یاسوج؛

اجرای طرح کپه کاری در 300 هکتار از مراتع بویراحمد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: طرح کپه کاری در سطح حدود 300هکتار در عرصه طرح های مرتع داری کاکان و مله شوره این شهرستان اجرا شد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جواد رحیمیان گفت: این طرح با هدف غنی سازی پوشش گیاهی مراتع با کشت گونه آنغوزه و آگروپایرون در روزهای اخیر انجام شده است که علاوه بر احیای مراتع به درآمدزایی خانوارهای بهره بردار کمک خواهد کرد.

وی گفت: آنغوزه یک گیاه بسیار مهم اقتصادی است که علاوه بربذر آن هرکیلوگرم 150هزار ریال فروخته می شود و شیرآبه آن نیز قیمتی و دارای ارزش صادراتی است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری بویراحمد افزود: آگرو پایرون یک گیاه علوفه ای است و کشت آن نیز ضمن کمک به احیای مراتع به تغذیه دام عشایر کمک می کند.

رحیمیان بیان کرد: طرحهای کپه کاری با هزینه های اندک کمتر از یک میلیون ریال در هر هکتار انجام می شود اما از سود اقتصادی بالایی برای حفظ منابع آب و خاک، احیای مراتع و از همه مهمتر درآمدزایی برای خانوارهای بهره بردار برخوردار است.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد 22هزار هکتار از مراتع استان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد.

گودرز باقری فرد بیان کرد: با توجه به درآمدزایی کشت باریجه بخشی از مناطق کوه های سیاه، نیر و دمه سادات زیرکشت این محصول قرار گرفته است و روند توسعه این کشت از گیاهان دارویی ادامه دارد.

وی گفت: برداشت از شیرآبه گیاه باریجه پس از پنج سال از کشت این گیاه انجام می شود و میزان تولید آن در هرهکتار 120کیلوگرم است.

باقری فرد قیمت هر کیلوگرم شیرآبه باریجه را یک میلیون ریال اعلام کرد و گفت: درآمد هر هکتار باریچه 120میلیون ریال است.

وی از گیاهان «آنغوزه»و «باریجه» به عنوان محصولاتی ارز آور برای کشور یاد کرد و گفت: شیرآبه و پودر این گیاهان قیمتی با کاربرد دارویی- صنعتی به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

این مسئول به بالابودن آمار 2.5برابری دام نسبت به مراتع استان اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای تعدیل دام و تقویت مراتع افزایش کشت گیاهان دارویی است و در این راستا از متقاضیان طرح کشت گیاهان دارویی حمایت خواهد شد.

وی گفت: در مراتعی که کشاورزان مبادرت به کشت گیاهان دارویی کنند، پرورش دام از چرخه خارج خواهد شد.

کهگیلویه وبویراحمد دارای 552هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100هزار واحد دامی است.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.