد نیاز خود وارد از کشورهای همسایه شمالی می کنیم.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی ادامه داد: کشور ما در تولید دام زنده در کشور های حوزه خلیج فارس دارای مزیت است.

وی درباره صادرات محصولات و فرآورده های دامی اظهار کرد: در بخش صادرات لبنیات چهار کارخانه کشور، مورد تایید روسیه قرار گرفت و حدود ۷کارخانه در دست بررسی کشور روسیه برای صدرات قرار گرفته اند.

مهرفرد با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با کشورهای چین، نروژ و کشور های اوراسیا در حال مذاکره است، متذکر شد: دامپزشکی باید قدرت و سهولت ارائه خدمات خود را بالا ببرد و برای داشتن انسان سالم باید غذا و محیط سالم در اختیار انسان قرار گیرد.

شاخص اصلی توسعه تعادل و تناسب بین منابع و مصارف است
مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه شاخص اصلی توسعه را تعادل بین منابع و مصارف دانست و گفت: اولویت ما باید پیشگیری از بروز بیماری باشد و بعد از به درمان توجه شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از بیماری ها به نوع غذا های مصرفی ما بستگی دارد باید به منابع غذایی توجه فروانی شود و بین توان و نیاز در تامین مواد غذایی تعادل برقرار شود.

پزشکیان اظهار داشت: محور اصلی توسعه پایدار انسان سالم است و برای داشتن انسان سالم باید محیط زندگی، غذا، آب، خاک و دام سالم داشته باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید در استفاده از منابع مدیریت و الویت بندی شود و نباید در جهت افزایش تولید دامی به سایر منابع طبیعی لطمه وارد شود‌.

وی ضمن تاکید به این موضوع غذای سالم باید در اختیار همه افراد قرار بگیرد عنوان کرد: مجلس تمام تلاش خود را برای تناسب و تعادل بین منابع و مصارف انجام می دهد.

پزشکیان یاد آورشد: برنامه ریزی باید با توجه به شواهد علمی صورت بگیرد و عمل کردن بدون دانش تلاشی بیهوده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار