زابل؛

تاکید نماینده مردم زابل بر کاهش و منع استفاده از کیسه های پلاستیکی

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بر لزوم فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش شهروندان برای کاهش و منع استفاده از کیسه های پلاستیکی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان.،احمد علی کیخا افزود: هر چند برای ترغیب شهروندان برای کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی باید از ابزارهای تشویقی بهره برد اما در کنار این باید از ابزارهای تنبیهی مانند افزایش تعرفه کالاها و کیسه های پلاستیکی بهره برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: منع استفاده از کیسه های پلاستیکی مستلزم ارائه راهکارهای تشویقی است.

کیخا، با بیان اینکه خطرات و زیان های زیست محیطی استفاده از کیسه های پلاستیکی در دنیا اثبات شده است، تصریح کرد: استفاده از کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست و انسان بسیار مضر بوده و به طور کلی به نفع جوامع بشری نیست زیرا  تجزیه آن 5 قرن زمان می برد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اصل 50 قانون اساسی، گفت: طبق این اصل تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، ممنوع است بر همین اساس می توان گفت استفاده از کیسه های پلاستیکی به دلیل تبعات سوئی که بر محیط و سلامت انسان ها به جا می گذارد غیرقابل جبران بوده و ممنوع است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه منع استفاده از کیسه های پلاستیکی به عنوان یک سیاست کلی در دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست باید دنبال شود، تصریح کرد: بهتر است نسبت به وضع یکسری سیاست‌های حمایتی، تشویقی و حتی تعرفه ای که مانع تولید کیسه های پلاستیکی در کشور می شود اقدام کرد.

وی بر ضرورت افزایش تعرفه کالاهای پلاستیکی تاکید کرد وگفت: از آنجایی که مضرات استفاده از چنین کالاهایی اثبات شده و خطرات بسیاری را برای سلامت مردم و به تبع آن منافع ملی کشور دارد بنابراین بهتر است تعرفه این کالاها به اندازه ای افزایش یابد که خرید آنها برای افراد صرفه اقتصادی نداشته و در کنار این از تضییع حقوق شهروندانی که نسبت به چنین کالای زیانباری اقبال کمتری دارند جلوگیری شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، با بیان اینکه منع استفاده از کیسه های پلاستیکی در اکثر کشورهای دنیا مرسوم است، تصریح کرد: در کشوری مانند استرالیا 15 سال قبل استفاده از کیسه های سبز و پارچه‌ای مرسوم شده البته در گذشته در کشور ما هم چنین موضوعی وجود داشته و شهروندان از کیسه های پلاستیکی استفاده نمی‌کردند از این رو بهتر است با فرهنگ سازی مناسب این فرهنگ در کشور احیا شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس اظهارات معاونت سازمان حفاظت محیط زیست منع استفاده از کیسه های پلاستیکی در برخی فروشگاه ها در دستور کار این دستگاه قرار دارد.
انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار