هافینگتن‌پست: اوباما می‌تواند کشتار یمن را ظرف چند ساعت پایان دهد

وب‌سایت هافینگتن‌پست در گزارشی به بررسی حمایت آمریکا از عربستان و تأثیر آن در دامن زدن به جنگ یمن پرداخت.

هافینگتن‌پست: اوباما می‌تواند کشتار یمن را ظرف چند ساعت پایان دهد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان هافینگتن‌پست در گزارشی به بررسی نقش آمریکا در جنگ یمن و تأثیر تصمیمات رئیس‌جمهور این کشور بر پایان یافتن کشتار یمنی‌ها پرداخت. در این گزارش آمده است: اگر «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا همکاری کند، می‌تواند مانع قتل‌عام شهروندان یمنی شود. در حال‌حاضر ائتلاف عربستان به مدت چندین ساعت مردم بی‌گناه یمن را بدون توجه به مختصات دقیق مخالفان، بمباران می‌کند. چرا اوباما که اصطلاحاً قویترین سامانه نظارتی را در اختیار دارد برای متوقف کردن عربستان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟

بمب‌هایی که عربستان و متحدانش بر سر مردم مظلوم یمن، بیمارستان‌ها، مدارس، معابر پر رفت و آمد و کارخانه‌های حیاتی می‌ریزند به راحتی در اختیار سعودی‌ها قرار می‌گیرند. اگر شرایط مردم یمن برای اوباما مهم باشد، می‌تواند به راحتی از کشتار آنها جلوگیری کند.

عربستان با بهره بردن از حمایت آمریکا مردم یمن را بمباران می‌کند و در 18 ماه گذشته 10 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. اقدامات عربستان و آمریکا حدود 28 میلیون نفر را در  قحطی قرار داده‌اند و باعث گسترش فعالیت‌های گروه تروریستی القاعده شده‌اند.

این اقدامات عربستان سعودی امکان دارد به وقوع جنگ‌های خونین دیگری در منطقه منجر شوند. اما جنگ یمن با دیگر جنگ‌ها متفاوت است و شخص اوباما می‌تواند مانع کشته شدن مردم بی‌گناه این کشور شود. اما به نظر می‌رسد اوباما چنین قصدی ندارد.

یکی از مقامات دفاعی مطلع از روند جنگ در یمن به هافینگتن‌پست گفت به دستور اوباما هواپیماهای عربستان که برای ائتلاف می‌جنگند از هواپیماهای آمریکایی سوخت‌گیری مجدد می‌کنند. آمریکا نه تنها اطلاعات لازم را در اختیار عربستان قرار می‌دهد، بلکه  سلاح‌های جدیدی را نیز در اختیار این رژیم متخاصم قرار می‌دهد. 

یک مقام آمریکایی در این خصوص به هافینگتن‌پست گفت: «اگر آمریکا سلاح و مهمات و دیگر تجهیزات نظامی را در اختیار عربستان قرار ندهد، تعداد قربانیان در یمن به یک‌سوم می‌رسد.»

تانکرهای سوخت آمریکا در عرض چند ساعت می‌‍توانند از منطقه خارج شوند. اگر آمریکا به سوخت‌گیری جنگنده‌های ائتلاف کمک نکند، این جنگنده‌ها زمان کمتری را بر فراز یمن سپری خواهند کرد و تعداد بمب‌ها و در نتیجه تعداد قربانیان به شدت کاهش می‌یابد. 

اگر نیروهای آمریکایی که با ائتلاف همکاری می‌کنند از منطقه خارج شوند، تعداد کمتری از شهروندان یمنی قربانی می‌شوند. اوباما نسبت به همتایان پیشین خود بیشترین میزان تسلیحات را در اختیار عربستان قرار داده است. وی دست‌کم می‌تواند محدودیت‌هایی را برای فروش سلاح به عربستان در آینده وضع کند.

آمریکا می‌تواند ارسال سلاح به عربستان را به تعویق بی‌اندازد. براساس قوانین آمریکا اگر کشوری که سلاح‌های آمریکا را در اختیار دارد به نقض قوانین بین‌المللی متهم شود، قراردادهای ارسال سلاح به آن کشور به حالت تعلیق درمی‌آیند. انجام نشدن چنین اقدامی نشان می‌دهد کنگره آمریکا نیز در کشتار مردم یمن دخیل است.

مخالفان کاهش حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان می‌گویند اگر آمریکا با سعودی‌ها همکاری نکند آنها در یافتن مواضع دقیق با مشکل روبرو می‌شوند و تلفات انسانی بیشتری در یمن رخ می‌دهد. اما این استدلال فقط یک توجیه است و دخالت آمریکا بر وخامت درگیری‌ها می‌افزاید.
جنگ عربستان در یمن به کشته شدن هزاران نفر منجر شده است و این کشور تا زمانی که تحت حمایت آمریکا است، عقب نشینی نمی‌کند. در نتیجه همه‌چیز به این بستگی دارد که آیا اوباما تصمیم دارد قتل‌عام یمنی‌ها را پایان دهد یا خیر.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر آل سعود و حامیانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
اوباما دستش به خون مردم یمن آلوده است .
آخرین اخبار