مدرسه علمیه ثقلین مزارشریف میزبان همایش بزرگ «سیدالساجدین»

محقق، پژوهشگر و نویسنده کشور افغانستان از برگزاری همایش بزرگ« سیدالساجدین» همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) در شهر مزار شریف این کشور خبرداد.

مدرسه علمیه ثقلین مزارشریف میزبان همایش بزرگ «سیدالساجدین»
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن سجادی، محقق، پژوهشگر و نویسنده کشور افغانستان در بندرعباس اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت علی بن الحسین(ع)، همایش بزرگ« سیدالساجدین» با حضور علما، اندیشمندان، طلاب و اقشار مختلف مردم در افغانستان برگزار می شود.
 
وی افزود: این همایش که از سلسله برنامه های کنگره بین المللی امام سجاد(ع) است، پنجشنبه ششم آبان ماه سال جاری، برابر با  25 محرم با هدف شناساندن سیره علمی و عملی امام زین العابدین(ع) و نقش آن حضرت در احیای اسلام پس از واقعه عاشورا در مدرسه علمیه ثقلین آیت الله سیدمیرهادی سجادی شهر مزارشریف برگزار خواهد شد.
 
این مدرس سطح عالی حوزه، خرید بنده و تربیت آنان(کادرسازی)، نشر و گسترش فرهنگ دعا و نگارش رساله الحقوق را از ویژگی های بارز امام سجاد(ع) برشمرد و عنوان کرد: ترویج دعا می تواند باعث وقوع انقلاب فرهنگی در جامعه باشد.
 
وی با اشاره به اینکه ادعیه ائمه به ویژه دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با پنج هدف بیان شده اند، گفت: توحید، تبیین رسالت و ولایت، آموزش زبان دعا، عرفان، احکام شرعی و مباحث اخلاقی ازجمله اهداف ادعیه معصومین است.
 
حجت الاسلام و المسلمین سجادی، دعاهای صحیفه سجادیه را شامل سه بخش سیاسی، اخلاقی و اجتماعی دانست و بیان کرد: اسلام، دین سیاسی است و از این رو همه دعاهای معصومین(ع)، جنبه سیاسی دارند.
 
وی از تبیین پیام های ادعیه به عنوان یکی از راههای گسترش عقل جمعی در جامعه یاد کرد و افزود: اگر صحیفه سجادیه به درستی معرفی شود، جامعه اسلامی هم دوست شناس و هم دشمن شناس خواهد شد.
 
این محقق، پژوهشگر و نویسنده افغانی با ذکر این نکته که همه دعاهای معصومین(ع)، قصه از غدیر تا ظهور هستند، تصریح کرد: دعاهای معصومین، متقن ترین دلیل در کوتاه ترین زمان و آسان ترین بیان برای اثبات و حقانیت امامت می باشد که متاسفانه جای آن در حوزه های علمیه خالی است.
 
وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه دارای بیش از 500 شرح و حاشیه است، به معرفی برخی از این شروح پرداخت و خاطرنشان کرد: شرح سید محمد باقر شیرازی از شاگردان ملاصدرا که از لحاظ ادبی و محتوایی بسیار قوی است؛ «ریاض السالکین» شرح سید علی خان شیرازی، شرح حسین انصاری که دارای نثری روان است و عامه مردم می توانند از آن استفاده کنند.
 
شبستان نوشت: سجادی، از شرح یحیی بن حمزه علوی و مجموعه شروح 14 جلدی اثر شهید اول و ثانی، مرحوم صغیر اصفهانی، علامه مجلسی اول و ثانی، فیاض لاهیجی و میرداماد را از دیگر شرح ها معرفی کرد.
 
وی با تاکید براینکه باید عرفان غدیر و عاشورا را از امام سجاد(ع) بیاموزیم، اذعان کرد: شهدا توانستند عرفان عملی را کار کنند اما ما هنوز در عرفان نظری مانده ایم.
 
استاد جامعه المصطفی با استناد به روایتی افزود: نعیم بن حماد از استادش احمد بن حنبل نقل می کند که بعد از عاشورا اگر امام سجاد(ع) نبود، کسی خداشناس نمی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار