برنج استان قابل مقایسه با برنج استان‌های شمالی نیست زیرا برنج استان‌های شمالی با قیمت حداقل 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،رئیس انجمن برنج خوزستان در واکنش به صحبت اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه کشاورزان درک کنند برنج خارجی برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود، گفت: برنج خارجی باعث بیکار شدن کشاورزان داخلی می‌شود و آیا سخنگوی دولت فکری به حال اشتغال برنجکاران بیکار می‌کند؟

محمد سواری، اظهار کرد: 150 هزار خانوار در خوزستان از طریق کشت برنج ارتزاق می‌شوند. بنابراین نباید به این نگاه کنیم که برنج خارجی یا داخلی چقدر برای ما تمام می‌شود بلکه باید به 150 هزار خانواری نگاه کنیم که معیشت‌شان از طریق کشت برنج تأمین می‌شود.

وی افزود: اگر برنجکاران ما بیکار شوند، جناب نوبخت فکری برای اشتغال آن‌ها می‌کند؟ برنج خوزستان اکنون با قیمت 5 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شود و کاملاً بهداشتی و ارگانیک است. در صورتی که برنج‌های هندی دارای درصد بالای سموم غیراستاندارد هستند. حتی برنج استان قابل مقایسه با برنج استان‌های شمالی نیست زیرا برنج استان‌های شمالی با قیمت حداقل 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

سواری در خصوص عملیات برداشت برنج خاطرنشان کرد: تاکنون 30 تا 40 درصد مزارع برداشت شده‌اند و عملیات برداشت همچنان ادامه دارد. حداکثر عملکرد مزارع شلتوک 4 تن در هر هکتار است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تولید شلتوک استان 160 هزار تن باشد.

وی ادامه داد: 60 درصد از این 160 هزار تن شلتوک برنج سفید و شکسته خواهد بود. امسال در مجموع، مزارع شلتوک عملکرد خوبی در واحد سطح داشته‌اند و احتمالاً هم میزان تولید و برداشت و هم کیفیت برنج‌ها نسبت به تولیدات سال گذشته بهتر خواهد بود و تاکنون مصرف‌کنندگان از برنج‌های امسال ما رضایت داشته‌اند.

رئیس انجمن برنج خوزستان تأمین برق کارخانه‌های شالیکوبی خوزستان را از مهمترین دغدغه‌های و چالش‌های موجود دانست و عنوان کرد: کارخانه‌های شالیکوبی در استان طبق اصرار مسئولین استانداری، جهاد کشاورزی و ... مکلف به مدرن کردن دستگاه‌ها و تجهیزات خود شدند و با صرف هزینه‌های بسیار نسبت به خرید دستگاه‌های مدرن اقدام کردند.

سواری افزود: شرکت توزیع برق کارخانه‌های شالیکوبی را بسیار مورد آزار قرار می‌دهد. برای مثال از کارخانه‌های شالیکوبی مدارکی مطالبه می‌کند که تهیه این مدارک در مدت زمان مقرر مقدور نیست. کارخانه‌های شالیکوبی معادل ظرفیت خود اقدام به خرید محصولات برنجکاران نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از این شرکت خواهش می‌کنیم فعلاً برق کارخانه‌های شالیکوبی را با کوتاه‌ترین راه ممکن تامین کند تا انتقال تمام محصولات مزارع شلتوک به کارخانه‌های شالیکوبی بدون مشکل انجام شود. فعلاً بخش عظیم و عمده مشکلات برنجکاران و کارخانه‌های شالیکوبی با شرکت توزیع نیروی برق است. حل این مشکل به کیفی کردن برنج استان کمک بسیاری خواهد کرد و کاهش درصد برنج شکسته را به دنبال خواهد داشت.

سواری با اشاره به مکاتبات بی‌نتیجه با صدا و سیمای خوزستان جهت پوشش اخبار برنجکاران و فرهنگسازی در خصوص مصرف برنج استان گفت: تاکنون مکاتبات زیادی با صدا و سیمای خوزستان و رئیس این سازمان داشتیم تا با فرهنگ‌سازی مردم استان را به سمت مصرف برنج داخلی سوق دهند یا به تهیه مستندی از مزارع شلتوک استان بپردازند اما متأسفانه تاکنون این مکاتبات ما بی‌نتیجه بوده است و از رسانه‌های استان نیز این خواهش را داریم.

وی تصریح کرد: در زمینه مصرف برنج داخل استان به اندازه کافی فرهنگ‌سازی نشده است؛ در حالی‌که این امر تأثیر بسیار زیادی در معیشت خانوارهای برنجکاران دارد. کشت برنج پتانسیل خوبی برای اشتغالزایی در استان است و اگر صدا و سیما به ما کمک می‌کرد می‌توانستیم کاهش چشمگیری در مصارف آب در مزارع شلتوک مشاهده کنیم.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.