دو گزینه پیش‌روی طالبان؛ پیوستن به صلح یا ترک پاکستان

پاکستان بر طالبان فشار وارد کرده‌ است که یا با حکومت افغانستان صلح کنند یا با خانواده‌هایشان این کشور را ترک کنند.

دو گزینه پیش‌روی طالبان؛ پیوستن به صلح یا ترک پاکستان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یک مقام پاکستانی، بی گرفتن نامش می‌گوید که به دلیل فشار‌های تازه، شماری از رهبران طالبان افغان یا پاکستان را ترک کردند یا هم در حال ترک‌کردن استند.

این مقام پاکستانی می‌گوید سخت‌گیری بر طالبان بخشی از سیاست پاکستان دربارۀ برگشت قبل از وقت حدود سه میلیون مهاجرِ دارای اسناد و بی‌اسناد افغان به کشورشان است.

این مقام افزود: «فشارها بر طالبان ادامه دارد و شماری از آنان قبلاً پاکستان را ترک کردند و در حال بیرون شدن استند.»

این در حالی‌است که اخیراً پاکستان از سوی هم‌پیمانان‌اش، به ویژه امریکا از بهر پناه‌دادن به گروه‌های طالبان در خاک این کشور زیر فشار قرار گرفته‌است.

اما پاکستان این اتهامات و همکاری‌های استخبارات این کشور را با گروه طالبان و شبکۀ حقانی رد کرده‌است. پس‌از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ طالبان حملات هراس‌افگنانۀ شان بر افغانستان افزایش داده‌اند.

پس از افزایش این حملات، روابط میان افغانستان و پاکستان به تیره‌گی گرایده‌است. رییس‌جمهورغنی نیز از پاکستان از بهر اقدام‌نکردن در برابر گروه طالبان انتقاد کرده‌است.

از سوی دیگر، پاکستان استخبارات افغانستان را از بهر پناه‌دادن به گروه‌های ضد پاکستان در خاک کشور متهم کرده‌است.

از سوی هم، پاکستان در یک اقدام اخیرش شماری از رهبران کلیدی طالبان را در خاک این کشور بازداشت کرده‌است. افراد بازداشت‌شده شامل ملا نانی، سلمان‌آغا و ملا صمد نانی استند.

گفته می‌شود که این سه تن‌از افراد کلیدی این گروه استند و از کسانی استند که روند مذاکره با افغانستان را رد کرده‌اند.

بازداشت این افراد باعث شده‌است که گروه طالبان یک هیئت را به قطر بفرستند تا وارد گفت‌وگو با حکومت افغانستان شوند.

طلوع نوشت به نقل از صدای آمریکا نوشت: اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به صدای امریکا گزارش‌ها را دربارۀ گفت‌وگوی این گرو با دولت افغانستان و گزارش هیئت طالبان دربارۀ گفت‌وگوهای صلح به پاکستان را رد کرده‌است و افزوده‌است که هیچ مذاکرات میان این گروه و دولت افغانستان تا کنون صورت نگرفته‌است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار