گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از وقایع امروز انتخابات آمریکا:

ترامپ در یک قدمی کلینتون / نگرانی دموکرات‌ها از تحقیقات اف‌بی‌آی / تهدید ویکی‌لیکس به افشاگری / اظهارنظر نامزد مستقل انتخابات درمورد ایران

امروز ترامپ گفت بزرگترین آرزوی داعش پیروزی کلینتون در انتخابات است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حالیکه تنها 8 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقیست، یک نظرسنجی جدید امروز نشان داد فاصله هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به حداقل ممکن کاهش یافته است. در این نظرسنجی که به طور مشترک از سوی روزنامه «واشینگتن‌ پست» و شبکه تلویزیونی «ای‌‌بی‌سی» انجام شده، اختلاف رای کلینتون و  ترامپ پس از تحولات هفته گذشته اکنون تنها به یک درصد رسیده است. 

در حالیکه اکثر نظرسنجی‌های ملی هفته گذشته، فاصله دو نامزد اصلی انتخابات را بین 3 تا 12 درصد گزارش کرده بودند، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ترامپ پس از رسوایی‌های سریالی اخیر توانسته است از حمایت بیشتری در میان رای‌دهندگان آمریکایی برخوردار شود.

کلینتون در حالی در فاصله حدود یک هفته تا رسیدن به ایستگاه پایانی انتخابات، ترامپ را در یک قدمی خود می‌بیند که از سرگیری تحقیقات اف‌بی‌آی درمورد پرونده ایمیل‌های شخصی او در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا، او و ستاد انتخاباتی‌اش را به شدت نگران کرده است. اف‌بی‌آی که روز جمعه در نامه‌ای به مقامات ارشد کنگره از کشف هزاران ایمیل جدید در رایانه شخصی «انتونی وینر» نماینده سابق کنگره و همسر سابق هما عابدین - دوست و مشاور نزدیک کلینتون - خبر داد، امروز اعلام کرد که مجوز قانونی لازم برای از سرگیری تحقیقات درباره پرونده ایمیلهای شخصی نامزد دموکرات‌ها را دریافت کرده است. 

اف‌بی‌آی معتقد است کشف این ایمیل‌های جدید که برخی از آنها بوسیله هما عابدین و از طریق سرور شخصی کلینتون ارسال شده است، ممکن است حقایق جدیدی را درباره پرونده ایمیلی نامزد دموکرات‌ها برملا کند. کلینتون که در زمان تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اول باراک اوباما بر خلاف ضوابط دولتی و توصیه‌های امنیتی از یک سرور ایمیل شخصی در زیرزمین خانه‌اش در نیویورک برای انجام مکاتبات خود استفاده می‌کرد، متهم به ارسال اسناد دولتی طبقه‌بندی‌شده است. اتهامی که تا این لحظه ثابت نشده و دستگاه قضایی آمریکا نیز در ماه ژوئن به استناد نتایج تحقیقات اولیه اف‌بی‌آی، به دلیل فقدان شواهد کافی کلینتون را از آن تبرئه کرد.

با این حال، از سرگیری تحقیقات اف‌بی‌آی در این روزهای حساس باقیمانده تا انتخابات موجی از نگرانی را در داخل حزب دموکرات ایجاد کرده است. پس از آنکه دیروز چند سناتور ارشد دموکرات به جیمز کومی – رئیس اف‌بی‌آی - درباره بازگشایی پرونده کلینتون هشدار دادند، «هری رید» رهبر دموکرات‌های مجلس سنا نیز امروز با بیان اینکه تصمیم رئیس اف‌بی‌آی مبنی بر از سرگیری تحقیقات درباره پرونده ایمیل‌های شخصی کلینتون مغایر با قوانینی است که مقامات دولت را از تاثیرگذاری بر روند انتخابات نهی می‌کنند، وی را به قانون‌شکنی آشکار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرد.

وی همچنین با اشاره به اظهارات جیمز کومی که گفته است در راستای رسالتی که بر عهده دارد تصمیم به از سرگیری تحقیقات علیه کلینتون گرفته است، طی نامه‌ای رئیس اف‌بی‌آی را به رفتار دوگانه با نامزدهای انتخاباتی آمریکا متهم کرد و مدعی شد در شرایطی که گفته می‌شود اف‌بی‌آی به اسناد و اطلاعات خوبی درباره روابط نزدیک ترامپ با روسیه دست یافته است، تصمیم به آغاز مجدد تحقیقات درمورد پرونده‌ای که یکبار مختومه اعلام شده است، تردیدهای زیادی را درباره حسن نیت مقامات ارشد این سازمان ایجاد می‌کند".

اف‌بی‌آی روز گذشته اعلام کرد بازرسان این سازمان تاکنون به یافته جدیدی که حکم قبلی وزارت دادگستری آمریکا درباره تبرئه شدن کلینتون و مشاورانش از اتهام ارسال اسناد طبقه‌بندی‌شده را نقض کند، دست نیافته‌اند و حتی شاید تا پایان روند تحقیقات نیز به مورد مشکوکی برنخورند؛ اما رسالت آنها ایجاب می‌کند که ایمیل‌های کشف شده را تا انتها مورد بررسی قرار دهند. 

با این حال، با وجود آنکه کلینتون ضمن استقبال از تصمیم جدید اف‌بی‌آی، از این نهاد قانونی خواسته است نتایج تحقیقات خود را تا پیش از انتخابات به طور کامل در اختیار مردم آمریکا قرار دهد،‌ ستاد انتخاباتی او نیز امروز برای افزایش فشار بر اف‌بی‌آی، در نامه سرگشاده‌ای که به امضای بیش از 100 مقام ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا رسیده است، تصمیم جیمز کومی مبنی بر آغاز تحقیقات قضایی علیه کلینتون را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در ادامه اتفاقات بد انتخاباتی امروز برای کلینتون، سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز در یک پیام توییتری اعلام کرد بخش سوم ایمیل‌های هک‌شده حزب دموکرات که شامل 50 هزار ایمیل است را تا پیش از انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان) افشا خواهد کرد. دولت آمریکا اواسط ماه گذشته رسماً دولت روسیه را مسئول حمله سایبری به سامانه‌های اطلاعاتی حزب دموکرات و ارسال اطلاعات آنها برای ویکی‌لیکس معرفی کرد. اتهامی که قویاً از سوی مسکو رد شد.

برخلاف کلینتون که این روزها تحقیقات اف‌بی‌آی حسابی ذهنش را درگیر کرده است، ترامپ با خیالی آسوده به فعالیت‌های انتخاباتی خود مشغول است. او امروز در سفر انتخاباتی خود به نیومکزیکو، بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت اکثر آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران ناراضی هستند. وی همچنین بار دیگر پیدایش گروه تروریستی داعش را نیز به دولت اوباما نسبت داد و گفت بزرگترین آرزوی داعش این است که کلینتون رئیس جمهور بعدی آمریکا شود. 

در حالیکه ترامپ در نیومکزیکو پیروزی کلینتون در انتخابات را آرزوی بزرگ داعش عنوان کرد، میشل اوباما همسر باراک اوباما امروز در یک سخنرانی انتخاباتی گفت کلینتون هم از همسر خودش و هم از همسر او برای ریاست جمهوری آمریکا شایسته‌تر است! او که برای نخستین بار در کمپین تبلیغاتی کلینتون در کارولینای شمالی شرکت کرده بود، گفت هیلاری کلینتون به دلیل تجربه سیاسی خوبی که دارد برای ریاست جمهوری آمریکا شایسته‌تر از باراک اوباما و بیل کلینتون است.

هیلاری کلینتون نیز با وجود نگرانی از تحقیقات اف‌بی‌آی، در سخنرانی انتخاباتی امروز خود ترامپ را از انتقادات همیشگی خود بی‌نصیب نگذاشت و گفت نامزد جمهوری‌خواهان در طول یک سال و نیم گذشته به آفریقایی‌تبارها، لاتین‌تبارها، مهاجران، مسلمانان، زنان، نظامیان و بسیاری دیگر از افراد جامعه که نیمی از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، توهین کرده و به همین دلیل، نباید به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود."

امروز همچنین خبر رسید فیلم پرحاشیه واشینگتن پست علیه ترامپ، رابطه «بیلی بوش» و همسرش را نیز به هم زده است. ماه گذشته روزنامه واشینگتن پست اقدام به انتشار یک نوار صوتی علیه ترامپ کرد که نشان می داد نامزد جمهوری‌خواهان در سال 2005 در حالیکه با «بیلی بوش» - پسر عموی رئیس جمهور سابق آمریکا و مجری سابق ان‌بی‌سی -  با اتوبوس به سمت محل یک مصاحبه تلویزیونی می‌رفت، در یک گفتگوی خصوصی با او اظهارات زننده‌ای را درمورد زنان به زبان ‌آورده و خاطرات خود از زمانیکه قصد داشته به زور با یک زن متاهل رابطه غیراخلاقی برقرار کند را مو به مو برای او بازگو کرده است.

ترامپ در این گفتگوی دونفره با زبان بدی درمورد زنان صحبت می‌کند و به بیلی بوش می‌گوید: "اگر پول و شهرت داشته باشی، زنان اجازه هر کاری را به تو می‌دهند." اما از آنجاکه بیلی بوش نیز در این گفتگو با ترامپ همراهی می‌کند و حتی در برخی موارد صحبت‌های او را کامل یا تایید می‌کند، همسرش با او دچار مشکل شده و اکنون مدتی است که با او صحبت نمی‌کند!

در میان دعوای انتخاباتی امروز کلینتون و ترامپ، «اون مک‌مولین،» نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز با اظهارنظر درمورد ایران نام خود را در فضای انتخاباتی آمریکا مطرح کرد. او که خود را تنها "محافظه‌کار واقعی" انتخابات امسال می‌داند و بارها از رای‌دهندگانی که از ترامپ هراس دارند، خواسته است بجای نامزد جمهوری‌خواهان به او رای دهند، بدون آنکه از کمترین بختی برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشد امروز گفت حامی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و ایران است و در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، جریمه‌های سنگینی را برای این کشور در نظر خواهد گرفت. او همچنین امروز خود را حامی سرسخت رژیم صهیونیستی معرفی و از موضع آمریکا در برابر دولت سوریه و معارضان سوری نیز دفاع کرد. 

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
يه مشت اشغال توي كشور شيطان بزرگ جمع شدن اين ديوانه ها مي حكومت دنيارا بدست بگيرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
به امید پیروزی ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
دیوانه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۵
.همشون روانی وهرزه هستن.سگ وشغال هرجفتشان یکی هستن
آخرین اخبار