آموزش و پرورش بنیان آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی آینده

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی در این نهاد آموزشی آماده سازی دانش‌آموزان برای ورود به جامعه در بزرگسالی است.

آموزش و پرورش بنیان آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی آیندهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛همایش استانی هفته بهداشت روان با حضور مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان آموزش و پرورش در تالار فرهنگ صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم شکوهی با بیان اینکه باید در مدارس به گونه‌ای عمل شود تا فردی شایسته تحویل جامعه دهیم اظهار داشت: برای تحقق این هدف باید مسیر رشد شخصیتی فرزندان را در مدارس فراهم کنیم تا دانش آموزان برای دنیای بزرگسالی آماده شوند و در غیر این صورت با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم.

وی هدف اصلی در آموزش و پرورش را آماده سازی دانش‌آموزان برای حضور هر چه بهتر در جامعه برشمرد و گفت: چنانچه فرد بدون آمادگی لازم وارد رشته تحصیلی شود و یا تشکیل خانواده دهد بی شک ثمره‌ای ندارد و باید هر فعالیتی با برنامه‌ریزی قبلی و آمادگی برای اجرا صورت پذیرد.

مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باید برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در آموزش و پرورش فعالیت‌هایی انجام شود که شامل خودآگاهی در فرآیند یاد دهی یاد گیری، ورود دانش‌آموزان به محیط‌های واقعی و کسب تجربه از این شرایط، مشارکت دانش‌آموزان در امور مختلف ، اجازه آزمون و خطا برای دانش‌آموزان و همچنین ایجاد فرصتی برای نقد دوری از پیش داوری از جمله این موارد است.

شکوهی با بیان اینکه برای موفقیت در حوزه بهداشت و روان باید منابع درسی نیز در این حوزه ورود پیدا کند گفت: در سطوح مختلف آموزش و پرورش توجه به بهداشت روان بسیار ضروری است و باید حداقل استاندارد‌های این حوزه برای مدیران ، مشاوران، مربیان و معلمان مدارس شناخته شده باشد در غیر این صورت تا سال 2030 شاهد افزایش شیوع بیماری‌ها در حوزه بهداشت روان می‌شویم.

وی موضوع خشونت را یکی از موارد مورد توجه در حوزه بهداشت روان دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه رئیس جمهور در فرآیند پرسش مهر به این موضوع اشاره کرد لذا فرصت توجه به این موضوع بیش از پیش فراهم می‌شود و کاری بسیار مثبت است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره بیان کرد: بر اساس آمار آموزش و پرورش بالاترین سرمایه اجتماعی را در میان سایر ادارات و نهاد های موجود به خود اختصاص داده بنابراین باید قدر این فرصت را دانسته و نسبت به ارتقاء هر چه بیشتر آن تلاش کنیم.

تغییر رویکرد در بحث هدایت تحصیلی
شکوهی پیرامون وضعیت هدایت تحصیلی گفت: امسال این طرح در شورای برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی با تغییراتی همراه بوده و شیوه نامه اجرایی آن به زودی به سراسر استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

وی یادآور شد: آزمون‌های مشاوره‌ای و حتی نمون برگ طرح هدایت تحصیلی تغییرات عمده‌ای داشته است.

شکوهی بیان کرد: با توجه به این مسائل علاوه بر توجیه خانواده‌ها نسبت به این طرح نیاز به فرهنگ سازی برای اجرای هر چه بهتر هدایت تحصیلی احساس می‌شود.

70 درصد بهداشت روان در خانواده و مدرسه تثبیت می‌شود
رحمانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه طب و ارتقای بهداشت روان در پیشرفت تحصیلی، گسترش استعدادها، خلاقیت و نوآوری و همچنین رضایت شخصی تأثیر بسزایی دارد گفت: با توجه به اینکه بر اساس سند تحول بنیادین خروجی‌های آموزش و پرورش باید افرادی توانمند ، اخلاق‌مدار، شجاع و با روحیه مشارکت و همکاری باشند بنابراین سلامت روان جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی گفت: حداقل چهار عامل در بهداشت روان موثر است که شامل فرد، خانه، مدرسه و جامعه می‌شود اما قریب به 70 درصد بهداشت روان در خانواده و مدرسه تثبیت شده بنابراین با اصلاح این دو کانون می‌توان بهداشت روان را ارتقاء داد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران اظهار داشت: مدرسه باید از مقایسه ویرانگر دانش‌آموزان بپرهیزد و به بهانه تکلیف مانع از نشاط آنها نشود.

 نیاز به بازنگری وضعیت مدارس از جهت بهداشت روانی
تقی ابوطالبي احمدي معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه عاملان اصلی سلامت روان در مدارس مشاوران هستند عنوان کرد: بر اساس اجرای سند تحول بنیادین و لزوم توجه به ساحت‌های شش گانه باید قدرت سازگاری و انطباق بین سلامت روان و نظام آموزشی افزایش یابد.

وی ادامه داد: انسان دارای سلامت روان احساس آزادگی دارد و همواره به پیشرفت توجه کرده و قدرت خطرپذیری بالایی در رسیدن به اهداف خود دارد.

ابوطالبی با اشاره به اینکه باید ابعاد مختلف سلامت روان به طور کاربردی در علوم اجرایی شود بیان کرد: با این روش آموزه‌های سلامت روان به دانش‌آموزان تعمیم پیدا می‌کند همچنین باید بازنگری در وضعیت مدارس اجرا شود.

معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: انتقال مشاور از متوسطه دوم به متوسطه اول به جهت حساسیت سن دانش‌آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه اول بوده و با نظارت‌های مشاوران می‌توان بخش عمده‌ای از این مسائل پیش‌بینی کرد.

وی پیرامون طرح هدایت تحصیلی یادآور شد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح باید نیروی انسانی گسترش یابد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار