همدان؛

تولید 5 هزار تن بذر در استان

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان از تولید 5 هزار تن بذر در همدان خبر داد.

تولید 5 هزار تن بذر در استان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حسین فضلی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۱۷ هزار تن ذخیره استراتژیک کود و بذر در استان همدان وجود دارد، اظهار داشت: سالانه حجمی از کار در زمینه تولید بذر به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واگذار می‌شود که شرکت نیز در این راستا برخی از کشاورزان پیشرو در استان همدان را انتخاب کرده و برای پرورش بذرهای پایه‌ای و مادری با آنها قرارداد منعقد می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمان کشت نظارت‌های لازم صورت گرفته و به کشاورزان آموزش داده می‌شود تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان نیز این بذور را از کشاورزان خریداری کرده و در کاخانجات فرآوری بذر مورد فرآوری قرار می‌گیرد.

فضلی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانجات به روز شده‌اند افزود: امسال سه هزار و 400 تن انواع بذر در استان همدان تولید شده و پیش‌بینی شده برای سال آینده پنج هزار تن انواع بذر در استان همدان تولید شود.

وی برخی از بذرها همچون دانه‌های روغنی وارداتی است تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان در زمینه واردات بذر اقدام کرده و ارقام مختلفی از بذر کلزا را وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان با اعلام اینکه 25 هزار کیلوگرم بذر کلزا و 3 تن بذر آفتاب گردان توسط شرکت وارد شده است عنوان کرد: سامانه 1559 توسط شرکت خدمات حمایتی راه‌اندازی شده تا مشاوره‌هایی در زمینه بذر و کود به کشاورزان ارائه دهد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت اقدامات مثبتی انجام شده که در این دو سه سال اخیر تنها محموله تقلبی وارد شده به سیستم 90 تن سولفات پتاسیم در سال 92 بود که به سرعت کشف و جمع‌آوری شد.

فضلی با اشاره به اینکه مصرف کودهای شیمیایی به اندازه نیاز است و باعث آلودگی زیست محیطی نمی‌شود اظهار داشت: اگر کودهای شیمیایی به اندازه مصرف شود باعث سلامت جامعه می‌شود در حالی که برخی کشورهای توسعه یافته بیشتر از ایران نیز مصرف کود دارند.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.