سرپرست وزارت ارشاد در همایش پدافند غیرعامل:

ما باید به سمت فرهنگ سازی در رابطه با پدافند غیر عامل برویم

صالحی سِرپوشی در حوزه فرهنگ و پرهیز از اعلان عمومی همه رویدادها را از جمله اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش پدافند غیر عامل  گفت: در کشور ما، ادبیات پدافند غیر عامل در یک دهه اخیر متولد شده و این اتفاق در حالی است که ما بیش از کشورهای دیگر به این ادبیات نیازمندیم.  چراکه هم در حوزه تهدیدات طبیعی، هم در حوزه تهدیدات انسانی کشور ما در معرض اتفاقات بسیاری است. بنابراین نیاز به گسترش مفاهیم در کشور ما بیش از سایر کشورها احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تهدیدات انسانی به اعتبار اینکه انقلاب اسلامی با شعار استقلال متولد شده و برای سایر کشورها الهام بخش تعریف شده است، در معرض تهدیدات جدی قرار دارد. همچنین شرایط خاورمیانه، بحث در معرض تهدید بودن را جدی می‌کند. در معرض تهدید بودن به معنای ترسیدن نیست بلکه به معنای آماده بودن است یعنی آمادگی خود را ارتقا دهیم تهدیدها را زایل کنیم تا به حداقل برسد.

صالحی تصریح کرد: تهدیدهای سایبری، تهدیدهای زیرساختی، تهدیدهای هسته‌ای شیمیایی و فرهنگی از آن جمله است. تهدیدهای فرهنگی کم اهمیت‌تر نیستند و بالطبع در بحث پدافند غیر عامل توجه به تهدیدهای فرهنگی برای پایداری و مقاومت سازی اهمیت بسیاری دارند. 

وی افزود: پدافند غیر عامل در چهار حوزه با حوزه فرهنگ ارتباط برقرار می‎‌کنند. حوزه اول: پدافند فرهنگی در مقابل جنگ نرم است. جنگ نرم هر چند از واژگان تازه سازی است اما تاریخ آن بسیار قدیمی است. در صدر اسلام جنگ نرم معاویه کاری کرد که وقتی امام علی (ع) شهید شد عده‌ای باور نکردند که ایشان اهل محراب و نماز بوده‌اند.

صالحی ادامه داد: پدافند فرهنگی در حوزه جنگ نرم، اهمیت پیدا می کند و ۵ قرارگاه اصلی دارد؛ دین، دانش، رسانه و فضای مجازی، هنر و ادبیات، سبک زندگی عمومی حوزه دوم پدافند فرهنگی، حوزه زیرساختی است که البته تنها محدود به زیرساختهای کالبدی نیست و مهمتر از آنها زیرساختهای فرهنگی است که در دو بخش قابل تقسیم است؛ زیرساختهای مفهومی که در آن ایمان، ولایت و خانواده از مهمترین ها هستند و منابع انسانی زیرساختی که شامل مفاخر تاریخی و سرمایه های انسانی و جانی است.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش پدافند غیرعامل و با رویکرد فرهنگی سخنی می گفت افزود: اگر اصل استتار در حوزه پدافند غیرعامل یک اصل باشد، در حوزه فرهنگ هم این مسئله باید مورد توجه باشد؛ آیا در حوزه فرهنگ باید همه چیز را داد، یا می توان در این حوزه هم از اصل استتار استفاده کرد؟ حتماً باید در جاهایی ابراز عملی داشت، اما اصولی مانند استتار و پراکندی که در حوزه پدافند غیرعامل مطرح هستند، در حوزه فرهنگ هم نیازمند نوسازی هستند.

صالحی ادامه داد: حوزه چهارم پدافند غیرعامل در بخش فرهنگی، فرهنگ سازی است که مسئله بسیار مهمی است اما به سه مقوله نیاز دارد. اول تولید ادبیات و محتوا، دوم آموزش و سوم عملیات اصلی فرهنگ سازی؛ ما باید به سمت خلق ادبیات و تولید محتوا در زمینه فرهنگ سازی در رابطه با پدافند غیر عامل برویم و نباید فکر کنیم که تکرار واژگانی، به فرهنگ سازی ختم می شود. مسئله دوم آموزش است که باید در آن حوزه هم کار کنیم و حوزه سوم هم عملیات اصلی فرهنگ سازی است که به اغناء متصل است. ما نیاز به مرحله اغناء داریم. از این مرحله به باور و از باور به رفتار برسیم.

همچنین در این مراسم، حسین نوش‌آبادی رئیس کمیته پدافند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تاثیر پدافند غیر عامل در حوزه فرهنگ و هنر گفت: پدافند غیرعامل با مفهوم کلی دفاع در برابر تهاجم بیرونی، استفاده از سلاح و جنگ‌افزار ریشه در تاریخ بشر دارد. اقدامات پیشگیرانه مانند حفر خندق، ساخت برج و بارو، پناه گرفتن در غارها با هدف پیشگیری حمله دشمن انجام می‌گرفت. امروز با گسترش اینترنت و فضای سایبری چگونگی استفاده از پیشگیری و دفاع تغییر کرده و از شکل سنتی به شکل مدرن‌تر تغییر شکل پیدا کرده است.

وی افزود: پدافند غیرعامل، دفاع غیر نظامی، پایداری در دفاع مدیریت بحران و امداد و نجات است. هدف آن محافظت از جان و مال انسان‌ها و زیرساخت‌های کشور است. اهداف پدافند غیر عامل امنیت، ایمنی و پایداری است. امنیت به محتوا برمی‌گردد و ایمنی همان حفاظت‌های زیرساختی است و پایداری به ایجاد پایداری و استمرار در زیرساخت‌ها اشاره دارد. پدافند غیر عامل افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر هجوم دشمن و کاهش قابلیت و توانایی سامانه‌های دشمن است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: اهداف توسعه پایدار توجه به مردم و رفع نیازهای اولیه مانند مسکن، تغذیه و توجه به مردم به عنوان محور توسعه است. مقاوم‌سازی فرهنگی پدافند غیرعامل به مصونیت‌بخشی در حوزه فرهنگ، حفظ ارکان فرهنگ، پیشگیری از نفوذ فرهنگی، فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید کنندگان آثار هنری اشاره دارد. 

وی ادامه داد: طراحی و مقاوم‌سازی یعنی اجرای نقشه مهندسی برای طرح‌های مهم کشور. دشمن می‌خواهد در حوزه فرهنگ با تولید محتوا در کتاب، دین، فضای مجازی، اعتقادات مردم و فرهنگ اسلامی ایران را تضعیف کند. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این اقدام دشمن آفند است؛ باید اقدامات آفندی شناسایی و خنثی‌سازی شود. جنگ نرم کشاندن نبرد از حوزه فیزیکی به حوزه باورها و عناصر ذهنی است. با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات در پایان هزاره دوم و هزاره سوم موضوعی با نام فضای سایبر در پیش روی بشر قرار گرفته است. نقش رسانه‌های جمعی در ارتقای پایداری و کاهش آسیب‌ها در این زمینه حائز اهمیت است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار