تجمیع بیمه‌ها نباید رسانه‌ای شود/ اجرای 6 هزار پروژه مشترک به وسیله مجمع خیرین سلامت

وزیر بهداشت گفت: طرح تجمیع بیمه‌ها نباید رسانه‌ای شود و این کار مشکلی از مردم را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه دیدار از مجمع خیرین سلامت کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم غیردولتی بودن کارهای خیر در این مجمع اظهار داشت: انجام کارهای خیر سبب رونق برکت در کشور شده و در این زمینه برای حفظ سلامتی مردم اقدامات موثری در این مجمع صورت گرفته است.

وی بیان کرد: این نهاد خیریه 772 پروژه دارد که از بین آن یک پروژه مشترک با وزارت بهداشت در زمینی به مساحت 2 میلیون متر مربع بوده است که نیمی از این پروژه بر عهده وزارت بهداشت است.

هاشمی ادامه داد: من امیدوارم اینگونه کارهای خیر در کشور افزایش یابد و سازمان‌های ذیربط در اخذ مجوز، تهیه زمین و نگرفتن عوارض به وسیله شهرداری‌ها توجه ویژه‌ای به مسئله سلامت مردم بکنند. 

وی تصریح کرد: من امیدوارم که دوستان ما در مجلس که در مسیر قانون تصمیم می‌گیرند توجه ویژه‌ای به امر سلامت مردم داشته باشند، زیرا رقم مالی اینگونه کارهای خیر ارزش بسیار کمتری در مقابل ارزش فرهنگی آن دارد. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه انجام کارهای خیر در حوزه سلامت نوعی انسان دوستی است، افزود: این مجمع خیریه که تعدادشان در کشور زیاد است، مرا یاد دوران دفاع مقدس می‌اندازد که همه مردم بچه، اموال و همسرانشان را اهدا کرده و سنگرها را پر می‌کردند و ای کاش امروز فضای کشور اینگونه بود و من امیدوارم این مجمع خواسته‌های خود را در قالب لایحه نوشته تا ما آن را تقدیم مجلس کنیم.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت 6 هزار طرح مشترک با مجمع خیرین دارد و در همه جا به خصوص استان‌های محروم‌تر بیشتر است. 

هاشمی با بیان اینکه مدیریت کارهای خیر بر عهده خیرین است، افزود: وزارت بهداشت از بهره‌برداری از طرح‌های خیرین با ضوابط و قوانین این کشور استقبال و در این زمینه حمایت همه جانبه می‌کند.

وی با اعلام آغاز توسعه بیمارستان امام خمینی توسط خیرین بیان کرد: به دلیل مسائل مختلف از جمله درست پیش بینی نکردن اعتبارات آن، بعد از یک سال این طرح به وزارت بهداشت سپرده شد و این وزارتخانه با اخذ اعتبار از بانک‌های مربوطه ساخت این بیمارستان را در دست گرفته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت اولویت اصلی وزارت بهداشت در همه شهرها و روستاهای کشور است و باید هزینه‌های مردم کاهش پیدا کند، اظهار داشت: باید دارو و پزشکان در دسترس آنها باشد که در سایت وزارت بهداشت لینکی طراحی شده و مردم علاقمند می‌توانند در کارهای خیر در شهر، بیمارستان و روستای محل تولد خود در جهت انجام کارهای خیر مشارکت داشته باشند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای حوزه سلامت و خدمات عمومی آن مسئولیتش با شهرداری بوده است و من از بعضی از شهرداران ناراحتم به این خاطر که به جای کمک و تهیه زمین برای ساخت بیمارستان از افراد خیر و متولیان این امر عوارض و مالیات اخذ می‌کنند. 

هاشمی با بیان اینکه هنگامی که شهر توسعه پیدا می‌کند باید به فکر بیمارستان، پلیس و آتش‌نشان و مدرسه بود، تصریح کرد:‌ برای ساخت بیمارستان باید شهرداری مشارکت داشته باشد و افرادی که از زمین‌ها عوارض اخذ می‌کنند و یا مالیات می‌گیرند به نظرم سلیقه خوبی ندارند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تجمیع بیمه‌ها ادامه داد: ‌اینگونه مسائل یک کار رسانه‌ای بوده که به نظرم اصلا درست نیست و سبب می‌شود اثر گذاری کارهای خیر از بین برود و در نهایت مردم از حقوق خودشان محروم می‌شوند.

وزیر بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت در طول سه سال گذشته به دنبال مشکلات مردم در حوزه سلامت بوده و در این زمینه محروم‌ترین افراد در کشور ذینفع‌ترین از نظر وزارت بهداشت محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت برای کاهش هزینه‌ها و دسترسی مردم به دارو و پزشکان بوده و در برنامه چهارم این کار به تصویب رسیده اما متاسفانه تا به امروز اجرا نشده است.

هاشمی عنوان کرد: اگر مشکل بیمه در کشور درست نشود، از مردم حمایت نمی شود که این مسئله ربطی به دولت خاصی ندارد و بعضی‌ها با گفتن حرف‌هایی مانند با تجمیع بیمه‌ها منابع کجا می‌رود سعی در ایجاد حاشیه‌سازی دارند که من در جواب باید بگویم با حرف زدن مشکلات مردم حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ‌ما آماده‌ایم که مسائل مردم را برطرف کنیم و بنا بر فرمایش رهبری هر بیماری نباید جز درد مریضی رنج دیگری داشته باشد و وزارت بهداشت موظف است این جمله را از شعار درآورده و جامه عمل بپوشاند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی داروخانه تمام داروها را به صورت پوشش بیمه‌ای حساب نمی‌کند و بعضی داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه‌آی نیستند این مسئله سبب ناراحتی مردم و حتی وزارت بهداشت است و باید برای این مسئله تصمیمی اساسی گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: برخی از شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی بعد از یک سال هنوز پولشان را نگرفتند و حتی پزشکانی در کشور داریم که 9 ماه پیش خدمتشان را فروخته ولی پولی تا الان دریافت نکرده‌اند. 

وی ادامه داد: ما مدام از قانون حرف می‌زنیم ولی قانون گریزیمان بیشتر است و وزارت بهداشت موظف است تا مشکلات مردم را در  حوزه سلامت و بیمه حل کند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه در دنیا سابقه صد ساله دارد که در کاهش آسیب به تسکین درد مردم و ایجاد آرامش جامعه بسیار موثر است و ما باید یاد بگیریم که وقتی مسئله‌ای را بلد نیستیم از دیگران آن را آموزش ببینیم.

هاشمی با بیان اینکه مسئولین ذیربط باید با پیدا کردن یک روش بیمه‌ای درست را در دنیا، آن را در کشور برای کاهش مشکلات مردم اجرا کنند، افزود: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر همین اساس بوده و ما باید تمام آن را جمله به جمله اجرا کنیم تا مسائل و مشکلات حوزه سلامت مردم هرچه سریع ‌تر رفع شود. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار